Læsetid: 4 min.

Kunsten stiger igen på Valby bakke

En ny tids guldalder tegner sig i horisonten, en tidligere sukkerfabrik på Møn og på udvalgte locations i det københavnske byrum
Det er de tre kuratorer Judith Schwartzbart, Solvej Helweg Ovesen og Charlotte Bagger Brandt, som har fået til opgave at skabe en tiltrængt dansk manifestation af samtidskunst.

Det er de tre kuratorer Judith Schwartzbart, Solvej Helweg Ovesen og Charlotte Bagger Brandt, som har fået til opgave at skabe en tiltrængt dansk manifestation af samtidskunst.

Tuala Hjarnøe

25. juni 2008

Det har længe været comme il faut at indrette gallerier og teatre såvel som stort anlagte udstillinger og biennaler i nedlagte produktionsvirksomheder. Kunst skal i dag vises på rå betongulve i dialog med sværindustriens tidligere rammer. Det ser man blandt andet på biennalen i Berlin, der finder sted i en nedlagt margarinefabrik. Og på biennalen i Istanbul, der afvikles i et tidligere pakhus på byens havnefront. Og man oplever tendensen i Basel, hvor de unge afdelinger af verdens største kunstmesse finder sted i byens gamle elværk og i et ligeledes forhenværende pakhus ved Rhinen.

Også herhjemme kunne man nævne utallige eksempler på kulturens genopdagelse af industrialismens former, senest med den meget populære Karriere Bar på Flæsketorvet i København.

Tidens dyrkelse af den moderne fortid tenderer det nostalgiske og minder på mange måder om borgerskabets forelskelse i naturen for 150 år siden. Ligesom dengang signalerer kulturens erobring af de tidligere produktionsrum en ny tids uafhængighed. Og ligesom førhen reflekterer den æstetiske betragtning af omgivelserne en autentisk beretning om virkeligheden og en oprigtig længsel efter spejling i fortidens former.

Vandcykler og anarkisme

Til september lanceres så Danmarks første rigtige, internationale kvadriennale for samtidskunst i en nedlagt tappehal på Carlsberg i Valby, i en tidligere sukkerfabrik ved Stege på Møn, i Kunsthallen Nikolai i København og på udvalgte locations i det københavnske byrum.

Bag kvadriennalen står de tre kuratorer Judith Schwartzbart, Solvej Helweg Ovesen og Charlotte Bagger Brandt, der for godt to år siden vandt Kunstrådets konkurrence om afholdelse af en international festival for samtidskunst på dansk grund.

65 kunstnere fra ind- og udland deltager på U-TURN og forbereder i disse måneder deres værker til udstillingen, der åbner i flere etaper hen over sommeren.

Allerede nu kan man opleve kunstnergruppen Parfymes såkaldte Havnelaboratorium ved Langebro i København, hvor der diverteres med vandcykling og venligt stemt anarkisme. Selv om vandcyklerne lå meget stille, da Information kiggede forbi, så sender Havnelaboratoriet en velgørende kommentar til de stålindfattede glasfacader langs Kalvebod Brygge. Nogle har her opmuntrende nok taget sagen i egen hånd og udfordret den vestlige del af havnens triste atmosfære.

Visionen med U-TURN er, som titlen antyder, at skabe en U-vending i dansk kunstliv - i betydningen at skabe så markant en begivenhed omkring ny, eksperimenterende kunst, at den nødvendigvis vil sætte nye standarder for, hvad kunst kan, skal og vil herhjemme. Selv om oplæggets radikalitet kan forekomme en smule postuleret - dansk kunstliv har trods alt nydt en markant, international opblomstring gennem de senere år - så er tiden moden til store armbevægelser. Og det er på høje tid, at vi også herhjemme får svunget os i sadlen og skabt en manifestation af samtidskunst, der er til at få øje på.

Det ny Europa

Der er hård kamp om at sætte den kunstneriske dagsorden på de internationale biennaler, og holdet bag U-TURN har klogeligt valgt at satse på en blanding af etablerede navne og lovende talenter.

Med temaet 'Det ny Europa' sætter kvadriennalen fokus på en lang række kunstnere fra den tidligere østblok. Og navne som Paulina Olowska fra Polen, den russiske kunstnergruppe What's to be done? og tjekkiske Jan Manchuska, der alle har haft deres internationale gennembrud, bliver nu for første gang præsenteret i Danmark.

Også fra de hjemlige atelierer er der spændende værker i vente. Olafur Eliasson er således inviteret til at deltage med et projekt om byudvikling, der involverer publikums legende deltagelse og legoklodser i store mængder. Og den meget fejrede filmkunstner Jesper Just indtager hele Nikolai Kunsthal i København med både ældre værker og en ny film skabt til lejligheden. Det er dog udstillingen på Carlsberg i Valby, som bliver kvadriennalens hovedattraktion.

$SUBT_ON$Tap E

Med hovedudstillingen på Carlsberg er der ikke alene lagt op til en tæt dialog med produktionens tidligere rammer. U-TURN aktualiserer med kvadriennalen yderligere Carlsbergs historie som magtfuld industrivirksomhed og dominerende mæcen i dansk kunstliv.

På bryggeriets enorme område i Valby springer kunsten i øjnene fra alle hjørner og kanter. Som nu den forunderlige Akademiets Have, der breder sig foran forskerboligen med samme navn, hvor fysikeren Niels Bohr var indlogeret i 30 år, og hvor H.C. Andersen skal have iagttaget den første elpære i landet blive tændt.

I denne have vokser der hjembragte vækster fra alle de fremmede egne af verden, hvor bryggeriet etablerede sig. Foruden Carlsbergs velkendte bryggerelefanter, der fortæller deres eget kapitel om 1800-tallets orientalisme og fascination af det eksotiske fremmede, så er adskillige af områdets bygninger og gamle tappehaller prydet af skulpturer, ornamenter eller deciderede udsmykninger af periodens største kunstnere.

-industrimagnater opnåede symbolsk status og i visse tilfælde håndfaste adelstitler gennem klækkelige donationer til kunstens virke.

Brygger Jacobsen var rundet af en tid, hvor man stadig anså kunsten som formålstjenlig for dannelsen og udviklingen af folket og nationen. Og han var barn af et miljø, hvor self made

Det er denne moderne historie og dette traditionsrige ægteskab mellem kunst og kapital, kultur og industri, som U-TURN med kvadriennalen giver fornyet opmærksomhed og eftertanke. Det er næsten som om, man er inde i selve modernitetens store maskine i den kolossale Tap E, hvor udstillingen skal være. Men frem for øl og mineralvand er det nu kulturens ypperste og mest eksperimenterende former, der metaforisk flyder ud af hanerne.

Fremtidens produktion på Valby bakke står i kulturens tegn. Og med U-TURN kvadriennalen inviterer bryggeriet på en første genopdagelse af fortidens guldalderlige former og dét afgørende afsnit af Danmarkshistorien, som Carlsberg har skrevet. Stedet kalder allerede på flere.

U-TURN Kvadriennale for samtidskunst.Stege Sukkerfabrik, 26. juli - 14. september. Carlsberg, Kunsthallen Nikolai og forskellige locations i København: 5. september - 9. november. www.uturn-copenhagen.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

The artist has become the servant of the house investors . At Miami ART Basel you can for example buy on the art fair an art work or a flat .At the Athens Biennial an investisseur bought an all erea , found the great idea to organize a biennial ,moved out gipsy and other poor in dramatic way , then came the sutchi bar and the life style people , supported by accredited activist artists that were unpaid to pretend asking questions . I also remember a U-turn conference where Pipilotti Rist was invited to show her vision : she was commissionned by a bank to make an installation in Zurich to clean out the erea from the junkies : She seems to have been proud about this cleaning commission . Most were in admiration , laughing , finding coolness in those public space methods .Sorry but cleaning remind me some methods

this is the new role or function of art : clean cities from the loosers , promote erea to give a value .

Messieur les artists and curateurs dont think this is any cool and sexy

it is sad

again - I made a fool of myself by commenting but why should I not write it if I mean it

have a good promotion festival and don t forget to pretend doing activism
while doing reklame

Igen en af de hurtigt falmende artikler om kunst som efterhånden er blevet standard på Information. Det er kedeligt og intetsigende at læse sådan en gang mikrofon- og kameraholderi fra en så vigtig scene som kunsten i vores samfund.

Som så ofte før rapporteres med udgangspunkt i et (københavnsk) projekt, lad gå - for hvem bryder sig engentlig om hvor vi bor og kommer fra. Men kunstdækningen bliver så lokal og mainstream at der mere er tale om dækning af fragmenterede kunst kulturer, fremfor dækning af kunstudtryk der træder særligt frem i vores kultur, og som en kvalificeret debat om, ville være interessant.

Det er naturligvis meget i tidsånden, men derfor også en meget ukritisk redaktionel linie (og denne artikel er kun et blandt mange eksempler).

Et citat fra artiklen:
"Det er denne moderne historie og dette traditionsrige ægteskab mellem kunst og kapital, kultur og industri, som U-TURN med kvadriennalen giver fornyet opmærksomhed og eftertanke. Det er næsten som om, man er inde i selve modernitetens store maskine i den kolossale Tap E, hvor udstillingen skal være."

U-TURN giver altså det 'traditionsrige' ægteskab mellem kunst og kapital FORNYET opmærksomhed??? Og det repræsenterer MODERNITETEN??

For det første vil jeg påstå at det 'traditionsrige' vist alene består i industriens selvhævdende fonde, og at dette skulle behøve nogen fornyet opmærksomhed i denne tid, hvor kunst nærmest alene hviler på den præmis at den skal støttes af privat velvillighed og udbytning - er da helt håbløst at fremhæve som noget der skulle kvalificere U-TURNs kvadriennal! At dette endvidere skulle være et modernistisk projekt er direkte fejlagtigt, men her er det måske mig der læser begreber ind i hverdagssprog?

Artiklen udstiller derfor alene en repræsentation af at kunsten er på røven, og at Informations kritiske dækning af den er fraværende, hvor man lader studerende skrive reklamer for hist og hint uden analytisk tæft og mening.

Jeg vil gerne have opprioriteret en kritisk dækning af kunst og kultur fra Information, tak. Og det er ment som en positiv forventning!