Læsetid: 4 min.

Hukommelsesdepot for politiske opbrud

En udstilling i Berlin med titlen 'Kunst und Revolte' viser den kunstneriske arv fra '68 i stærke sort/hvide snapshot. Blandt andet af studenterlederen Dutschke og anti-autoritære happenings
Det var en ubekvem tid, -ein unbequemer Zeit-, som titlen på fotografen Ruetz- fotokatalog til udstillingen -Kunst und Revolte- lyder. Her slår østberlinere kolbøtter på Karl Marx Alle.

Det var en ubekvem tid, -ein unbequemer Zeit-, som titlen på fotografen Ruetz- fotokatalog til udstillingen -Kunst und Revolte- lyder. Her slår østberlinere kolbøtter på Karl Marx Alle.

Michael Ruetz

7. maj 2008

Ved siden af det genopbyggede luksushotel Adlon i Berlin, i skyggen af Brandenburger Tor, ligger Akademie der Künste i en moderne bygning, hvor man dette forår præsenterer udstillingen Kunst und Revolte - den kunstneriske arv fra '68. Der er gået 40 år, og med centrum i Berlins gader, kommer 1968 til at virke rigtig langt fra nutidens vrimmel af turister her på Pariser Platz.

Men udstillingen bliver nærværende, når man træder indenfor. Der er ifølge den ansvarlige for udstillingen, Johannes Odenthal, den hypotese bag udstillingens program, at kunsten er et hukommelsesdepot for politiske opbrud. Det gælder 1960'erne, og det gælder f.eks. også for Berlin i 1980'erne.

Udstillingen er derfor ment som et kunstprojekt, ikke som et nostalgisk tilbageblik. Den aktuelle udstilling er først og fremmest bygget op om fotografen Michael Ruetz hovedsagelig sort/hvide fotografier fra perioden, en række dokumentarfilm og en samling plakater, blade og pjecer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu