Læsetid: 6 min.

Lotte Skadborg Hansen – Kunst under construction

”At indsamle, vælge ud og kategorisere er som at opbygge og skabe en ny verden”
Kultur
6. marts 2008

”At indsamle, vælge ud og kategorisere er som at opbygge og skabe en ny verden.” Sådan skriver kunstneren Lotte Skadborg Hansen på sin hjemmeside opsamler.dk, hvor hun siden 1999 har arbejdet med digital kunst og litteratur.

Og det er virkelig som at bevæge sig rundt i et helt særegent tingfinder-univers når man som læser klikker sig rundt i Lotte Skadborgs efterhånden vildvoksende kunstværk af krydsreferencer, lister og kategoriseringer af alt lige fra pletter og pap til københavnske rendestene og vandkanter.

For kunsten kan vokse vildt og utæmmet på nettet. Og det er først og fremmest det der gør Internettet til et overlegent kunstnerisk medie i forhold til de almindelige kunstkanaler, fortæller Lotte Skadborg Hansen i dette interview til Information.

- Lotte Skadborg Hansen, hvorfor startede du med at arbejde med digital litteratur og kunst?

”Min indgangsvinkel var i udgangspunktet mere billedkunstnerisk end litterær. Men da jeg startede min hjemmeside opdagede jeg hurtigt at jeg havde brug for en fortællerinstans samtidig med at jeg lavede billeder. Den form udviklede sig så til at jeg i stedet for blot at præsentere min billedkunst i højere grad fortalte om værkerne og hvordan de blev til. Og det er det hjemmesiden bliver brugt til. I daglig tale bliver den bare kaldt Opsamler, men egentlig hedder den jo ’Illustrerede beretninger - Om udførte, skrinlagte, halvfærdige og fremtidige projekter’ – og det er det, det er.”

- Hvorfor valgte du at fortælle de fortællinger på nettet?

”Jeg havde lavet nogle internetudstillinger for Nationalmuseet, så jeg var allerede sporet ind på at Internettet var et godt medie at fortælle og vise tekst på. Men derudover har det ligesom ikke ligget for mig at jeg skulle henvende mig andre steder – jeg skulle bare lave mit eget. Og så er min produktion vokset frem igennem mediet. Jeg har ikke haft noget tekst at levere andre steder end der hvor det blev til – på nettet.”

- Hvad kan det digitale medie gøre for kunsten og litteraturen? Hvilke muligheder åbner det op for?

”Det vigtigste for mig er at det er let at arbejde processuelt og at det er let at arbejde uafsluttet. Jeg kom til at tænke på dengang da jeg startede i halvfemserne, hvor det var meget almindeligt at nye hjemmesider havde en lille animation med en vejarbejder på hvor der stod ’under construction’, der hvor de forskellige links ikke var udbygget endnu.”

”Og det lægger Internettet op til: at man kan lave en struktur og så fylde indhold på senere. Det er let at lave små ændringer og man kan publicere løbende.
Derfor er det også mere naturligt på Internettet at man har åbne værker med åbne strukturer som man kan ændre på undervejs.”

”I de trykte medier binder formatet jo, der laver man noget færdigt og så sender man det ud og så kan man skrive noget nyt. Her har man mulighed for at væve tingene ind i hinanden og det er det jeg har brugt min hjemmeside til – den er jo et kæmpemæssigt kludetæppe som indeholder alt hvad jeg har lavet fra 99 og frem. Og jeg tager også fat i gamle ting og arbejder videre på dem og finder ud af hvordan det hænger sammen med det nye jeg laver.”

- Hvad gør det for din arbejdsproces i forhold til når du arbejder almindeligt?

”Nu arbejder jeg faktisk ret sjældent i andre medier end det digitale. Men de gange jeg har skullet aflevere noget til tryk fx, så har jeg følt rammerne snære meget mere – jeg har virkelig følt at jeg har måttet barbere løs på mine ting for at få dem til at passe ind."

"Og det er helt modsat når jeg arbejder på nettet, hvor jeg normalt vider ud i stedet for at stramme ind – jeg kan godt lide at tingene svulmer op. Jeg arbejder ud fra logikker om klassifikation, men jeg ordner ofte så meget at det bliver så stort og så uoverskueligt at det ender med at blive en uorden. Og det har jeg ikke samme muligheder for på tryk.”

- Når du lægger arbejdsprocessen frem på den måde, får du så feedback fra publikum der læser dit værk og som kommenterer på det?

”Jeg tænker altid den besøgende med. Der er altid en underliggende invitation eller åbning til besøgende at man kan blande sig. Det giver også en fornemmelse af intimitet at folk har ret til at blande sig – hvilket der også er en del der gør: jeg får tit kommentarer og sjove ting tilsendt, alle mulige fine ting som folk har fundet eller lavet. Og det er i sig selv meget inspirerende.”

- Prøv at beskrive dit arbejde med projektet ’Pletter, krummer og andre diminutive forekomster’.

”Det er virkelig et projekt under construction. ’Pletter’ er ret typisk for hvad jeg laver fordi det tager udgangspunkt i noget helt småt som jeg så begynder at undersøge, klassificere og angribe fra forskellige vinkler. Og det er så den undersøgelsesproces der bliver til selve værket, hvor arbejdsprocessen får lov til at vokse samtidig med at jeg kommenterer den.”

”I ’Pletter’ starter jeg med den her lille plet som jeg så nærmest haler hele verden ud igennem. Undervejs opdager jeg at ting hænger sammen og forskyder sig. Og jeg må alt, jeg er ikke underlagt nogen genreregler fx. I stedet arbejder jeg med den indre logik som opstår i det jeg laver, der hvor det fører mig hen. For jeg regner altid med at der må være en eller anden ide med at jeg gør det – en eller anden logik eller mangel på samme der er sjov.”

”På en måde er det som om jeg surfer – jeg lader mig drive rundt. Så sidder jeg og læser om fingeraftryk og hvordan man klassificerer dem og en time efter er jeg lidenskabeligt optaget af noget andet. I går sad jeg fx pludselig og ledte efter billeder af tandfyldninger og kohuder. På den måde bliver det også et spil at sidde og lave det: Hvor er jeg på vej hen? I den henseende er nettet også et genialt arbejdsredskab.”

- Dit arbejde har avantgardistiske træk med bl.a. udforskning af net-mediet og genreblanding. Oplever du at være del af en ny avantgardebevægelse?

” Nej, det gør jeg ikke. Men jeg føler mig da forbundet med Afsnit P, hvor jeg også har nogle værker liggende, og jeg synes noget af det der foregår på Afsnit P har avantgardistiske præg. Men ellers har jeg ikke særlig mange steder at gå hen på nettet. I stedet for avantgarde er der måske mere tale om en niche. Men jeg ved heller ikke hvor vanvittigt godt orienteret jeg er - jeg arbejder nok lidt i en boble.”

- Hvorfor tror du ikke der er særlig mange kunstnere og forfattere der arbejder så specifikt med det digitale medie?

”Dels skal man have et projekt der lægger op til det. Hvis man i forvejen arbejder med flerstrengethed og input fra læsere i sine værker så tror jeg egentlig det vil være logisk at kaste det ud på nettet. Men gør man ikke det, så føler folk nok ikke nogen tilskyndelse til det. Dels er der jo det tekniske. Men basal hjemmesideteknik er i virkeligheden ikke svær at lære.”

”Men at forfattere og kunstnere går udenom Internettet tror jeg også skyldes at det mangler hele det censursystem som der findes i den analoge verden: forlag og gallerier hvor der sidder folk og vurderer hvad der er godt og hvad der er skidt. Det giver selvfølgelig prestige at udkomme på et forlag i stedet for at udgive sig selv på nettet. Og så kan man jo også købes og få penge for det man laver. Derfor tror jeg egentlig også at det er et lavprestigeområde at lave ting på nettet. Simpelthen fordi det er for let at publicere.”

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her