Læsetid: 3 min.

Krig er nødvendigt

'Flammen & Citronen' er blot en ud af tre forbavsende ens film, hvor krig forstærker følelser, krig forstærker kærlighed, krig forstærker den nationale bevidsthed og - mere overraskende - sexlysten og trangen til store kunstneriske armbevægelser
'Flammen & Citronen' er blot en ud af tre forbavsende ens film, hvor krig forstærker følelser, krig forstærker kærlighed, krig forstærker den nationale bevidsthed og - mere overraskende - sexlysten og trangen til store kunstneriske armbevægelser
28. marts 2008

"Krig er en nødvendighed," lyder det en gang imellem fra kyniske politikere og polemiske debattører. Hertil kan man så tilføje, at litteraturen og filmverdenen havde været temmelig meget fattigere uden verdenshistoriens blodige slag, og at go'e, gamle Anden Verdenskrig i allerhøjeste grad leverer brændstof til filmverdenen i øjeblikket. Noget tyder endda på, at krig er yderst inspirerende for sexlivet.

Voldsomme historiske begivenheder har altid fungeret godt i dramatiske fortællinger. Det er der intet nyt i. Men tre nye og stort anlagte spillefilm fra mindre filmnationer viser, at der er betydeligt mere gods at hente i gamle krige. Sidste sommer kom hollandske Paul Verhoevens Black Book om en ung jødisk kvinde, der havner i den hollandske modstandsbevægelse under Anden Verdenskrig og ved et tilfælde forelsker sig - og bliver elsket tilbage - af en nazistisk officer, hun egentlig har fået til opgave at aflive. Hun opdager simpelthen, at der gemmer sig et sympatisk og elskeligt menneske bag uniformen - et offer for krigen, ligesom hende selv.

Krig styrker potensen

En næsten tilsvarende synops kan dække den kinesisk-taiwanesisk-amerikanske storfilm Lust, Caution, der netop har fået dansk biografpremiere. Her er det en ung kinesisk modstandskvinde, som får til opgave at forføre en magtfuld forretningsmand, der samarbejder med den japanske besættelsesmagt under Anden Verdenskrig. Undervejs i den komplicerede og mangeårige proces forelsker kvinden sig uheldigvis i kollaboratøren.

Og endelig er der besættelsesdramaet Flammen & Citronen, der får biografpremiere i dag. Her kæmper de to stikkerlikvidatorer, Citronen og Flammen, for at gøre fædrelandet rent for nazister under Anden Verdenskrig, alt imens de forsøger at få styr på deres kærlighedsforhold. Flammen er endda så uheldig og letsindig at forelske sig i en femme fatale, der fungerer som dobbeltagent og måske endda mere end det. Anden Verdenskrig er altså romantisk - eller i hvert fald fungerer den storartet som bagtæppe for romantiske begivenheder, kan man konkludere. I alle tre film er hovedpersonerne ofre for en grum krig uden vindere - nødvendig eller ej. De kæmper for at overleve med hver sin baggrund, og de forelsker sig hovedkulds i mennesker, som ifølge krigens logik er deres fjender. Det umulige i forholdet ser nærmest ud til at forstærke kærligheden. Og især for Black Book og Lust, Cautions vedkommende ser krigen ud til at være et yderst effektivt elskovsmiddel.

I Black Book er heltinden mere afklædt end påklædt, mens Lust, Caution er fyldt med voldsom og hård sex, der serveres kontant a la porno, om end dens funktion er at beskrive hovedpersonernes voldsomme følelser og ikke nødvendigvis at stimulere beskuernes sexlyst. Til sammenligning disker Flammen & Citronen kun op med en enkelt forsigtig sexscene, men pointen er klar nok. Krig er måske ikke nødvendigt for sexlivet, men det styrker potensen.

Krig er en tilstand

Med et budget på små 50 millioner er Flammen & Citronen danmarkshistoriens dyreste dansksprogede film. Black Book satte hollandsk rekord med et budget på omkring 135 mio. kroner og med sine omtrent 90 mio. dollars i produktionsomkostninger er Lust, Caution langtfra nogen lille filmproduktion. Flammen & Citronen varer 130 minutter, Black Book 145 minutter og Lust, Caution 157 minutter. Krig, kærlighed, sex, store budgetter og lang spilletid. Det kan umuligt være en tilfældighed at tre så forholdsvis ens film dukker op på samme tid. Her ligger ingen konspirationer bag, men tilsyneladende et forhold til krig og kærlighed, der giver global genklang: Krig forstærker følelser, krig forstærker kærlighed, krig forstærker den nationale bevidsthed og - mere overraskende - sexlysten og trangen til store kunstneriske armbevægelser.

Anden Verdenskrig er åbenbart ikke blot en efterhånden fjern historisk begivenhed, men en form for tilstand i vores bevidsthed, et fascinerende og inspirerende spejlbillede for vor tid, hvor alt virker så trygt og veltilrettelagt, og hvor boligpriser og tv-konkurrencer for amatørsangere leverer dramatikken. Noget tyder på, at kynikerne og polemikerne ikke blot er kynikere og polemikere, når de påstår, at krig er en nødvendighed.

Per Juul Carlsen er vært på P1's filmmagasin, Filmland

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu