Læsetid: 5 min.

Dansk samtidskunst bliver ramt af finanskrisen

Samtidskunsten har boomet de seneste år. Unge kunstnere har solgt malerier i hobetal til murstensrige danskere, og små gallerier er blomstret op over alt. Nu rammer krisen, men det er ikke udelukkende dårligt, for der trænger til at blive luget ud i skidt og kanel på den danske kunstscene
9. oktober 2008

I en gammel papirfabrik i Valby falder lyset ind på store vægtæpper af silke og kashmir. Survival of the fittest står der over hovedet på en kvinde, der holder fanen højt. Værket er en kommentar til et tv-show, men kan nemt blive et symbol på Valby-galleriernes fremtid.

Helene Nyborg og de øvrige Valby-gallerier er vokset frem i en tid med usædvanlig succes for den unge danske kunstscene. John Kørner, Olafur Eliasson og Jeppe Hein har erobret verden, og herhjemme har unge kunstnere solgt som aldrig før.

Men nu er de gode tider for dansk økonomi på retur, og det vil også ramme kunstmarkedet. Selv har Helene Nyborg endnu ikke mærket til det, men hun tvivler på, at alle gallerierne i den gamle papirfabrik kommer gennem den økonomiske krise.

"Der ryger måske nogle gallerier i svinget. Men det går nok hårdest ud over dem, der er helt grønne, og som har lukreret på friværdi," siger Helene Nyborg, der selv har lagt stor vægt på det internationale marked fra starten.

Fra de store fabriksvinduer kan man se lige ned på Copenhart Gallery overfor. Det startede Allan Knoblauch i 2006 for de penge, han fik for sit solgte sommerhus. De første to år solgte han godt til de lokale valbyborgere. Når Valby Bladet omtalte en udstilling om onsdagen, var der fyldt i galleriet om torsdagen, fortæller Allan Knoblauch. Men i år går det mindre godt med salget.

"Vi gallerister er nogle pralerøve og fortæller altid, når noget går rigtigt godt. Tonen er lidt brugtvognsforhandleragtig - der er næsten ingen dårlige tider. Men i år har jeg for første gang talt med flere gallerister, som på tomandshånd vedgår, at det går dårligt. Markedet er trykket," siger Allan Knoblauch.

Boblen i dansk kunst

Når finanskrisen rammer, er kunsten gerne det flødeskum, man ikke længere har råd til at putte på kagen. Ekspert i kultur og oplevelsesøkonomi Bent Meier Sørensen fra CBS mener således, at danskerne fremover vil blive tvunget til at fokusere på mere fundamentale udgifter til mad og bolig og bruge færre penge på kunst.

"Dansk samtidskunst har jo redet på en bølge i en fantasiverden, som ikke havde hold i virkeligheden. Udbuddet af samtidskunst på det danske marked er simpelthen for bredt, når hverdagskøberen falder bort. Med finanskrisen bliver udbuddet meget, meget større end efterspørgslen, og det vil ramme den yngre og den meget eksperimenterende kunst," siger Bent Meier Sørensen.

Flere kendere af kunstmarkedet er slet ikke i tvivl om, at finanskrisen vil ramme det boomende danske kunstmarked.

"Der vil være nogle gallerier, som må lukke, og nogle kunstnere, som må gå noget længere på fondsmidler og alternative jobs for at kunne overleve," siger Peter Kirkhoff Eriksen, der er kunst-historiker og sammen med Jeppe Hein kurator for kunstbaren Karriere i Kødbyen.

Et hav af gallerier

Selv om den jævne dansker allerede tilbage i 60'erne og 70'erne begyndte at købe kunst til hjemmet, har de danske gallerier aldrig før haft så let ved at sælge som de seneste fem år, og der er ifølge Peter Kirkhoff Eriksen kommet rigtig mange førstegangskøbere til.

"Friværdi-Danmark har jo gået amok i ekstra lækre køb af dekorationer til hjemmet, og så har der været en masse gallerier, som har fået økonomisk succes," siger Peter Kirkhoff Eriksen.

Ud over det nye gallerikvarter i Valby er der blomstret et hav af nye, små gallerier op i resten af København, og der er også kommet et helt gallerikvarter på Amager, fortæller Nina Poulsen, som er en del af forskningsprojektet Creative Encounter på CBS og skriver ph.d. om forholdet mellem samtidskunst og økonomi.

"Af de nye gallerier har der både været dem, der var mere ambitiøse med internationale kunstnere, som bliver udstillet på de store internationale messer, og nogle med andre ambitioner om f.eks. at give street art eller grafisk kunst en plads. Men der har også været en lang række gallerier, som mest af alt sælger brugskunst, som folk kan hænge op derhjemme," siger hun.

Finanskrisen vil ramme de fleste danskere på privatøkonomien, og det vil ifølge Nina Poulsen betyde, at det især er de gallerier, der sælger 'mindre ambitiøs sofa-stue-kunst', som vil blive ramt.

I Valby mener gallerist Allan Knoblauch selvsagt ikke, at hans kunstnere er uambitiøse, men han sælger netop mest til private hjem.

"Selvom vores kunst er moderne, skal den forholdsvis let kunne omplantes fra galleriets til køberens virksomhed eller private hjem, hvor der lever mennesker, børn og husdyr. Derfor gør vi det mere i maleri og skulptur end i videokunst og skrøbelige installationer, som kræver beskyttende rum."

Hos nabogalleriet Bendixen Contemporary Art finder man en repræsentant for en anden type gallerier.

Bag barrierer af rollatorer, væltede skraldespande og træplader sidder Kim Bendixen. Det er den danske billedkunstner Frans Jacobi, der har omdannet hans udstillingslokaler til noget nær en rekonstruktion af Jagtvej på Nørrebro efter rydningen af Ungdomshuset.

Kim Bendixen har været i branchen i 12 år og var også med dengang, man måtte proppe Olafur Eliasson ned i halsen på folk for at sælge hans fotografier. Han har oplevet de svære år for dansk kunst og nu også de gode.

"Der har været 10-12.000 besøgende gennem de tre år i Valby. De første år kom de i busser fra nær og fjern," fortæller Kim Bendixen.

Selv har han endnu ikke mærket til dårligere tider, men han har hele tiden været opmærksom på, at træerne ikke vokser ind i himlen. Han begræder ikke, hvis det skulle tynde ud blandt gallerier og kunstnere, der har redet på en bølge af populærkunst.

"Det er måske ikke så galt endda, at der kommer en kvalitativ udskillelse. Måske går det ud over et galleri eller to, der skal sortere i deres kunstnere. Det er bedre at arbejde med færre kunstnere, der er gode og kan gøre sig internationalt. Så får man mere langtidsholdbar kunst," siger Kim Bendixen.

De unge kunstnere

Nina Poulsen fra CBS håber også, at krisen kan være med til at højne den kunstneriske kvalitet.

"Jeg er ved at være træt af at se udstillinger med kunst, der er uvedkommende, uambitiøs og lidt for hurtig - og det synes jeg, der har været meget af," siger Nina Poulsen, som bakkes op af Peter Kirkhoff Eriksen:

"Det lyder måske lidt hårdt, men det, der ikke kan stå, det må sgu falde."

I takt med at gallerierne er piblet frem overalt, er også en lang række helt unge kunstnere slået igennem.

"Det friværdi-ræs, som har foregået de sidste 4-5 år, har gjort, at nogle kunstnere har haft let ved at sælge deres kunst, og den succes har for nogle af dem betydet, at de har glemt at stille kritiske spørgsmål til, hvad de selv har lavet. De har bare rullet med succesen, sådan at hvis der var noget, der hittede, så har de bare lavet mere af det," siger Peter Kirkhoff Eriksen.

Hos Copenhart Gallery i Valby er flere af kunstnerne begyndt at lave portrætmalerier på bestilling, og det har hjulpet på omsætningen.

Derfor er Allan Knob-lauch stadig optimistisk med at nå sin plan: At galleriet skal være rentabelt efter fire år.

"Jeg regner med, at jeg kan tjene penge i 2011. Og hvis ikke jeg kan det, så har jeg mistet et sommerhus og haft fire spændende år med store oplevelser. Sådan er det."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu