Læsetid: 2 min.

Tør du lege med Signa?

Først erobrede hun Europa. Nu indtager hun en græsplæne på Amager, hvor også du kan spille med i kampen om verdensmagtens lunefuldhed
Smukke Signa og hendes blændende performer-team fører hellere end gerne tilskueren med ind i en depraveret blondeverden. Sådan et sted mellem virkelighed og fiktion i en lejr bag KUA.

Smukke Signa og hendes blændende performer-team fører hellere end gerne tilskueren med ind i en depraveret blondeverden. Sådan et sted mellem virkelighed og fiktion i en lejr bag KUA.

Erich Goldmann

23. august 2008

Der hænger ikke skilte med 'Signa' noget som helst sted. Der hænger bare noget vasketøj og flagrer rundt om en lejr, der pludselig er skudt op mellem det gamle beton-KUA og det nye, sandstensfine Københavns Universitet Amager. Et par udrangerede biler holder vagt i hver ende af lejren, og det oser fra et bål i en olietønde. En smuk, ung mand står i undertøj og graver dybt nede i et stort hul.

'Jeg graver en grav,' siger han, da han kan mærke, at jeg kigger på ham.

'Til hvem?' spørger jeg.

Han ser ned. En mørkhåret kvinde i natkjole hopper triumferende rundt om hullet.

'Til ham selv,' traller hun tilfreds.

En klokke ringer. Straks forlader de to graven og piler af sted, hen til et åbent telt. Her sidder to makabre trans-eksistenser i lyse blondekjoler, Oldingen og Den Udødelige. Deres smykker ringler, og deres parykker stritter ubestemmeligt blondt. De er ånder i krop. De androgyne ansigter er hvidpudrede, så de mindst ser ud, som om de er et par tusind år gamle. Men øjnene er spillevende. Og ondskabsfulde.

Den Udødelige forklarer om spillet: Tilskuerne kan gamble på en af spillerne. En tilskuer sætter fem kroner ind på manden med spaden. Og så drejer Den Udødelige ellers rouletten med sin pudrede hånd...

Grusom gudinde

KUA er ikke, hvad det plejer at være. På stien bagved standser folk op og stirrer ind gennem huller i trådhegnet. Signa suger. Den danske performance-goddess blev senest dyrket på årets Theatertreffen i Berlin, og sammen med den østrigske mediekunstner Arthur Köstler har hun lagt Ruhr-distriktet for sine fødder. Udover det danske publikum, som nåede at spærre øjnene op og lægge krop til, da hun indrettede '57 senge' i Kanonhallen - og da hun siden indviede Plex i Seven Tales of Misery. Spillet ændrer sig for hvert minut. Der er ingen regler. Kun indfaldenes grusomhed. Om Oldingens svirpepisk i løbet af denne 81 timers non-stop-performance kan få Københavns Universitet til at vakle? Om Signa kan stryge sin neglelak hen over dansk udenrigspolitik? Det vides ikke i denne lejr, hvor både virkeligheden og fiktionen er ophævet. Men magtens overgreb sætter sig i de forbipasserendes kroppe. Lige så uafgnideligt som røgstanken fra lejrbålet.

The 11th Knife. Performance-installation af Signe Sørensen og Arthur Köstler. Københavns Universitet Amager, græsplænen bag Njalsgade 100. Slutter i aften kl. 24. Arrangeret af PSi, Performance Studies international, #14: Interregnum - In Between States. Konferenceledelse: Rune Gade og Gunhild Borggreen. www.interregnum.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu