Læsetid: 2 min.

'To verdener' skal vise vejen frem

2007 var et skidt år for dansk film, men branchen håber, at Niels Arden Oplevs og Ole Christian Madsens nye film kan vende billedet i år
19. marts 2008

På ca. tre uger har Niels Arden Oplevs nye film, To verdener, solgt 192.768 billetter, og meget tyder på, at den vil fortsætte med at sælge billetter de kommende uger. Det kan gøre den til det endnu unge filmårs første store, danske succes med et billetsalg på måske flere end 300.000 solgte billetter. Arden Oplevs forrige film, Drømmen, solgte mere end 400.000 billetter.

Dog skal man huske på, at To verdener i næste uge får selskab i biograferne af Ole Christian Madsens besættelsesdrama Flammen & Citronen, hvilket godt kan lægge en dæmper på billetsalget. Det er ret beset to danske film, der appellerer til det samme, modne publikum.

Men To verdeners succes må være en lettelse af en slags for en filmbranche, der er presset oven på filmåret 2007. Det samlede billetsalg til dansk film var godt nok på niveau med tidligere, gode år, men de smalle film - Ekko, Uden for kærligheden, Daisy Diamond og Hvordan vi slipper af med de andre - solgte intet, mens de forholdsvis dyre, begavede og velpolerede mainstreamfilm - Cecilie, Hvid nat, En mand kommer hjem, De unge år - slet ikke solgte det, man forventede.

En håndfuld film blev set af mere end 200.000 mennesker - Kærlighed på film, Ledsaget udgang, Kunsten at græde i kor og et par børne- og familiefilm - men det ændrede ikke ved oplevelsen af, at noget var helt galt, og at film, der havde potentiale til at få et stort publikum, blev set af forbløffende få.

En god idé

Filmåret 2008 er begyndt meget stille med Bubbers Frode og alle de andre rødder som en foreløbig topscorer med 204.000 solgte billetter. Den første store nyhed var dog Nordisk Films køb af 50 procent af Zentropa - ikke 49 procent eller 51 procent, men 50/50, hvorfor de to selskaber skal være enige om alle beslutninger.

For bare to år siden ville Nordisk Film, der nu er landets suverænt største filmproducent, filmdistributør og biografoperatør, ikke have fået mulighed for at købe sig ind i Zentropa. Men Trier og Aalbæks selskab har ikke haft en filmsucces længe, og for dem var det utvivlsomt en god idé at sælge ud til Nordisk.

Opkøbet forrykker på sin vis magtbalancen i filmbranchen, og det skal blive spændende at se. Om det f.eks. kommer til at gå ud over bredden i filmudbuddet, som i forvejen er truet af et statsligt støttesystem, der i højere og højere grad favoriserer de folkelige film.

Nimbus har også store problemer. Ingen af de fire dyre film, som selskabet producerede i 2007 - Cecilie, Fighter, Hvid nat, En mand kommer hjem - tjente sig tilnærmelsesvis hjem, og meget afhænger for selskabet nu af, hvordan det går med den 46 millioner kroner dyre Flammen & Citronen.

Et andet ambitiøst, mindre selskab, Final Cut Productions, har angiveligt ingen penge tjent på de 230.000 billetter, som deres hjertebarn, Kunsten at græde i kor, solgte. Det skyldes blandt andet, at filmen var med i Bio-grafklub Danmark, som nok sikrer flere solgte billetter, men kun til halv pris.

To verdener kan således være med til at vise vejen frem.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu