Læsetid 3 min.

Virksomheder skyder hvert år 600 mio. kr. i kulturen

Flere og flere private virksomheder bruger deres sponsorkroner til kulturen offensivt for at pleje deres medarbejdere og kunder. Sponsoraterne skal styrke lokalsamfundets kulturliv men i lige så høj grad virksomhedens image
1. september 2008

Små såvel som store virksomheder tegner i stigende grad sponsorater i kulturlivet til glæde for teatre og musikhuse - og sig selv.

"Stort set alle virksomheder er udfordret i forhold til at finde de rette medarbejdere og holde på dem, de har. Kultursponsorater er en god måde at give medarbejderne nogle oplevelser og et andet billede af virksomheden udadtil end bare benhårdt arbejde," siger Jeppe Lauritzen, administrerende direktør i sponsorrådgivningsbureauet Promovator.

Samlet skyder det private erhvervsliv årligt mere end 600 millioner kroner i kulturlivet, og hvert år vokser beløbet med omkring 90 millioner kroner. Det vurderer Promovator på baggrund af målinger blandt virksomhederne og markedstal fra dansk oplagskontrol. Til sammenligning er Kulturministeriets budget på omkring seks milliarder kr. Den private støtte er langt fra ved at overtage den offentlige, men private virksomheder er i stigende grad opmærksomme på, hvordan de kan bruge kultursponsorater til at styrke sig selv.

"Vi er blevet mere bevidste om, hvad man kan få ud af et sponsorat. Det er ikke ren filantropi længere," siger Thomas Klærke, sponsormanager for SAS.

Randers på landkortet

Som det øvrige erhvervsliv bruger SAS stadig flest sponsorpenge på sport og især fodbold. Men gennem en årrække har SAS også støttet Århus Festuge og Aalborg Kongres- og kulturcenter. Til gengæld får SAS billetter og forkøbsret til koncerter og andre kulturarrangementer.

"Over for kunderne bruger vi det til at skabe relationer. Man mødes under andre forudsætninger, får paraderne ned og bliver følelsesmæssigt engageret. Det er sundt, når man senere skal sidde over for hinanden ved mødebordet, så det ikke kun er forretning, det handler om," siger Thomas Klærke, sponsormanager for SAS.

Mange kulturinstitutioner er også blevet bedre til at servicere sponsorerne. Musik- og teaterhuset Værket i Randers er begyndt at gøre en ekstra indsats for at tiltrække private sponsorer. Som et værtspar tager chefen og arrangementskoordinatoren imod sponsorerne i døren, der er sponsorbar før forestillingerne, hvor man kan pleje netværket, og de store støtter kan bruge huset til firmafester og møder med indbygget underholdning.

"De mange sponsorpenge kan trække større navne til byen som Willie Nelson og Katie Melua. Og det godt for både kunsten og erhverslivet," siger Inger Nygaard Kaad, arrangementskoordinator hos Værket.

"Det er med til at få Randers på landkortet, når vi ikke bare præsenterer metervarekunst. Så har virksomhederne også lettere ved at trække kunder og medarbejdere til byen," siger hun.

Begrænset indflydelse

Tidligere har Information beskrevet, hvordan flere kunstforskere frygter, at den private kunststøtte vil presse kunsten i en bestemt retning. Men Værket i Randers understreger, at sponsorerne kun har begrænset indflydelse på det kulturelle indhold.

"Vi går slet ikke på kompromis med de kunstneriske ambitioner. Flere kommer da med forslag til arrangementer, og hvis der er tale om mindre ting som frokostjazz, så lytter jeg til dem. Men som oftest kan det ikke lade sig gøre," siger Inger Nygaard Kaad fra Værket.

Selv om Værket har været meget offensiv i forhold til at tiltrække private sponsorer, fylder den offentlig støtte fortsat betydeligt mere.

"Hvis Værket blev drevet alene for private penge, så ville arrangementerne måske blive for mainstream, fordi det er der, de sikre indtægter ligger. Med den offentlige støtte er vi også åbne for amatører, børneforestillinger og gratis arrangementer for pensionister," forsikrer Inger Nygaard Kaad.

Fakta

Private kultursponsorer

Samlet set bruger private virksomheder omkring 3 mia. kr. om året på sponsorater. Af dem går mere end 600 mio. til kultur. Sponsorkronerne til kultur vokser med 15-20% om året. Det er lidt mere end den samlede vækst i sponsorater.

kilde: Promovator

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Du kan godt slippe for annoncerne på information.dk

Det koster 20 kr. pr. måned

Køb

Er du abonnent? Så slipper du allerede for annoncer. Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu