Læsetid: 4 min.

Mellem kunst og videnskab

Udstillingen 'Bodies' på Tivolis H.C. Andersen Slottet sætter fokus på vores krops forgængelighed og vores fascination af egen dødelighed. Det er ikke nødvendigvis kunst, men det rammer både den kunstneriske tendens og en fascination i tiden
22. april 2008

Da Gunther von Hagen i 1995 begyndte at turnere med sine døde kinesere i udstillingen 'Body Worlds' begyndte den diskussion, der igen i disse dage er blevet aktuel. Historien om det etiske forsvarlige ved at udstille kinesiske lig, der måske - måske ikke - kan være henrettede kinesiske straffefanger, der hverken selv har indvilget i at medvirke, eller hvor der ikke er hentet tilladelse fra de pårørende. En problematik, der med OL rundt om hjørnet og konstant fokus på Kinas overtrædelse af menneskerettigheder, har givet udstillingen Bodies et alternativt fokus.

Hvorvidt godkendelsen til udstillingen af ligene er hentet, som Gunther von Hagen stadig hævder og som også Dr. Roy Glover, der står bag Bodies, gør det, er stadig uvist. Og eftersom oplysningerne omkring ligene ifølge Glover er fortrolige i henhold til amerikansk lov, kan dokumentationen omkring ligenes liv lade vente på sig. Tilbage står i dette tilfælde udstillingen af permanent konserverede kropseksemplarer - som det så smukt hedder - der forventes at trække op i mod en halv million danskere til.

Og den udstilling - modregnet diskussion omkring, hvem det er, vi ser på, og om de er kommet her til med en godkendelse - kan ud fra et etisk perspektiv ikke få mange øjenbryn til at løfte sig. I hvert fald ikke på Lotte Hvas, der er praktiserende læge og næstformand i Etisk Råd. Hun mener, der ikke er grund til at falde på halen over, hvad et hav af danske medicinstuderende bliver konfronteret med dagligt.

"Jeg har svært ved at hidse mig op over det. Der er, så vidt jeg har erfaret, ikke noget etisk problematisk ved udstillingen," siger Lotte Hvas.

Kunsten er intentionen

Så længe tilladelsen til at bruge ligene er givet, er der intet problem. Og det skulle den altså være ifølge Dr. Glover, der understreger, at udstillingen ikke skal sammenlignes med Gunther von Hagens mere kunstneriske opstillinger af den menneskelige krop. Bodies handler om uddannelse og ikke om kunst.

Det giver den danske kunster Michael Brammer, der blandt andet er kendt for sine udstoppede hundehvalpe, Glover ret i. For at Bodies skulle være kunst, skulle der være en kunstnerisk intention, hvilket ikke er på tale her.

"En sok i en fiskeline eller et hvidt stykke papir kan betegnes som kunst, når der er en intention bag. Men hvis der ikke er nogen afsender, har jeg svært ved at se, hvorfor det skulle være kunst," siger Michael Brammer.

Fascinationen af vores krop og forgængelighed er ifølge Brammer fuldt ud forståelig, men præmissen for kunsten ligger ikke i anskuerens fascination, men i den intention der kommer fra en nødvendig afsender, mener Michael Brammer.

"Vores krop og dens dødelighed er på samme tid meget nær og uendelig fjernt for os som mennesker - og er som sådan et naturligt opdrejningspunkt for kunsten, men det betyder ikke, at det af den grund bliver til kunst af sig selv," siger Michael Brammer.

Det er kunsthistoriker ved Aarhus Universitet Tina Raun Pedersen langt hen ad vejen enig i. Hun mener dog, at Bodies rammer ind i en kunstnerisk fascination, der går tilbage til både den religiøse kunsts omfattende afbildninger af død og lidelse og den reelle fysiske krop som direkte kunstværk. Udvikling med kroppen som direkte objekt -body art - begyndte i 60'erne og markerede et skift fra det religiøse udgangspunkt til en mere direkte test og udfordring af kroppen blandt andet via smerte, lidelse og mulig død.

"Den bølge, der startede dengang med kunstnere, der begynder at skære og operere sig selv og i det hele taget fik en øget opmærksomhed på kroppen, har kun accelereret frem til i dag," siger Tina Raun Pedersen, der derfor mener , at Bodies passer godt ind i den bevægelse, der er i stadig udvikling inden for kunsten.

Populært tema

Udstillingen mangler dog stadig de mere klassiske kriterier for, hvornår man kan kalde noget kunst. Det gælder blandt andet det faktum, at udstillingen ikke foregår i et kunstnerisk rum.

"Udstillingen ligger sig i forlængelse af et tema, der optager rigtig mange kunstnere, men det gør det jo ikke til kunst," siger Tina Raun Pedersen.

Alligevel har Bodies lånt fra kunstens verden i den måde, de kinesiske lig er opstillet på - en måde der trækker tråde til blandt andet den græske mytologi. Samtidig er positurerne ifølge Tina Raun Pedersen genkendelige i forhold til diverse skulpturer og billeder. Hun mener derfor, at udstillingen peger på en mere gennemgribende reintegrering af kunst og lægevidenskab, der kan spores tilbage til Leonardo da Vinci, men som også var tilstede i de anatomiske teatre, hvor kunst og lægevidenskab via den kraftige æstetiske iscenesættelse blev sammenblandet.

"Udspaltningen af videnskaberne som kom med oplysningstiden bliver i dag udfordret af flere kunstnere som for eksempel Mona Hartoum, der direkte bruger et endoskop i udforskelsen af egen krop," siger Tina Raun.

Det interessante er derfor for Tina Raun Pedersen ikke om Bodies indskrives som kunst eller ikke-kunst, men det udstillingen peger på: en tendens i en mere og mere visualiseret kultur mod en massiv optagethed omkring kroppen.

"Grænserne mellem lægevidenskab, æstetik og kunst flyder sammen og er på vej til at blive reformuleret på en måde, der trækker tråde tilbage i tiden. Det, der er interessant, er ikke om det er kunst eller ej, men hvorfor vi lige nu ser den her udvikling og den ekstreme fascination af vores krop," siger Tina Raun Pedersen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

“Science is nothing else than

the search to discover unity in the

wild variety of nature – or more

exactly, in the variety of

our experience”.

Jacob Bronowski