Læsetid: 4 min.

Små storbyteatre frygter for fremtiden

Det ser dystert ud for egnsteatrene, og de små storbyteatre frygter, at de går samme skæbne i møde som deres kolleger i provinsen. Storbyteatrene efterlyser en langsigtet teaterpolitik i hovedstaden
Det ser dystert ud for egnsteatrene, og de små storbyteatre frygter, at de går samme skæbne i møde som deres kolleger i provinsen. Storbyteatrene efterlyser en langsigtet teaterpolitik i hovedstaden
6. maj 2008

I København venter teaterchefer for de små storbyteatre uroligt på at få at vide, hvordan scenernes fremtid ser ud.

Københavns Kommunes kultur- og fritidsudvalg tager nemlig et spareforslag på tre mio. med til et møde i kulturministeriet i overmorgen, og det gør teatercheferne urolige, selvom borgmester for Kultur- og Fritidsforvaltningen Pia Allerslev (V) har forsikret om, at hun ikke ønsker at skære i midlerne.

Tidligere støttede kommune og stat teatrene med en 50/50 procents-ordning, men som det ser ud nu, betaler Københavns Kommune mere end staten. Det kunne være et argument for at skære ned, men fra forvaltningen lyder det, at der ikke er nogen konkrete spareplaner.

I provinsen ser det samtidig mørkt ud for egnsteatrene, varsler Kommunernes Landsforening. I dag deler kommuner og stat udgifterne til de 32 egnsteatre, men nu vil Kulturministeriet kun betale 38 procent. Det betyder, at kommunerne skal betale knap to tredjedele af teatrenes udgifter. Og fra KL lyder det, at nedskæringerne sandsynligvis vil resultere i lukninger, da kommunerne får svært ved at finde pengene.

"En række egnsteatre risikerer ikke at kunne fortsætte, når statstilskuddet sænkes," siger formanden for KL's Børne -og Kulturudvalg Henrik Larsen.

Manglende visioner

Tilbage i København frygter man også, at små teatre på længere sigt vil blive tvunget til at dreje nøglen om. Teaterchef på Kaleidoskop Matin Tulinius siger:

"Vi oplever et totalt fravær af teatermæssige visioner på området. Der har i mange år manglet en overordnet diskussion af, hvad man vil med de små storbyteatre".

Grunden til at der lige nu er ballade i hovedstaden er ifølge professor ved Aarhus Universitet, Jørn Langsted, at staten løbende har overladt teaterpolitikken til kommunen.

"I København handler det om, at kommunen ikke vil betale for det kulturliv, de får. De har i århundreder været vant til, at alle de statslige store institutioner lå i København, og at de fik dem gratis, imens alle andre kommuner har været nødt til selv at banke et kulturliv op. Københavns Kommune burde både kulturpolitisk og teaterpolitisk komme meget mere på banen," siger han og fortsætter:

"Som storbyteaterordningen fungerer nu, så ser vi en teaterpolitik uden styring, hvor aben er placeret hos overborgmesteren og Borgerrepræsentationen".

Alternativ kultur

De små storbyteatre lever på et eksistensminimum, siger Martin Tulinius, der er teaterchef for teatret Kaleidoskop. Han kan ikke få det nuværende antal støttekroner til at hænge sammen med Københavns Kommunes vision om at være en metropol, og et sted for unge mennesker, der ofte vælger kulturelle oplevelser, som ikke er mainstream.

Han pointerer, at mens Københavns Kommune støtter Operaen med 40 millioner om året, så modtager de 11 små storbyteatre tilsammen godt 20 millioner. De små storbyteatre kan samtidig prale af, at de hvert år har ca. 275.000 teatergængere, og det er på niveau med Københavns Teater, siger han.

"Hvis der bliver skåret yderligere i støtten, er der ingen tvivl om, at man vil få en ringere teaterproduktion. Det vil blive meget svært for teatrene at hamle op med de lønningskrav og overenskomster, der er på teaterområdet. På længere sigt er der nok ikke tvivl om, at der er nogle teatre, der vil lukke," siger han.

Og det mener han skal ses i lyset af, at Kulturministeriet og Københavns Kommune ikke har løftet niveauet i forhold til den generelle bevilling i de sidste 10 år.

"Selv hvis status quo bliver opretholdt, vil vi få store problemer med at holde standarden, da løn, overenskomster og teaterproduktion vil stige langsomt over de næste fire år. Det betyder, at man vil udhule teatrenes muligheder for at lave kunst. Man vil ganske enkelt få flere tomme kasser og mindre kunst for pengene."

Steen Stig Lommer, teaterchef på Grønnegårds Teatret har ligesom de andre teatre meldt ud, at selv status quo ikke er godt nok.

"Der er skåret så meget ind til benet på de forskellige teatre, og nu kan det ikke bære mere. Hvis Københavns Kommune ønsker den standard og de produktioner, som de siger, så må der afsættes nogle flere penge," siger han. Ligesom Martin Tulinius mener han, at problemet til dels skyldes, at der ikke er blevet rørt ved området i de sidste 10 år.

"Det kunne være en kæmpe fordel, hvis staten og Københavns Kommune kunne blive enige, og lave en langsigtet plan på området," siger han

Opråb

Gruppen af små storbyteatre er meget forskellige og det er første gang, at de samler sig som en gruppe.

Mogens Holm fra Foreningen af Små Teatre kan ikke huske, hvornår han sidst har set en så resolut samling af tropperne, og han pointerer, at det er tid til at kommunen tager stilling.

"Det her absurde teater må stoppe. Det er simpelthen ikke længere muligt at producere professionelt teater, og slet ikke, hvis der bliver taget yderligere tilskud fra teatrene," siger han.

På nuværende tidspunkt koncentrerer foreningen sig om at bevare status quo.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu