Læsetid: 3 min.

Musikalsk overdosis

København var ved at koge over, og publikum kunne slet ikke følge med, da bydelen i denne weekend blev invaderet af fest og musik
København var ved at koge over, og publikum kunne slet ikke følge med, da bydelen i denne weekend blev invaderet af fest og musik
9. juni 2008

Alle byens coole klubbørn var samlet onsdag aften i indre by for at vise ansigt til underlægningsmusik af velkendte 90'er numre i remix, der bragede fra en interimistisk dj-pult.

Det var starten på hele den festgale stemning, som byen skulle lulles ind i de næste fire dage, da både gadefestinitiativet Distortion inviterede til gøgl, larm og elektro i stræderne i Københavns centrum, samtidig med at Vesterbro Festival bød på næsten 100 koncerter i Den brune kødby.

Distortion har med 10 år på bagen fået opbygget et ganske simpelt og holdbart kodeks: Det skal være tilfældigt arrangeret, enkelt med stil, og endelig skal der konstrueres en ærlig facade, der kan få enhver poptøs til at koge over af street-credit. Og det så ud til at lykkes for gadeinitiativet, der tiltrak uanstændigt mange mennesker.

I sammenligning med Distortion fremstod Vesterbro Festival torsdag aften måske noget mere nedtonet. 200 kroner skulle der lægges ved indgangen, hvis man ville have adgang til paradiset. Til gengæld kunne man herefter helt selv bestemme om man ville tage en slapper i solen, høre noget musik eller måske begge dele på en gang.

Vesterbro Festivalens intime og lokale præg er for længst prellet af. I år er der kendte, danske navne på programmet som Rasmus Nøhr, Szhirley (der har fået tilføjet et 'z' i sit navn efter et besøg hos numerolog) og Magtens Korridor.

Efter torsdagens optrædener er der imidlertid ingen tvivl om, at festivalens styrke stadig ligger i de små bands, der beredvilligt, nervøse og dybt entusiastiske stiller op foran et hungrende publikum, der hurtigt vender dem ryggen, hvis der kommer for meget øvelokale over produktionerne.

Det countryklingende band Southern Gothic Tales var en af disse ubeskrevne blade, som kæmpede en del med at få ordentligt fat i publikum. Efter at forsangeren med stille stemme beklagede sig til publikum med bemærkningen: "Jeg synes, det preller af på jer!", hentede bandet forstærkning i to saxofonister, der bogstavelig talt tudede musikken i havn. Andre musikanter var mere stålsikre i deres foretagender. Det gjaldt blandt andet mysteriøsen med den store stemme Nanna Fabricius, der går under kunstnernavnet Oh Land. Viklet ind i elektronikkens abrupte beats og godt bakket op af de to korsangere, indlemmede Oh Land hele hal 55 i en sær stemning af gallafest og gyserfilm.

Stærke kvinder

Der var flere stærke kvinder på festivalen torsdag aften. Det gjaldt blandt andet den kvindelige duo med det ikke helt logiske navn Monkey Cup Dress, der leverede sart, gribende og enkel folk, der faldt i god jord hos publikum, der masede sig ind i det lille, overkogte lokale.

Også bandet CODY, ført an af Kasper Kaae, var en oplevelse af de større. I deres folkinspirerede arrangementer lå fortællingerne i instrumentaliseringen, hvor de skarptsvungne violinstrøg og banjo-klammeriet lagde sig til rette på et lag af dybe cellostrøg og ensomme ekkoer fra pedal-steel guitaren. CODY var næsten parodisk amerikanske, som de stod der og sang med sydstatsaccent og svedte tran.

Der var utallige flere fantastiske og finurlige oplevelser, som man kunne rapportere fra på denne første aften af Vesterbro Festival.

Der var hård heavy med Dawn of Demise, og så var der fængende hip-hop/reggae med århusianske Flødeklinikken, der fik hele Øksnehallen til at kaste med håndtegn og ryste balderne. Og så var der alle de oplevelser, hvor øjenbrynene kom helt op i panden, og pupillerne udvidede sig af forargelse for hurtigt herefter at blive efterløst af et overbærende smil. Falske toner, skrattende forstærkere og trommer, der var ude af takt, skal der nu engang stadig være plads til på Vesterbro.

Den mest særprægede overraskelse kom dog i hal 55 kort før lukketid torsdag. Paradoksalt nok havde festivalarrangørerne sat to 14-årige knægte til at runde festivalens første dag af med manér.

Electrojuice hed de, og de svingede energisk med deres tynde arme, så de lyste som ispinde i hallens rå mørke, mens computerne med æblelogoerne leverede hjemmemikset elektronisk musik. Således kunne det aldrende publikum stå og klø sig selv lidt i nakken, mens de tænkte på, hvad de selv fik deres barndom til at gå med...

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu