"Jeg har misforstået det lidt," siger Mia Lyhne. Som den eneste har hun sit almindelige tøj på, mens alle de andre, Frank Hvam, Casper Christensen, Iben Hjejle, Lars Hjortshøj og Tina Bilsbo, ser ud, som om de lige er trådt ud af Jagt og Fiskerimagasinets nye katalog. Der er tweedjakker, ternede strømper, kulørte slips, veste og kasketter for alle pengene.
Jeg befinder mig på Dragsholm Slot, der ligger på Odsherred ved den for længst inddæmmede Lammefjord. Et lille filmhold er i fuld gang med at optage et nyt afsnit til sjette sæson af komedieserien Klovn, hvor
Frank og Casper og flere af deres venner og kolleger igen spiller sig selv - eller i hvert fald figurer, der til forveksling ligner og har samme navne - og hvor Frank er det store fjols, titlens klovn, der pga. sin mangel på situationsfornemmelse og sociale evner har det med at havne i dumme, pinlige situationer.
Mikkel Nørgaard, seriens faste instruktør, læser op af de storylines, som Casper og Frank har skrevet, og som danner udgangspunkt for skuespillernes improvisationer i de enkelte scener. Ingen dialog er skrevet ned på forhånd.
"Mia er den eneste, der ikke har jagttegn," siger han.
"Hun troede, at tøserne skulle side og hygge, men Iben og Tina skal med på jagt, og de har deres jagttøj på. Mia står i almindeligt tøj. Donald siger, at hun kan være klapper sammen med børnene. Det er alle enige om er en god idé. Jægerne drager af sted, og Mia lusker af sted med børnene. Frank undskylder lidt over for Mia, men vil også rigtig gerne med de andre og vælger det."
Christian Kjær-looket
"Der er noget Gensyn med Brideshead over hende," siger Casper om Iben, der da også ser ganske stilig ud i sit jægerantræk.
"Jeg føler mig også meget skarp," siger hun.
"Ikke fordi jeg kan ramme noget som helst. Men det handler også om at se ud - i hvert fald for denne karakter."
Casper, der er iført spraglet slips, plusfours og uldsokker med kvaster, er ikke lige så tilfreds med sig selv:
"Jeg er bare med i en Benny Hill-sketch som sædvanlig," siger han.
"Det er mit Christian Kjær-look."
Hele holdet er samlet på den store grønne plæne bag det hvide, idyllisk udseende slot, hvor de alle også bor, mens optagelserne til afsnittet står på.
Der er en håndfuld statister med i afsnittet - klapperdrenge og rigtige jægere med jagthunde, der piber og dirrer af spænding, fordi de tror, at de skal på jagt.
"Jeg er helt vildt glad for, at jeg har jagttegn," siger Frank, der er mere afslappet klædt på end de andre, og som lige har affyret et prøveskud i den anden ende af haven. Selv om de alle er udstyret med geværer, er han den eneste, der skal skyde - med løst krudt, naturligvis.
"Jeg føler, at jeg er en af jægerne."
Han fortæller, at han har været på jagt én gang.
"Men jeg var simpelthen så bange for, at der skulle komme et dyr ud af skoven. Jeg ville ikke vide, hvad jeg skulle gøre med det. Man er basalt set også bange for at komme til at skyde de andre jægere."
En følsom Frank
Måske bliver denne sjette sæson af Klovn også den sidste, fortæller Frank Hvam og Casper Christensen, da de i en pause i optagelserne har tid til at snakke lidt om den populære tv-serie.
Casper: "Det har vi jo sagt nogle gange efterhånden. Men når man laver noget, som man selv synes er pissesjovt at lave, og det er et hyggeligt hold, og vi har det rart med hinanden ... og når vi indspiller det, dukker der hele tiden små ideer op. Det er dog helt sikkert, at vi ikke laver en ny sæson de første to år."
Frank: "Der kommer til at gå lang tid."
- Hvad med 'Klovn the Movie'?
Casper: "Det har vi snakket op. Men hvis vi skulle lave det, så ville vi skrive en rigtig god historie og så sætte vores Klovn-karakterer ind i den. En hel film ligesom Klovn, der foregår på Frederiksberg - det har folk ligesom set."
Frank: "Det er ikke gjort sådan rigtig succesfuldt, synes jeg. Simpsons the Movie var da meget sjov, men det var stadig bare tre afsnit, som var blevet sat sammen."
Casper: "Vi prøver at udfordre figurerne i serien og give dem nogle revner og sprækker, så det ikke bliver for stereotypt: Iben er en sur kælling hele tiden. Det har vi slået fast nu. I den her sæson bliver hun følsom og giver Frank en krammer. Vi prøver at vise en anden side af hende. Vi lader Mia have nogle fejl. Det er ikke kun Frank, der er en klovn, det er Mia sgu også indimellem. Det tror jeg også, at de synes er fedt, at deres figurer får lov til at spille noget nyt."
Frank: "Vi har valgt, at Casper skal have en depression, og det vender op og ned på alting og giver alle karakterer nye muligheder for at vise nye sider. Forholdet mellem Casper og Frank ændres jo i det øjeblik, Casper er depressiv. Så bliver Frank pludselig den voksne og den, der på mange måder bestemmer i forholdet. 'Det er mig, der er boss nu'. Det giver Frank mulighed for at vise en lidt mere følsom side af sig selv, fordi han ikke kan tillade sig at være lige så afstumpet, når han går op og ned ad en mand, der er helt hjælpeløs. Det har givet sjette sæson en helt ny tone."
Frihed og krav
Det er blevet tid til, at dagens første scene skal optages. Frank og Mia kommer gående ned fra slottet - han i jagttøj, hun i sit almindelige tøj - for at mødes med de andre. Jagtlederen, Donald, fortæller dem, hvad de må skyde, og at de skal passe på, når de skyder.
"Vi skal have alle med hjem, så opfør jer nu ordentligt. Ingen skud under 45 grader," siger han. Og så får de alle en lille én. Men Mia er fornærmet, fordi de andre piger skal med på jagten, og der opstår en lille diskussion, hvor Donald foreslår, at hun deltager i jagten sammen med klapperne.
"Du skal bare gå sammen med børnene og lave en masse larm," siger Frank.
"Kan du genne et flot dyr ud til Frank!?"
Han kysser hende og siger hej. Surmulende går hun sammen med de tre drenge. Bag monitoren sidder Mikkel Nørgaard og den norske scripter og griner, da Mia resolut hugger en af de andre klapperes pinde og insisterer på, at hun skal have én til, så hun kan slå dem mod hinanden og lave larm.
Scenen spilles igennem flere gange, og hver gang er der både små og store variationer i det, der bliver sagt, hvordan det bliver sagt, og hvad de enkelte personer gør i de forskellige situationer. Det er den frihed, der kommer af at improvisere over en storyline, mens man optager med to håndholdte dv-kameraer.
Men det stiller store krav til instruktøren, der ikke har et færdigt manuskript med replikker at holde sig til, når han skal vurdere, om en scene nu også kommer til at fungere.
En anden arbejdsmetode
"Det handler meget om, at jeg ligesom spillerne virkelig er til stede, når vi optager, og hører, hvad det er, der bliver sagt," siger Mikkel Nørgaard, der har instrueret næsten alle afsnit af Klovn, og som begyndte sit tætte samarbejde med Casper og Frank på parrets første rigtige sitcom, Langt fra Las Vegas.
"Hvad er det rent faktisk, der sker, og hvilke muligheder ligger der i afsøgningen af et eller andet tema? Hvis der er en kunst i at lave Klovn, så er det at blive ved med at være nysgerrig og insistere på, at vi ikke ved helt præcist, hvor det skal hen. Hele tiden være åben over for de gaver og muligheder en location eller en ny spiller kan give. Hele tiden opfordre dem til at følge deres impuls."
"Da vi lavede den første sæson af Klovn, var jeg i virkeligheden hunderæd for det. Som instruktør forbereder man sig ofte 90-95 procent i forhold til, hvad man gerne vil have med hjem fra optagelserne. Nogle forbereder sig næsten 99 procent. Sådan har jeg selv arbejdet og syntes, at jeg var ekstremt velforberedt. Men jeg vidste godt, at hvis det her projekt skulle lykkes, så var jeg nødt til at give afkald på noget af min magt. I begyndelsen forberedte jeg mig måske 60-70 procent, nu er jeg nede på 40-50 procent. Det kræver, at man arbejder på en helt anden måde, end man er vant til. Nu har jeg så gjort det nogle år, og det er blevet en eller anden form for arbejdsmetode. Men det kræver en anden form for nærvær. Det er altid skidt at have en dårlig dag som instruktør, fordi det kan ses, men her kan man virkelig se det. Der skal ikke meget til. Hvis man ikke lytter eller lige er der, så ved man ikke, hvad der skal stoppes. Der bliver også sagt enormt meget, som ikke kan bruges. Og det er okay, men nogle gange skal jeg sige, at nu skal vi ind og have fat i, hvad det her handler om, og hvor det sjove er."
Hvor er du ringe
Filmholdet har forladt den velplejede have og har bevæget sig ind i skoven bag Dragsholm Slot, hvor en ny scene skal optages. Mikkel læser storylinen op:
"Frank, Casper og Lars går sammen. Lars starter tøvende op. Tina vil gå fra ham, næste gang han kvajer sig. Casper synes, at han hører et dyr. Han stiller sig lidt væk og er klar. Frank stiller sig også klar til at skyde. Frank hvisker, at han mener, at han har en på kornet. Lars hvisker, at sagen er kompliceret. Han fortæller en hemmelighed, som Frank bliver så chokeret over at høre, at han skyder. Et dyr skriger og løber væk. Donald kommer løbende og spørger, om de har dræbt dyret. Det har de ikke. Det løb væk. Donald er vred. De må sende hundene af sted. De kan lugte blod og finde det anskudte dyr. De løber efter hundene."
Problemet er, fortæller Casper bagefter, at Mia har menstruation, og hundene får i stedet færten af hende og jager hende op i et træ.
Mikkel sidder midt på en skovsti og kigger på de velklædte skuespillere, der kan ses på monitoren.
"Da jeg så dem på gangene oppe på slottet, tænkte jeg, at det næsten var for meget-" siger han om deres påklædning.
"Men når man ser dem her i skoven, virker det. Det er næsten en periodefilm. Det er helt naturligt. Vi har haft lyst til at skrue lidt op for farcen i denne sæson og prøve at være lidt mere visuelle. Men Iben ser godt ud. Hun kan bære det."
Mia kommer hen til Mikkel og viser den røde farve på sine kridhvide bukser frem. Det skal se ud, som om hun er blødt igennem.
"Det er ikke meget," siger han.
"Jeg tror, at der kommer mere på," siger hun, mens instruktørassistenten lufter sin bekymring for, at det bliver for meget.
"Nu er det jo farce, vi laver," siger Mikkel.
Casper begynder at imitere Poul Reichhardt i Huset på Christianshavn og fortæller så om sin rolle i Lars von Triers Direktøren for det hele.
"Hver dag i tre måneder under optagelserne sagde Trier til mig: 'Hold kæft, hvor er du ringe. Nej, nu er du alt for Poul Reichhardt.' Jeg sagde, 'jamen, Lars, det er ikke mig, der har hyret mig, det er dig, der har hyret mig.' Hver dag. 'Du er så ringe.' Jeg var egentlig ligeglad. Jeg ved godt, at jeg er ringe."
De første fire sæsoner af 'Klovn' er udsendt på dvd af Universal. Femte sæson kommer snart på dvd, og sjette sæson bliver sendt på TV 2 Zulu til foråret