Læsetid: 4 min.

Grøn samvittighed - sort sandhed

De miljøbevidste grønne forbrugere har skabt en række behov, folk aldrig ville have troet, de havde. Men produktionen af mange af disse nye organiske varer øger det i forvejen stigende forbrug, mener britisk forfatter til bogen 'Grøn kapitalisme'
Jo rigere, jo grønnere. Og jo rigere, jo større forbrug. Altså er det de grønne forbrugere, der forbruger mest. Den grønne bølge skaber altså et øget forbrug, idet den har skabt et helt nyt marked. Lige som Bono (th.) og hans kone, Ali Hewson (tv.), der står bag tøjmærket Edun; en grøn kollektion til den rige, bæredygtige forbruger.

Jo rigere, jo grønnere. Og jo rigere, jo større forbrug. Altså er det de grønne forbrugere, der forbruger mest. Den grønne bølge skaber altså et øget forbrug, idet den har skabt et helt nyt marked. Lige som Bono (th.) og hans kone, Ali Hewson (tv.), der står bag tøjmærket Edun; en grøn kollektion til den rige, bæredygtige forbruger.

Bebeto Matthews

28. marts 2008

Grønne forbrugere er storforbrugere og brand-alkoholikere, når det gælder om at vælge det rigtige produkt og skille sig ud fra mængden. Men hvis det er et grønt mantra at forbruge mindre, så er det et skisma, at folk, der bekymrer sig en masse om miljøet, samtidig er dem, der forbruger mest - ikke mindst.

"Jo rigere du er, jo grønnere er du, og jo rigere du er, jo mere forbruger du, så jo mere grøn du er, jo mere forbruger du. Det er en økonomisk lov," forklarer James Heartfield, britisk kommentator og forfatter til bogen Green Capitalism.

Hans undersøgelser viser, at graden af økologisk og bæredygtig bevidsthed følger med indkomst og uddannelse.

"Folk, der har mere at bruge, bruger det. De har ikke opgivet deres forbrug, selv om de bekymrer sig om klodens overlevelse. De politisk korrekte økologiske produkter ligger som toppen i de rige og veluddannedes forbrug," siger James Heartfield.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer