Læsetid: 8 min.

Vega dykker ned i undergrunden

Vega skal dyrke vækstlaget i den rytmiske musik og udvide den musikalske oplevelse til ikke kun at indeholde selve koncertoplevelsen, men til at inddrage koncertgæsten aktivt. Det mener administrerende direktør Malene Lei Raben
31. marts 2008

Vega har for længst slået sig fast som det væsentligste spillested for den rytmiske musik i Danmark med en tiltrækning af en bred vifte af navne fra den internationale og nationale musikscene. I 2007 troppede hele 362.000 mennesker op i det gamle Folkets Hus, der efter at have ligget ubrugt i en periode blev restaureret og i 1996 igen åbnede for folket, denne gang som Musikkens Hus.

For godt et år siden satte Malene Lei Raben sig til rette i Vilhelm Lauritzens smukke arkitektur som administrerende direktør. Information har mødt hende for at høre om hendes visioner for den rytmiske musik og få hendes bud på, hvordan koncertoplevelsen ser ud i fremtiden.

"Jeg har to 'pinde'", siger hun med et smil på spørgsmålet om, hvor Vega skal bevæge sig hen i fremtiden. Det viser sig dog, at juristen, der senest har været direktør i produktionsselskabet Blu, godt kan tale temmelig længe, selvom der ikke er meget på blokken. Det er især den hårdt pressede pladebranche, der ligger hende på sinde, og hvor hun ser et behov for at gå ind og støtte op.

Løsning består fra Vegas side blandt andet af etableringen af Mega Vega, der gerne skulle slå dørene op i 2010 og Nano Vega, der åbner i efteråret. Hvor Mega Vega skal dække de helt store navne, skal Nano Vega dække de helt smalle koncerter. Visionen er at lave en mere snæver scene, hvor man kan gøre noget proaktivt for den rytmiske musiks vækstlag.

"Vi skal mobilisere hele det musiske miljø, herunder de musiske institutioner, der knytter sig til musikken og få dem til at engagere sig og tage medejerskab. Vi vil arrangere en fuld rytmisk fødekæde, som man kender fra for eksempel balletskolen," siger Malene Lei Raben.

Behov for støtte

Udgangspunktet er pladeselskabernes svindende muskler og det mindre råderum i branchen i dag til at satse på mere uprøvede artister. Noget man fra Vegas side gerne vil tage et ansvar for.

"Der skal være et sted, hvor vi kan tage chancen med nogle artister og hjælpe dem i gang på et tidligt stadie. Vi tror på, at det betyder utroligt meget hvornår og i hvilken kontekst, artister får muligheden for at få deres musik ud på en ordentlig måde," siger Malene Lei Raben.

Vækstlaget skal blandt andet aktiviseres via samarbejder som det eksisterende BreakFASTclub, som Vega laver i samarbejde med Dansk Musiker Forbund. Og så tror Malene Lei Raben på en større villighed fra pladeselskaber og agenter, når der kommer en scene, der er tilstrækkelig lille og billig.

Men festen for den danske undergrund stopper ikke her. Vega vil nemlig også i Nano Vega gøre det muligt for fremadstormende bands at optage deres koncerter og få samlet noget materiale, der kan hjælpe dem videre i deres karriere.

"Der ligger utrolig mange jammerlige optagelser af diverse gymnasiebands rundt omkring, og der tror vi, at vi kan gå ind og bidrage med noget kvalitet, der kan gøre en forskel," siger Malene Lei Raben.

Men hvor Nano Vega er godt på vej til at blive ført ud i livet, tegner der sig lidt længere udsigter med Mega Vega, selvom Malene Lei Raben er optimist. Vegas problem er, at man ikke selv har finanserne til at føre projektet ud i livet.

"Vi ejer ingenting. Vi er ikke på finansloven, og vi har ikke en indskrivning hos Kulturministeriet, som gør projektet muligt. Vores offentlige tilskud faldt fra 44 procent til syv procent sidste år. Så der er ikke meget, vi kan trække på i den sammenhæng," siger Malene Lei Raben.

Hun understreger, at det ikke er ment som om, hun sidder og råber efter flere penge - en indstilling hun betegner som patetisk. Det, Malene Lei Raben efterlyser, er ambitioner og retnings-linjer, hvor man for eksempel med et nyt musikudvalg i Kunstrådets musikudvalg ifølge Raben har fat i noget af det rigtige, noget der peger fremad.

"Vi skal være visionære, som man for eksempel har været det inden for opera og skuespil. Men det kræver samarbejde mellem nogle ildsjæle, der kan sætte det i gang og nogle politikere, der forstår kunsten i stedet for at smøre det hele tyndt ud og så håbe på, at vi holder mund," siger Malene Lei Raben.

Kultur og erhvervsliv

Vega er derfor gået ind i et samarbejde med TDC. Med det samarbejde tror Malene Lei Raben, at der kan skabes en synergisammenhæng de to institutioner imellem samtidig med, at man fra Vegas side kan bevare sin troværdighed.

- Der har jo ellers været lidt kritik af det samarbejde...

"Det har der - blandt andet fra Information. Hvilket er forudsigeligt og illustrerer, at man ikke kender til den virkelighed, som vi lever i. For hvad er alternativet, skal vi så lade være? Det er alternativet. Der kommer ikke nogen og giver os det her," siger Malene Lei Raben.

Hun sammenligner det med at antyde, at Codan skulle være med til at sætte holdet i Brøndby, og påpeger i den forbindelse, at der altid har eksisteret et samarbejde mellem kulturen og erhvervslivet. Fra brygger Jacobsen i Danmark til folk som Henry Tate og Peggy Guggenheim i udlandet.

"Der har i mange år været en sammenhæng mellem kunst og erhvervsliv. Den slags kritik er ofte en automatreaktion fra folk, der ikke ved, hvad de taler om og som sværger til offentlig finansiering af kunsten. Jo, tak! Men der kommer altså ikke et offentligt system og løfter det her for os," siger Malene Lei Raben.

Hun ser dog ikke umiddelbart flere af den slags samarbejder i fremtiden. Den slags sker kun, hvis der er det, man i sponsorverdenen kalder a shared point of passion.

Hvilket i dette tilfælde er digitalisering. I dag foregår en stor del af artisternes markedsføring og opbyggelsen af en fankultur på nettet, og Vega vil gerne ind og have fat i det miljø.

Malene Lei Raben bruger det hollandske spillested Paradiso som eksempel på en scene, hvor man allerede lægger alle sine koncerter gratis tilgængeligt på internettet og henviser også til Prince, der gav hele sin nye cd væk gratis med den engelske tabloidavis Mail on Sunday, for at promovere sine livekoncerter.

"Først spillede man live for at få folk til at købe pladen, nu er det omvendt," siger Malene Lei Raben.

- Er det derfor billetterne er blevet så dyre?

"Der har nok været en vis form for guldfeber blandt artisterne. Visse artisters billetpriser er for eksempel tredoblet på tre år. Men det er ikke os, der meler kagen, det går direkte til artisten," siger Malene Lei Raben.

Hun mener, at det er provinskommunerne, der med de mange stadionkoncerter har skabt et usundt niveau, der ikke har et naturlig afsæt i markedet. Men stadion-rushet er heldigvis ved at klinge af, siger hun med en henvisning til Police-koncerten i Århus sidste år.

Den autentiske leder

Malene Lei Raben rejser sig fra bordet for at fotografen kan tage sine billeder. De taler om den dårlige lyd i Valbyhallen, og jeg nikker stille i baggrunden, mens jeg studerer Rabens sofabordslitteratur: et par bøger af Stieg Larsson, Orhan Pamuks Snow og James Ellroys Hollywood Nocturnes.

Vi fortsætter med at tale om Raben som leder. Hun er efter eget udsagn den autentiske ledertype. Den samme hjemme som på arbejdet. Samtidig har hun et øje for hvad, og hvordan noget skal gøres.

"Og så er jeg temmelig utålmodig af natur og stiller høje krav til mig selv, hvilket selvfølgelig smitter af på mine omgivelser. Derfor tror jeg, at jeg er god i forandringsprocesser og i mere komplekse situationer, hvor jeg nok ikke vil fungere særlig godt, som en der sidder og administrerer et eller andet mere statisk apparat," siger Malene Lei Raben.

- Der har jo være lidt debat om ledere i kulturlivet...

"Djøficeringen. Det er jo et latterlig kliché. For det første at man rubricerer kunstnere som nogle fjolser, der ikke kan tænke sig om - nogle af de mest intelligente mennesker, jeg kender, er kunstnere. Og for det andet det med, at DJØF'eren er en kold teknokrat, der vil sætte alting i systemer," siger Malene Lei Raben.

Hun påpeger, at det vigtigste, når man har en administrativ stilling i en kreativ verden, er at vide det, man ikke ved. Der er værdier i en kreativ virksomhed, man ikke kan sætte på formel, og som der skal værnes om.

"Jeg kan og skal ikke tage andres job og gøre det til mit, men jeg kan pege på de ambitioner og idéer, de har og sige 'nu tager vi den, og så sætter vi turbo på'," siger Malene Lei Raben.

Ud over kompetenceforståelsen har Malene Lei Raben rig erfaring fra erhvervslivet, der kan understøtte de kreative ambitioner med noget muskel. Hvilket hun betegner som 'et lykkeligt match'.

"Det handler om at se mulighederne i stedet for begrænsningerne. Og så at have tillid til de folk, man arbejder sammen med, hvilket jeg har," siger Malene Lei Raben.

- Så du er villig til at tage chancen?

"Er du sindssyg?! Hvis man ikke gør det, stagnerer man. Vi udvikler os jo ikke ved bare at åbne døren for en ny koncert hver dag og ellers sidde på vores hænder og sove. Det handler om at udvikle sig hele tiden og flytte teltpælene," siger Malene Lei Raben.

Den unikke oplevelse

Det betyder blandt andet, at Vega vil arbejde på at give en mere helstøbt oplevelse til koncertgængeren. Koncerterne skal 'pakkes unikt ind'. Det betyder, at en koncert eventuelt suppleres med tiltag, der støtter den fan-menighed, der eksisterer rundt omkring bandet. De skal blive 'stemt i sindet' til den oplevelse de skal ind og have senere, hvilket for eksempel kan ske med en fotoudstilling, en relevant dokumentarfilm, adgang til udgivet materiale, eller andet der kan være med til at forstørre oplevelsen. Samtidig skal koncerterne også rundes af, så man ikke bare bliver lukket ud på gaden og bliver revet ud af den gode oplevelse. De kan fortsætte i Ideal Bar eller i natklubben, hvor artisterne kommer ned bagefter i baren og hilste på folk.

"Man skal pakke oplevelsen ind, så det ikke bliver et nålestik, men en mere hel oplevelse. Hvis man er fan af nogen, er dét værdiskabende. Vi skal skabe et univers rundt omkring koncerten," siger Malene Lei Raben.

Et andet tiltag er at skabe netværk omkring koncertoplevelserne, hvilket TDC kan hjælpe med. Det kunne være interaktive tiltag, hvor man kan skabe et netværk, hvor man kan se hvilke af ens venner, der er til stede ved koncerten via MSN eller Bluetooth. En anden mulighed er at lade koncertgæsterne tage billeder og få dem uploadet til en storskærm, så alle kan se dem.

"Nogle går til koncert for at stå foran artisten og bede, andre går i lige så høj grad til koncert for at møde deres venner. Der kunne vi gå ind og spille en rolle," siger Malene Lei Raben.

Serie

Seneste artikler

  • Kunstens quarterback

    14. april 2008
    Kunsten skal have mulighed for at tage chancer og vove det ene øje, hvis den skal spille en rolle som debatskabende i samfundet og ikke kun skal blive til underholdning og udsmykning. Det mener Kunstrådets formand, Mads Øvlisen
  • Dansk design - en kolos på lerfødder?

    12. april 2008
    Gamle håndværks-traditioner i Danmark opgives, selv om deres funktion som led i den designmæssige fødekæde er åbenlys
  • Dansk design står i en brydningstid

    8. april 2008
    Pottemageriet er afløst af brugerdreven innovation og fokus går fra produkt til bruger. Den nye rektor for Danmarks Designskole, Peter Bysted, tror på, at man må omfavne udviklingen og skabe essens ved at forbinde det praktiske med det teoretiske
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det lyder som nogle meget lovende visioner Malene Lei Raben har med Vega. Som bruger af stedet de sidste 10 år, håber jeg inderligt de kan blive ført ud i livet.
Idéen med f. eks. at lade tilskuerne tage billeder og vise dem på storskærm er god, men har dog allerede været brugt før. Ikke at man af den grund skal lade være.
The World Opera, som holder til i Tromsø i Nordnorge er fremme i skoene når det gælder digitalisering. Her opererer man med live transmissioner af forestillinger, hvilket stiller meget høje krav til det tekniske udstyr. Der arbejdes også på at sangere og musikere skal kunne befinde sig foskellige steder i verden under opførslen - her vil forestillingen så blive spillet i et virtuelt scenerum.
Det synes jeg er nogle metoder, som må kunne inspirere til brug af digitalt udstyr også til andre musiske oplevelser end opera.