Læsetid: 4 min.

"Jeg arbejder ikke efter en forudbestemt idé"

Hun bruger ikke skitser når hun arbejder på et kunstværk. Betydningen kommer først til sidst og hun vil selv overraskes over hvor hun er endt. Nina Sten-Knudsen er aktuel med udstillingen Floden#Havet#Canyon på Galleri Faurschou
Hun bruger ikke skitser når hun arbejder på et kunstværk. Betydningen kommer først til sidst og hun vil selv overraskes over hvor hun er endt. Nina Sten-Knudsen er aktuel med udstillingen Floden#Havet#Canyon på Galleri Faurschou
25. april 2008

Kunstnerens poesibog interviewer hver uge en ny kunstner, som er aktuel med en udstilling og giver til slut et bud på weekendens spændende ferniseringer.

Hvad er din største styrke?
Min største styrke eller det, som jeg gør anderledes er, at jeg prøver at beskrive et rum i maleriet. Det meste moderne maleri er omvendt kendetegnet ved at være fladt.

Hvad er din største svaghed?
Min største svaghed er, at jeg gerne vil arbejde mere ekspressionistisk i mine malerier og det er et sted jeg endnu ikke kommet til endnu.

Hvordan arbejder du bedst?
Jeg arbejder bedst ved at begynde op ad formiddagen og arbejde i mange spor. Jeg ved ikke hvor jeg vil hen med et maleri, når jeg begynder – jeg har ikke en skitse eller en forudbestemt idé. Det kan være jeg har en fornemmelse af at jeg vil male et billede af en oversvømmelse, men selve betydningen kommer først til sidst, som en overraskelse for mig selv, som noget jeg også selv skal opdage.

Hvem er din vigtigste samarbejdspartner?
Jeg arbejder jo alene som kunstner, men jeg har nogle projekter med min datter Julie Sten-Nielsen, antropologen Cathrine Hasse og kunstneren Jan Sivertsen, som jeg deler atelier med her i Berlin, hvor jeg bor.

Hvad er din vigtigste kunstneriske inspirationskilde?
Det er William Turner. Og Leonardo, Piranisi og Claude Lorraine. Turner og Lorraine fordi de er i stand til at beskrive et rum i deres malerier. De er i stand til at skabe illusionen om en uendelig dybde i deres værker, ikke ved hjælp af geometri, men ved hjælp af det forsvindende lys i horisonten. Det er noget af det maleriet kan i forhold til fotografiet for eksempel – skabe den slags illusioner.

Hvad er dit foretrukne udstillingssted?
Det er helt klart Louisiana. Men der er også mange steder i Paris. På Musée d’Orsay har jeg for eksempel set mange gode udstillinger. Metropolitan er også et museum jeg godt kan lide at gå på.

Hvilken nulevende dansk kunstner sætter du mest pris på?
Nulevende – æv.. Jeg synes det er svært at fremhæve én bestemt – jeg kender jo så mange. Men hvis det skulle være én, som var død ville jeg nævne Asger Jorn – han er en stor mester. Jeg beundrer ham for den konsekvens han havde i sit livsværk og også for hans nyskabelse. Jeg er meget optaget af hans arbejde med ekspressionismen, hvor han er i stand til at få en følelse ind i billedet uden at denne følelse er skåret ud i pap. Så det er stadig op til beskueren at identificere den. Og denne ekspressive tradition er jo næsten helt forsvundet i dag. Det er som sagt noget jeg gerne selv vil tage op i mit arbejde.

Hvad savner du på den danske kunstscene?
Jeg savner faktisk ikke noget, men det er også fordi jeg har svært ved at få set udstillinger når jeg en gang i mellem kommer hjem fra Berlin og har travlt med mange andre ting. Men jeg synes, at der er mange spændende unge kunstnere på den danske kunstscene.

Hvad værdsætter du på den danske kunstscene?
Jeg synes, at der er mange originale, både unge og ældre kunstnere, som tør at være forskellige også inden for deres eget værk, for eksempel at afprøve forskellige genrer. Det er mere eksperimenterende end for eksempel i USA, hvor kunstnerens værker kan virke mere uniforme, når stilen først er lagt. Jeg tror måske, at denne evne til at eksperimentere også har noget at gøre med et økonomisk overskud og de gode netværk for kunstnere i Danmark.

Hvad er den største bedrift i din karriere?
Det er en udstilling jeg lavede i den tyske by Chemnitz. Jeg udstillede otte meget store, monumentale malerier i det samme store rum. Malerierne var en opsummering af mange års arbejde – fra 1998 til 2006. Det var særligt at de hang i samme rum og ligesom kunne tale til hinanden. Og samtidig markerede denne udstilling en afslutning på noget, som gav mig mulighed for at komme i gang med noget nyt.

Hvad var dit første kunstværk?
Altså jeg har jo malet siden jeg var tolv år eller sådan noget, men det første kunstværk jeg tænkte var noget, der virkelig holdt var en slags installation, som blev udstillet på Galleri Sankt Petri i Sverige i 1971. Det var et stativ af træ hvor der hang økser, som jeg selv havde smedet.

Hvad er din største kunstoplevelse?
Jeg har haft så mange store kunstoplevelser, så jeg vil hellere sige det mindre absolut på den måde at det var en stor oplevelse at se ”En korsfæstelse” af Bellini, en stor oplevelse at se Jackson Pollocks kæmpe lærreder, at se Rembrandt og Leonardo da Vinci ”Kongernes tilbedelse”.

Floden#havet#canyon på Galleri Faurschou Galleri Faurschou til d. 7. juni 2008

Ferniseringer i weekenden

Skulpturi.dk
Sydhavnsgade 28, 1. tv., 2450 København SV
www.skulpturi.dk
“UDKAST”
Kerstin Bergendal, Ole Broager, Anders Bonnesen, Espen Brandt-Møller, Jørgen Fog, Pernille With Madsen, Eva Steen Christensen, Veo Friis Jespersen, Heine Kjærgaard Klausen, Karin Lind, Karin Lorentzen, Tina Maria Nielsen, Rikke Ravn Sørensen, Mikael Thejll, Pablo Henrik Llambias
Fra d. 26. april til d. 24. maj 2008
Fernisering fredag d. 25. april kl. 17-20

Kirkhoff
Sturlasgade 12B, 2300 København S
www.kirkhoff.dk
“Travelling Doubles 2”
Eline McGeorge (NO)
Fra d. 26. april til d. 31. maj 2008
Fernisering fredag d. 25. april kl. 17-20

Brandts
Brandts Torv 1, 5000 Odense C
www.brandts.dk
“unitedtwentyfifteen”
Simon Lindhardt, Mika Andersen, Louise Schrader, henriette Hellsten- Kjøller, Nils Grarup, Nick Bojesen, Mikkel Teis, Morten Jacobsen
Fra d. 25. april til d. 27. april 2008
Fernisering torsdag d. 24. april kl. 16-21
“Dog and Die”
Sophia Kalkau
Fra d. 1. maj til d. 31. august 2008
Fernisering onsdag d. 30. april kl. 17

Serie

Seneste artikler

  • ”Min styrke er skrøbeligheden i mit arbejde”

    17. april 2008
    Han arbejder med papirklip og forsøger at udvikle mulighederne for papirets transformation fra det to- til det tredimensionelle udtryk. Peter Callesen er aktuel med udstillingen ”Paperman” på Helene Nyborg Contemporary
  • "Jeg forventer, at man fornyer sine idéer"

    11. april 2008
    Han har svært ved at komme ud af sin osteklokke igen, efter at have malet på sine værker og han forventer at kunstnere tager udgangspunkt i deres helt eget udtryk. Kristian Devantier er aktuel med udstillingen "Gryderet" på Galleri Mikael Andersen
  • Jeg bruger tilfældet som et potentiale

    28. marts 2008
    Han regner altid med tilfældet i sit kunstneriske arbejde – det er faktisk noget af det han allerbedst kan lide. Jacob Noel er aktuel med udstillingen “Forskyd mig til noget andet” på Henningsen Contemporary
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu