Læsetid: 8 min.

Manden er død - værket lever

I 2001 erklærede forfatteren og multikunstneren Claus Beck-Nielsen sig for død. Siden har skiftende figurer fortsat hans produktion i regi af kunstfabrikken Das Beckwerk. Her smelter liv og værk, virkelighed og fiktion sammen i en radikal avantgardisme, som har gjort projektet til kult i kunstverdenen
I 2001 erklærede forfatteren Claus Beck-Nielsen sig for død. Siden har skiftende figurer fortsat hans produktion i regi af kunstfabrikken Das Beckwerk. Her smelter virkelighed og fiktion sammen i en radikal avantgardisme, som har gjort projektet til kult i kunstverdenen
11. september 2008

Multikunstneren Claus Beck-Nielsen er et særligt fænomen i dansk kunstliv. Af hans biografi på Litteratursiden.dk fremgår det, at han afgik ved døden i 2001. Men de senere år er kritikere begyndt at stille spørgsmålstegn ved grundlaget for hans dødserklæring. Hvorfor? Måske, fordi det forvirrer, at manden, der tidligere var kendt som Claus Beck-Nielsen, stadig cykler rundt i København. Måske fordi det forvirrer, at manden, der tidligere var kendt som Claus Beck-Nielsen, stadig laver happenings i Irak og Afghanistan. Måske. Men spørger man ham selv, er der ingen forvirring at spore: "Claus Beck-Nielsen er død", siger han. Og han gentager det gerne.

Men hvem var så denne Claus Beck-Nielsen, som tilsyneladende bliver ved med at spøge?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

@Per Vadmand

Jep! Men processerne kører et niveau højere og dybere end man er helt opmærksom på - det gør processerne nemlig altid!

Pointen:
At nogle kunstnere bevidst eksperimenterer med og har selvpromovering som budskab - uden at de faktisk personligt er det mindste interesserede i at promovere sig selv! At det egentlige sigte måske er en kvalmende og bevidst udstilling af et budskab om hvor verdenen og især medieverdenen er nu, og hvad den gør ved os - både aktører og tilskuere.