Læsetid: 3 min.

Dansk billedkunstner i stald hos Londons topgallerist

Galleri Victoria Miro i London kan betyde et nyt internationalt gennembrud for Jesper Just
Det hotte Gallery Victoria Miro råder over det største kommercielle udstillingsrum i London. Her ses den tidligere victorianske madrasfabrik udefra - stilfuldt moderniseret og tilføjet en enorm lys udstillingshal.

Det hotte Gallery Victoria Miro råder over det største kommercielle udstillingsrum i London. Her ses den tidligere victorianske madrasfabrik udefra - stilfuldt moderniseret og tilføjet en enorm lys udstillingshal.

30. juni 2008

Den unge danske billedkunstner Jesper Just er kommet i hus hos galleri Victoria Miro i London. Og det er ikke hvem som helst forundt.

Galleriet, der råder over det største kommercielle udstillingsrum i London, repræsenterer en lang række verdensnavne og er respekteret for at arbejde med yngre kunstnere og bringe dem internationalt gennembrud.

Flere af galleriets kunstnere har modtaget den eftertragtede kunstpris Turner Prize.

Samtidig arbejder galleriet med væsentlige filmkunstnere som Doug Aitken (udstillede på Louisiana i 2002), Phil Collins, Isaack Julien (som Gl. Strand viste i 2004) og Idris Kahn. Derfor er Victoria Miro den helt rigtige til at bringe Just videre frem.

Interessant nok repræsenterer det anerkendte galleri også danske malere som Tal R og John Kørner samt udstiller Elmgreen & Dragset på Basel kunstmesse næste måned og i galleriet til oktober.

"Vi elsker danske kunstnere!," siger en af galleriets pressemedarbejdere Bryony McLennan med et glimt i øjet.

McLennan har stor respekt for, at et lille land kan fostre så mange dygtige billedkunstnere fra samme generation. Hun kommer selv fra New Zealand, men kan ikke komme på en eneste kunstner med global karriere fra sit hjemland, der indbyggermæssigt kan sammenlignes med Danmark.

Direktøren for Sales & Special Projects, James Lindon, afviser, at galleriet arbejder med danske kunstnere på grund af deres nationalitet.

Han tror på Just og de andre danske kunstnere i galleriet, fordi de er dygtige.

Dansk melankoli

"Kunstnerne repræsenterer hver deres unikke følsomhed. Det har ikke noget at sige, de er danske. Det er deres individuelle karakter som kunstnere, der gør, at de passer ind i galleriets program. Netop Justs film har en særlig følelsesmæssig kraft, der kan virke voldsom. Han arbejder med en dramatisk præcision i sit helt eget formsprog. Derfor er han relevant for galleriet".

Det var Lindon, som for fire år siden inviterede Jesper Just til at deltage i sin afgangsudstilling fra kuratorlinjen på Royal College of Art i London. Lindon blev efterfølgende ansat hos Victoria Miro.

Der er interesse for Just i Storbritannien. Engelske kunstmagasiner som Frieze, Art Review og Kultureflash skriver om hans arbejde.

London galleristen Paul Hedge fra Hales Gallery, der arbejder med den danske maler Ulrik Møller, har også kun gode ord at sige om Just.

"Der er en vis melankoli over disse danske kunstnere, der samtidig arbejder med det sublime. Det er noget, man forstår i engelsk sammenhæng. Samtidig har kunstnere som Just en vis morbiditet, det er ikke noget, vi ser så ofte her i Storbritannien. Det er alt sammen med til at gøre en kunstner som Just meget interessant og relevant, som man også kan se på den aktuelle udstilling. Danmark er et godt sted at orientere sig om billedkunst i øjeblikket. Ældre danske kunstnere, som eksempelvis de konkrete malere fra 1960'erne var ikke så gode til at komme ud, selv om deres kunst fortjente mere international opmærksomhed. Det lader heldigvis ikke til at være tilfældet med den nuværende generation af dansk samtidskunst".

Ambitiøse værker

Det er i høj grad relevant for samtidskunstnere at arbejde med gallerier i flere dele af verden. Just er bosat i New York, hvor han er repræsenteret af Perry Rubenstein Gallery.

Alligevel er kunstnerens primære gallerist københavnske Galleri Christina Wilson, der har arbejdet med Just siden begyndelsen af hans karriere. Suppleret af Victoria Miro er kunstneren godt stillet. Gallerierne hjælper kunstnerne ikke bare med synlighed, men også med finansiering.

Victoria Miro har således sikret støtte til Justs seneste film fra mæcengruppen Outset, der også indkøbte filmen Bliss and Heaven fra Frieze Art Fair til Tate Modern London i 2006.

Foruden A Vicious Undertow (2007) og Some Draughty Window (2007) viser Victoria Miro aktuelt den nye trilogy A Voyage in Dwelling, A Room of One's Own og A Question of Silence.

Sidstnævnte tre film vises på quadrinnalen U-TURN i København til september, inklusiv en endnu ikke færdiggjort fjerde film, der optages i Rumænien.

Denne fjerde film, Romantic Delusions, vises samme efterår i Frankrig, Irland og USA som en co-produktion mellem U-TURN, parisergallerist Emmanuel Perrotin, Liverpool Biennalen og The Brooklyn Museum.

For en billedkunstner, der arbejder med film, er det en stor udfordring at finansiere ambitiøse filmkunstværker, der stort set kun bliver til som co-produktioner mellem forskellige kunstinstitutioner.

Just skaber typisk syv editioner af sine film, så det er langtfra masseproducerede kulturproduktioner til oplevelsesindustrien. Samarbejdet med Victoria Miro i London er derfor af signifikant betydning for at bringe kunstneren videre.

A Voyage in Dwelling,Victoria Miro Gallery16 Wharf RoadLondon N1 7RW

Tirs-lørdag 10 18. Mandag ifølge aftale

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Thierry Geoffroy / Colonel

It is always nice to hear that it is good to be danish danish danish dansk danois
Danish daaaanish denmark ohhhhhhh I feel good