Læsetid: 2 min.

Det interaktive album kommer

Apple har annonceret et interaktivt bud på albumcoveret. Det er kærkomment, men det ligner også et markeds-strategisk træk mod anklagerne om iTunes' ansvar for albummets skrantende helbred
Kultur
9. oktober 2008

Der er mange mennesker derude, som går rundt og savner album-coveret. Især vinylfetichister sukker stadig over gatefold-covers til Pink Floyd- og Emerson, Lake & Palmer-vinylplader fra 70'erne. Fortæller med et fjernt blik, hvordan det var at gå ned og købe pladen, sætte den på grammofonen og begrave sig i dobbeltcoverets grafik og informationer. Det har cd-bookletten aldrig kunnet erstatte.

Yngre borgere, der tror, vinylen er uddød, savner bare at vide lidt mere om musikken, end hvad der står på deres iPods. Det kunne cd-bookletten trods alt give dem. Og nogenlunde teknologi-interesserede mennesker har længe efterspurgt et interaktivt bud på pladecoveret.

Så det er en kærkommen nyhed, at Apple nu har annonceret netop dét. Et gratis program til iPod Touch ogiPhone vil give folk adgang til coverkunst, videoer, behind-the-scenes-fotos og sangtekster. Når man altså køber et digitalt album designet til formålet. Det kan første gang opleves med det skotske band Snow Patrols nye album A Hundred Million Suns, der udkommer den 27. oktober.

Indholdet i denne første udgave af Apples interaktive album lyder måske tørt og forudsigeligt. Men perspektiverne kan være store, hvis først interaktiviteten og teknologiens muligheder bliver taget alvorligt. Og man kan forestille sig kommende generationer lige så opslugte af det interaktive album - måske med elementer fra computerspillet? - som tidligere generationer af det smukt trykte og kunstnerisk udførte albumcover. Og så er følesansen endda medtænkt i Apples program, da navigationen i det interaktive album kommer til at foregå via iPhones og iPod Touchs touch-screen.

Skaber merværdi

Det ligner samtidig et markedsstrategisk modtræk fra Apple. Mange skyder for tiden skylden for albummets skrantende helbred på iTunes, fordi folk her køber langt flere enkeltsange end albums. Ja, flere store kunstnere nægter at lægge deres katalog ud hos iTunes, fordi Apples web-musikbutik samtidig nægter at sælge albums som helheder, altså uden mulighed for at købe sangene separat.

Så Apple slår igen og forsøger at skabe en merværdi omkring albummet, som måske kan få kritikken og modvillige stjerner som AC/DC og Kid Rock ind i iTunes' fold.

Men det ligner selvfølgelig også endnu en blød form for monopolisering fra Apples side, lige som iTunes er det med sin tætte forbindelse til iPod. Det interaktive album kommer således indtil videre kun til at virke på iPod Touch og iPhone, og sandsynligheden for at Apple vil udbyde programmet som open source er lille.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

iTunes tager da ikke ansvar for en dyt. De shiner bare biksen op og maksimerer profitten.

Man har da i årevis kunnet udstyre sin foretrukne medieafspiller med et usandsynligt stort udvalg af plugins: Cover-screensaver, equalizers, tekst-søgere... osv osv.

Min foretrukne afspiller - Amarok - viser mig teksterne til den sang, jeg hører, med kun ét klik. Eller slår kunstneren op på Wikipedia. Eller sætter et mindre lasershow igang på monitor nr 2.

Men det er da klart, der skal skrives en hel artikel så snart Apple slår en prut.