Læsetid: 2 min.

Armani i arenaen

Italiens største modeskaber har kreeret dragten til Spaniens største tyrefægter
Cayetano Rivera Ordóñez vil snart optræde i et torero-kostume designet af Giorgio Armani.

Cayetano Rivera Ordóñez vil snart optræde i et torero-kostume designet af Giorgio Armani.

14. august 2008

MADRID - Giorgio Armani, Italiens måske mest berømte modeskaber, har givet sig selv en ny udfordring: at udforme klædedragten til en af Spaniens ypperligste tyrefægtere, når denne optræder ved en tilstundende national fiesta.

Cayetano Rivera hedder han, og han er blot det seneste skud på stammen i et veritabelt dynasti af torero-stjerner - det er således hans berømte bedstefar, der skal have inspireret forfatteren Ernest Hemingways passion for tyrefægtning. Når Rivera i næste måned gør sin entré i den historiske arena i Ronda i Andalusiens hjerte, vil han være iført den italienske designers kreation i dennes yndlingsfarve, greige (et mix af grå og beige, red.), komplet med kappe i fuld længe af skarlagensrødt fløjl.

Armani siges at være blevet henrykt over Riveras invitation til at kreere hans dragt i haute couture-snit. Efter nøje at have studeret den såkaldte Goyaske historie, fremviste modeskaberen diverse skitseforslag til den 31-årige torero ved et catwalk-show i Milano i juni. Nu foreligger det færdige resultat.

Armani indskriver sig i fornemt selskab: Ingen ringere end Picasso designede således dragten til Riveras berømte bedstefar, Antonio Ordóñez i 1950'erne, da han optrådte ved en lignende begivenhed - den amerikanske filmmogul Orson Welles og Hemingway var blandt de bjergtagede tilskuere ved denne lejlighed. Hemingway skrev senere bogen Farlig sommer om Ordóñez' rivalisering med en af tidens øvrige store tyrefægternavne, Luis Miguel Dominguín, og Welles var så begejstret for tyrefægterkunst, at han fik sin aske begravet ved Ordóñez' villa.

Picassos forsøg ud i skrædderkunsten blev dog ikke anset for en ubetinget succes. Som sand tyrefægter-afficionado designede han også kostumet til sin ven og Ordóñez' rival, Dominguín, men tyrefægterhistorikere mindes, at silkedragten var alt for let og slet ikke gav tyrefægteren den støtte og beskyttelse, som de mere stive og særdeles tunge traditionelle dragter gør.

Den årlige corrida goyesca-fest byder på tyrefægtning i den stilart, som kendes fra maleren Francisco de Goya, hvis malerier, skitser og graveringer fra slutningen af 1700-tallet og begyndelsen af 1800-tallet af tyrefægtningens glanstid aldrig er blevet overgået. Et goyask-kostume er i reglen af fløjl frem for satin og holdt i afdæmpede farver. Det er også mindre kropsnært end den dragt, som nutidens matadorer og toreroer ynder. Armani har tillige tilføjet pailletter og Swarovski-krystaller.

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torsten dzienuda gmail com

Jeg er ikke ekspert udi i tyrefægtning, men der er noget underligt naivt over denne artikel, som måske hænger sammen med den stive oversættelse. Manchetten hævder, at Cayetano er Spaniens største tyrefægter. Såvidt jeg er orienteret efter en lille sommerferie i Madrid, rangerer Jose Tomas som torero numero uno i Spanien. Når man ved, at Armani er et markedsføringsgeni, hvilket understreges af, at selv Information nu bringer en historie om designerens nyeste påfund, lyder det også besynderligt, at han er "blevet henrykt over Riveras [Cayetanos] invitation til at kreere hans dragt i haute couture-snit." Mon ikke Armani selv har fundet på den ide? Cayetano bliver ikke en større tyrefægter, fordi han går i Armani, men Armani bliver uden tvivl en større designer ved at klæde Cayetano på.