Læsetid: 3 min.

Ingen driftsstøtte - ingen kunst

Hverken det offentlige eller de private sponsorer og fonde ønsker at donere penge til museernes daglige drift. Uden disse midler nytter fondenes velvillighed ikke meget, siger museums-direktørerne
25. juni 2008

Driftsstøtten til landets kulturinstitutioner er blevet sorteper i kampen om kulturen. Hverken det offentlige eller de private investorer ønsker at donere penge til museernes daglige drift.

Regeringens kulturpolitik har de senere år manifesteret sig gennem stort anlagte kulturprojekter, hvor formidling, digitalisering og kultur-arv har været i centrum. Samtidig er den offentlige driftsstøtte til museerne blevet skåret markant. Det har fået en række museumsdirektører til at råbe op.

"Selv om mange museer oplever stor interesse fra både sponsorer og fonde, bliver det stadigt sværere for museerne at få den daglige drift dækket. Det skyldes, at det offentlige er godt i gang med at udhule driftsstøtten til landets museer, og at de private sponsorer ikke ser nogen fordele i at donere penge til de mere usynlige aktiviteter, der er essentielle for selve opretholdelsen af institutionerne," siger formanden for Organisationen Danske Museer, Jens Henrik Sandberg.

"Når udgifterne til den daglige drift formindskes, ender det med at gå ud over kunsten," understreger han.

En række museer lider under den manglende driftsstøtte. De har forsøgt at henvende sig til sponsorer og fonde, men ingen har endnu mødt interesse fra disse kilder for at støtte den daglige drift.

"Ingen sponsorer synes, det er vildt attraktivt at betale for en rengøringskone eller et udluftningsanlæg til et museum," lyder det fra Christian Gether, der er museumsdirektør for Arken.

Direktør for Holstebro Kunstmuseum, Folke Kjems, har også haft problemer med at skaffe penge til den daglige drift.

"I takt med at statens tilskud er faldet år for år, er varetagelsen af museets daglige drift blevet mere usikker. Jeg har haft stor succes med at skaffe penge til at producere kataloger og til at købe kunst for. Men det er altid svært at skaffe midler til den daglige drift," siger Folke Kjems.

Tiltrækker sponsorer

Flere museumsdirektører ser den offentlige driftsstøtte som altafgørende, når der skal hentes penge fra de private aktører.

"Den offentlige driftsstøtte til museet er den helt klare forudsætning for, at museet kan stille med innovative og gennemarbejdede projektforslag, som kan opnå støtte fra fonde og sponsorer. Det er altid mere attraktivt at støtte foretagender, som allerede bliver bakket op af andre. Jo mere Brian Mikkelsen giver mig af frie midler, jo flere penge kan jeg også skaffe udefra," siger direktør for Statens Museum for Kunst, Karsten Ohrt.

Denne vurdering bakkes op af andre museumsdirektører.

"Det er væsentligt for samarbejdsparterne i erhvervslivet at kunne mærke, at staten eller kommunen også støtter projekter, for ellers ønsker de ikke at bidrage. Dernæst er sponsorerne og fondene slet ikke rige nok til at yde driftsstøtte til museerne. Det må og skal være statens opgave," siger museumsdirektør for Herning Kunstmuseum, HolgerReenberg, og kommer med et forslag til en fremtidig politik:

"Kulturbudgettet er så lille i forhold til statsbudgettet i øvrigt. Jeg mener, at staten i stigende grad burde belønne institutionerne i takt med, at de får privat støtte."

Arken-direktør Christian Gether aner dog en mulighed for at komme problemet med den manglende driftsstøtte til livs, hvis staten ikke byder ind:

"Jeg tror, man i fremtiden vil se endnu flere sponsorater til danske kulturinstitutioner, og med tiden vil disse måske også kunne gå til den daglige drift i form af f.eks. sponsorerede stillinger, ligesom man ser det i udlandet," siger museumsdirektøren, der selv for nylig har modtaget et sponsorat fra Nordea til at ansætte en museums-inspektør.

Også lektor ved Institut for ledelse og filosofi, Bent Meier Sørensen, aner en mulighed for at komme den manglende driftsstøtte til livs:

"Man kan allerede nu se, at virksomheder ønsker at gå mere ind i den daglige drift. Et eksempel er TDC, der skal stå bag driften af det kommende Mega Vega," siger han.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu