Læsetid: 2 min.

Mussolini på Kgs. Nytorv

Hvis Jyllands-Posten vil bruge internationale koryfæer i sin markedsføring, så vælg dog personer, avisen tidligere har støttet
2. oktober 2008

"Livet er lettere, hvis du ikke siger din mening."

Under dette slogan har Jyllands-Posten de seneste uger markedsført sig selv i en plakatkampagne, hvor avisen har forsøgt at låne credibility af internationale notabiliteter som Mandela, Gandhi og Dalai Lama.

Som Information tidligere har omtalt i artikelserien om FORTIDENS SYNDER, er det nu så som så med den støtte, f.eks. Mandela modtog fra avisen fra Viby, før han blev idømt livsvarigt fængsel af apartheidstyret. Tværtimod var Jyllands-Posten i 1960 fuld af forståelse for det hvide Sydafrikas trængsler med alle de primitive negre.

For at gøre livet lettere i Viby vil Information af lutter kollegial hjælpsomhed derfor foreslå den jyske avis at bruge andre internationale kändisser til fremtidige reklameplakater - men vel at mærke personer, som historisk set er i tråd med avisens udenrigsdækning. Et godt valg kunne være Benito Mussolini, italiensk diktator indtil til han blev skudt og senere hængt op i en lygtepæl i Milano. Om ham skrev Jyllands-Posten særdeles rosende i en ledende artikel den 17. maj 1933:

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Mussolini kunne være kommet nemmere gennem livet, hvis han ikke havde sagt sin mening. Af en eller anden grund har Jyllands-Posten dog ikke valgt ham til deres plakatkampagne, selv om avisen tidligere har skrevet rigtig pænt om ham."

Kan der monstro være tale om en slags selvcensur?