Læsetid: 6 min.

Ham vi alle vil have

Mediebranchen fejrede Per Mikael Jensen som den ny Messias, da han tiltrådte stillingen som direktør for TV2. Han var vores ven. Derfor følte vi os også forrådt og ikke bare forladt, da han smuttede efter kun et år, mener forfatter til ny bog om lederen, vi alle gerne vil arbejde for
Mange i mediebranchen er dybt fascinerede af Per Mikael Jensen, fordi han er en karismatisk og fandenivoldsk person, som oven i købet virker ærlig og helt nede på jorden. Så for ham hellere fodbold end golfbold. Her fra hans tid på TV 2-s Kvægtorv i Odense.

Mange i mediebranchen er dybt fascinerede af Per Mikael Jensen, fordi han er en karismatisk og fandenivoldsk person, som oven i købet virker ærlig og helt nede på jorden. Så for ham hellere fodbold end golfbold. Her fra hans tid på TV 2-s Kvægtorv i Odense.

Johnny Anthon Wichmann

23. maj 2008

Per Mikael Jensen havde ikke noget kontor på TV 2 News, mens han var direktør for TV 2, selv om han meget ofte var i København.

Så sad han bare i kantinen med sin laptop, mens folk vadede rundt omkring ham. Og han havde sagt nej til en privatchauffør, og da de fejrede lanceringen af den 24 timers nyhedskanal, havde han hyret en pølsevogn og stod selv og serverede pølser og fadøl. Sådan helt nede på jorden var han. Medarbejderne på TV 2 News kunne godt lide den facon.

Med kun fire år på journalisthøjskolen i ryggen havde Per Mikael Jensen skabt sig en international karriere i mediebranchen ved hårdt arbejde, målrettethed og mod. Og han kunne stadig drikke bajere, se fodbold og huske, hvad ham den nye på 19-Nyhederne hed.

Derfor gjorde det også desto mere ondt, da han forlod dem. Og da det viste sig, at de stod tilbage med et kæmpe økonomisk underskud. Og at der skulle fyres folk. Mange folk.

"Per Mikael Jensen er enestående dygtig til at få mennesker til at føle, at han er en af os, selv om han er bossen. Det er måske hans største styrke som leder. Han er god til at skabe begejstring. Han går forrest, udstikker målet og viser vejen, og det er vel det, rigtig mange medarbejdere gerne vil have. Ledelse på den gode måde," siger Jette Meier Carlsen forfatter til bogen Per Mikael Jensen Bossen og bissen, der udkommer i dag. Hun forsætter sin karakteristik:

"Per Mikael er dygtig til at opbygge et team og få folk til at brænde for et projekt - og for ham. Men når han kan det, skyldes det grundlæggende, at han selv er et menneske, der brænder for det, som han tror på. Det er også grunden til, at han har været villig til at arbejde så vanvittigt meget, som han har gjort og gør," siger Jette Meier Carlsen.

Hun har interviewet Per Mikael Jensen i flere omgange, fra han fungerede som TV 2-direktør til han forlod det igen for at blive øverste chef for Metro International.

Fandenivoldsk

"Mange i mediebranchen er dybt fascinerede af Per Mikael Jensen, fordi han er en karismatisk og fandenivoldsk person, som ovenikøbet virker ærlig og helt nede på jorden. Der er ikke meget bestyrelseslokale og golfklub over ham, når medarbejderne taler med ham. Han kan sagtens finde på at gå ud og drikke øl med holdet efter arbejde," siger Jette Meier Carlsen, der selv er journalist på Jyllands-Posten.

Per Mikael Jensen begyndte sin karriere som praktikant på Politiken, blev senere redaktør på et tillæg, så kom han til Jyllands-Posten og blev redaktionschef for avisens københavnerredaktion indtil 2001, hvorefter han som adm. direktør og chefredaktør lancerede MetroXpress i Danmark og senere blev international chefredaktør for MetroXpress i 38 lande. Inden han kom til TV 2 som direktør og forlod det igen.

Med en sådan flyvning gennem store dele af branchen har Per Mikael Jensen selvsagt haft berøring med mange mennesker.

"Da Per Mikael vendte tilbage til Danmark, tror jeg da også, at mange var stolte. Vi kunne godt lide tanken om, at vi havde fostret ham, at han var en af vores, og nu havde han været ude i verden og gjort det fantastisk,og alligevel vendte han hjem til lille Danmark. Han valgte os. Han valgte TV 2, selv om det var et skridt ned af stigen for ham, både økonomisk og karrieremæssigt. Der var noget far- kommer-hjem-for-at-klare- ærterne-på-TV2 over det. Det kunne branchen godt lide. Det kan danskere jo i det hele taget godt lide. Derfor er det også klart, at folk bliver skuffede, når han så rejser igen. Mange følte, at han svigtede," siger Jette Meier Carlsen

Søde anekdoter

En samlet dansk presse tog i mod ham med åbne arme. Det føg med søde anekdoter om en Per Mikael (som vennerne kalder ham), der åbenbart kunne finde på at ringe til chefredaktøren og bilde ham ind, at der var sluppet vilde dyr ud fra zoo. Hver gang folk ledte efter ham, mens han var praktikant på Politiken, blev der svaret: "Han sidder nok og venter på at hjørnekontoret bliver ledigt".

Og så var der den om, at han havde konfronteret en chefredaktør, da denne løj om, at en populær mellemleder selv havde ønsket at forlade sin stilling. Per Mikael havde resolut rejst sig og sagt, at mellemlederen græd, da han forlod chefredaktørens kontor.

I samtlige store danske dagblades ledere blev han hilst velkommen, da han tiltrådte sin stilling på TV 2, f.eks. i Politiken den 19. marts 2006, hvor det hed: "Han hedder Per Mikael Jensen, han er journalist, og han er ny topchef for TV2. Det lyder godt, og det er godt."

Alle fremhævede hans veludviklede iværksættergén: "Han elsker at sætte skibe i søen," sagde daværende chefredaktør på MetroXpress Ask Rostrup til Berlingske Tidende.

"Branchen har selv skabt myten om Per Mikael. Men der er selvfølgelig slet ikke tvivl om, at han selv har bidraget til det. Han er ikke typen, der kryber langs gulvpanelerne, og på en måde tror jeg, at han kan lide at være i rampelyset. Han kan i hvert helt sikkert godt lide at sige sin mening og at provokere, og er jo heller ikke typen, der gemmer sig, når han bliver kritiseret, som det sketemed TV 2, da den nye ledelsen kom til. Han slår igen, forsvarer sig, tager kampen, selv om det ville have været det letteste i verden at blive i London og sige ingen kommentarer. Samtidig er historien om Per Mikael det klassiske eksempel på, at pressen er dygtig til at bygge helteskikkelser op for derefter at pille dem ned igen," siger Meier Carlsen.

Skibe i søen

Dommen var nådesløs, da Per Mikael Jensen forlod TV 2 igen efter kun et år som direktør. På TV2 News var det Karsten Nielsen, der var på vagt som redaktør, da der blev ringet fra Odense om at Per Mikael kom live igennem for at fortælle om sin opsigelse, og han sagde senere til fagbladet Journalisten, at han i det øjeblik tænkte: "Oh no, hvorfor nu, hvor der sker en masse nyt?"

Og skuffelsen kunne mærkes over hele linjen. Ikke kun blandt medarbejderne, der ikke kunne forstå, hvordan man kunne være så loyal og så bare forlade skibet, inden det var i havn. Metaforen om skibe, der sættes i søen og havne og en kaptajn blev anvendt flere gange i den tid og gør det stadig. Men nu med negativ tone.

"Jeg kan godt forstå, at folk blev skuffede, da han forlod TV 2 så hurtigt, men jeg kan også godt forstå, at han ikke kunne sige nej til jobbet i Metro. Han fristes let af nye udfordringer og derfor kan man ikke regne med, at han bliver siddende i chefstolen til pensionsalderen. Det kan være svært at forstå for de medarbejdere, som måske har sagt gode job op, for at komme til at arbejde sammen med ham," siger Jette Meier Carlsen og fortsætter: "Per Mikael Jensen er et menneske med stor integritet og meget personligt mod, men han er helt sikkert også karrieremæssigt ekstremt målrettet, ligesom han selv siger, at han sagtens kan være kynisk, når det er nødvendigt. Derfor er der næppe tvivl om, at der vil være mange medarbejdere, som ikke synes, at han er verdens skønneste leder."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Det er beskæmmende at se, hvor let spil den tidligere ledelse af TV2, med Per Mikael Jensen, Anders Kronborg og den daværende bestyrelse med Niels Boserup i spidsen har i forhold til de danske medier.

Ved Per Mikael Jensens tiltrædelse skortede det ikke på rygklapperiet i den danske mediebranche. Her var endelig en journalist-darling, som havde foretaget en transformation fra almindelig journalist til "leder". Et hamskifte mange journalister inderst inde beundrer, da det ikke falder naturligt ind under Journalisthøjskolens pensum.

Som i tilfældet med Al Capone kan det være svært, at hænge den tidligere ledelse op fortidens ugerninger. Men som i tilfældet med Al Capone skal nøglen til de åbenlyst forkerte ledelsesmæssige dispositioner måske findes et helt andet sted.

Journalistisk set burde flere medier interessere sig for Per Mikaels netværk og relationer - og deres direkte indflydelse på TV2 forretningsmæssige tiltag under hans ledelse. Det er kilden til historien om TV2's deroute.

Et eksempel: Opkøbet af magasinet "Vi med Hund", skete under påskud af at have synergier med et stationens øvrige aktiviteter herunder et nu skinlagt hundeprogram. I realiteten forhandlede Per Mikael Jensen opkøbet af de 30 procent af magasinet, igennem med vennen Jesper Sehested Lund som ejede magasinet, hvor efter en anden nær ven Jens Torpe blev indsat i bestyrelsen for selskabet. Det er der intet underlødigt i, men der bør granskes hvor mange af de ledelsesmæssige beslutninger, som var bygget på venskabelige bånd under devisen - noget for noget. Og så holdes op mod, hvor mange af disse tiltag rent faktisk var økonomisk fordelagtige for TV2.

Eksemplerne er så talrige, at det bør vække den journalistiske nysgerrighed på adskillige danske redaktioner. Vennetjenester efter ”quid pro quo-princippet” skal man ikke lede længe efter.

Mens Per Mikael Jensen sad ved roret i TV 2, vendte koncernen sin strategi fuldstændig på hovedet. Fra at være den største konkurrent er Viasat i dag den mest centrale samarbejdspartner for TV 2. Samtidig fik flere personer i Per Mikael Jensens netværk centrale poster i TV 2-koncernen. Personer som siden blev udskiftet efter kraftig kritik om dobbeltroller.

Samarbejdspartneren Canal Digital blev vraget til fordel for aftaler med forskellige selskaber i Kinnevik-koncernen - den koncern, som Per Mikael Jensen oprindelig kom fra som chefredaktør i Metro International, og som han nu er vendt tilbage til i sit job som øverste direktør. Det er opsigtsvækkende tal, at se på hans aflønning, da han gik fra at være chefredaktør i Metro International til TV2 til nu den øverste chef i Metro. De tal er til at fremskaffe.

Sammenholdt med Per Mikael Jensen exit fra TV2 lugter det fælt af et inside job bestilt af Kinnevik-koncernen. Med direkte aflønning og en ny stilling, der fordobler Per Mikael Jensens tidligere aflønning. Et gyldent ”tak for godt samarbejde” håndtryk.

Beslutningen om at iværksætte TV2 radio sprang ledelsen ud i, selv om øvrige danske mediekoncerner via konsulter blev frarådet et opkøb, da økonomien i reklameindtægterne byggede på decideret ønsketænkning om at opdyrke et kommercielt radiomarked i Danmark. Beregningerne for hvor meget reklameindtægterne kunne indbringe var direkte amatøragtige, og tog ikke nævneværdig højde for DR’s position i det danske mediebillede og danskerne kulturelle præferencer på radiofronten.

Frygten for Per Mikaels Jensens forlængede arme i toppen af den danske mediebranche synes enorm - netværket tæller folk som Jørgen Madsen, Jørgen Ejbøl Jensen, Jens Torpe og Svenn Dam. Måske er det derfor ingen journalister endnu har kastet et klart lys over TV2 ledelsesmæssige beslutninger under den daværende ledelse.

Ved enhver antydning af kritik af den daværende ledelse har Per Mikael Jensen reageret prompte. Retorikken er svulstig, direkte og arrogant. Den tidl. adm. direktør undlader ikke at kommentere ethvert anløb til kritik med et påskud om, at kritikerne ikke besidder økonomisk indsigt eller i tilfældet med den nye ledelse, der fik skudsmålet lavt selvværd, da den ved tiltrædelsen nedjusterede forventningerne med 155-75 mio. kr. Hullet igennem til de danske medier er en firesporet motorvej, hvor udsagn ofte rammer medierne uden kritisk modspil. Men netop økonomien bør være et centralt emne for journalister, der i borgernes tjeneste skrive eftermælet for TV2 under den tidligere ledelse. Måske det var på sin plads med en nøjagtig granskning af økonomien i de projekter, der blev iværksat i perioden?

Rygtet som den danske mediebranches hårde hund har Per Mikael Jensen og hans journalistiske medløbere dyrket nidkært i en årrække. Senest udstilles dette i bogen Bossen og Bissen skrevet af Jette Meier Karlsen. Bogen har det klassiske lag fernis af beundring og fremstiller Per Mikael Jensen nøjagtig, som han ønsker det. Måske den daværende bestyrelse led af samme benovelse og lod sig forføre af retorikken?

Ledelsesmæssigt er det en interessant case. Den klassiske beretning om den joviale leder, der selv serverer pølser fra en lejet pølsevogn ved lanceringen af TV2 radio, men som samtidig er frygtet for sin kynisme og temperament i en organisation.

Sagen om TV2 er aktuelt, da regeringen har besluttet at bede Folketingets Finansudvalg om tilslutning til at give TV2 adgang til midlertidig statslig låntagning for at redde stationen fra en egentlig betalingsstandsning. Derfor bør det være på sin plads, at få placeret et ansvar for TV2’s økonomiske situation – det er i din og min interesse som skatteydere.

Det bør inkludere en nærmere undersøgelse af TV 2s tidligere direktions og bestyrelses rolle i forhold til den situation TV2 er havnet i.

Slutteligt kan kommende journalister, der skal i gang med deres hovedopgave, opfordres til at gribe tyren ved hornene. Der skal åbenbart outsidere til for at ruske op i den historie. Et godt råd: Start med at kortlægge netværket og økonomien.