Læsetid: 3 min.

Virksomheder skyder hvert år 600 mio. kr. i kulturen

Flere og flere private virksomheder bruger deres sponsorkroner til kulturen offensivt for at pleje deres medarbejdere og kunder. Sponsoraterne skal styrke lokalsamfundets kulturliv men i lige så høj grad virksomhedens image
1. september 2008

Små såvel som store virksomheder tegner i stigende grad sponsorater i kulturlivet til glæde for teatre og musikhuse - og sig selv.

"Stort set alle virksomheder er udfordret i forhold til at finde de rette medarbejdere og holde på dem, de har. Kultursponsorater er en god måde at give medarbejderne nogle oplevelser og et andet billede af virksomheden udadtil end bare benhårdt arbejde," siger Jeppe Lauritzen, administrerende direktør i sponsorrådgivningsbureauet Promovator.

Samlet skyder det private erhvervsliv årligt mere end 600 millioner kroner i kulturlivet, og hvert år vokser beløbet med omkring 90 millioner kroner. Det vurderer Promovator på baggrund af målinger blandt virksomhederne og markedstal fra dansk oplagskontrol. Til sammenligning er Kulturministeriets budget på omkring seks milliarder kr. Den private støtte er langt fra ved at overtage den offentlige, men private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, hvordan de kan bruge kultursponsorater til at styrke sig selv.

"Vi er blevet mere bevidste om, hvad man kan få ud af et sponsorat. Det er ikke ren filantropi længere," siger Thomas Klærke, sponsormanager for SAS.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu