Læsetid: 4 min.

Sådan skriver du dig rig

Kan man skrive en bestseller på kommando? Ja, mener forfatteren Steen Langstrup, der i en ny bog forsøger at kortlægge vejen fra talent til pengetank. Med den rette opskrift kan alle blive bestsellerforfattere
Kan man skrive en bestseller på kommando? Ja, mener forfatteren Steen Langstrup, der i en ny bog forsøger at kortlægge vejen fra talent til pengetank. Med den rette opskrift kan alle blive bestsellerforfattere
16. oktober 2008

Forfatterforlæggeren Steen Langstrup havde en drøm, da han for godt to år siden satte sig for at realisere et nyt bogprojekt. Drømmen var at finde den guldrandede opskrift på succes. At bryde bestsellerkoden og tjene millioner af gode danske royaltykroner på det, han selv betragter som det bedste job i verden:

"Jeg elsker at være forfatter, men jeg er samtidig i konstant fare for at miste mit job, fordi det mellemlag, jeg tilhører, er på vej til at forsvinde," siger han selv om motivationen bag projektet.

"For nogle år siden ville mit lokale bibliotek typisk købe 15 eksemplarer af en bestseller og fem af sådan en som mig. Nu køber det to af sådan en som mig og 50 af en bestseller. Det betyder, at bibliotekspengene skrumper ind. Lægger man dertil, at bestsellere per definition er tykke bøger, hvorimod mine egne er tynde - og at bibliotekspengene uddeles efter antal sider og ikke efter antal titler - ja, så kan du selv regne ud, hvilken vej det går."

Det var den indsigt, der for to år siden fik Steen Langstrup til at træffe et epokegørende valg.

"Jeg indså, at den eneste måde, jeg kunne bevare mit job på, var ved at lære at sælge flere bøger. Så det var mit afsæt for romanen. Jeg ville lære at skrive en bestseller, så jeg kunne fortsætte som forfatter."

Steen Langstrups tidligere udgivelser ligger langt fra målet om kommerciel succes. Hans spændingsromaner er ganske vist oversat til flere sprog, indstillet til flere litterære priser og anerkendt af flere anmeldere som Bo Tao Michaëlis og Lars Bukdahl. Men han har aldrig været i nærheden af at skrive en bestseller og havde heller ingen anelse om, hvordan man gjorde.

For at komme svaret nærmere, skrev han derfor til en række fremtrædende personer i bogbranchen, herunder journalister, anmeldere, forlæggere, agenter, boghandlere, bogklubsredaktører, bibliotekarer og forfattere. Deres råd udgør omdrejningspunktet i bogen Hjælp, jeg vil skrive en bestseller, som Steen Langstrup selv betegner som "en reality-doku-soap", fordi den foruden selve opskriften på en bestseller også rummer et kritisk portræt af såvel forlagsindustrien som af forfatteren selv.

Politiken som roman

Den første, der besvarer Steen Langstrups mange mails, er Weekendavisens anmelder Lars Bukdahl, der sætter bestsellerkoden på kort formel:

"Folket vil have pop + finkultur + debat = Politikens 2. sektion romanformateret," skriver han tilbage.

Blandt de øvrige mails, som vælter ind i Steen Langstrups indbakke, finder man råd som: "Skriv langt, længere, længst", "Skriv til kvinder", "Skriv floromvundet og med mange metaforer", "Skriv, så du fremhæver budskabet", "Skriv så personskildringerne er lukkede for fortolkning".

Med andre ord bliver Steen Langstrup bedt om at gøre op med hele den måde, han hidtil har skrevet litteratur på.

"Det eneste, jeg får besked på ikke at lave om, er mit navn, hvilket undrer mig, for hvis jeg ud fra et markedsperspektiv hidtil har gjort alting forkert, hvorfor skulle mit navn så stadig være noget værd som brand?," siger han.

Med hjælp fra de mange besvarelser mener han dog ikke desto mindre, at det lykkes ham at kortlægge bestsellerens anatomi.

"Jeg har i hvert fald fundet en opskrift, som for bare et år siden var en ret sikker genvej til succes, nemlig femikrimien," siger Steen Langstrup og uddyber opskriftens indhold:

"For det første skal man gøre sig klart, at man skriver til kvinder. Man skal også gøre sig klart, at bogen ikke skal være særlig kontroversiel, for læserne skal ikke udfordres på deres holdninger. Man skal skrive en bog, der får dem til at føle sig godt tilpas, men bogen skal samtidig være vigtig. Den skal handle om nogle af de emner, som er oppe i tiden. Trafficking. Indvandring. Spin. Og så skal bøgerne være tykke. Romanpersonerne behøver ikke være særligt godt tegnede, man skal bare være sammen med dem så længe, at man automatisk begynder at holde af dem," siger Steen Langstrup, der i sin bog udbygger opskriften yderligere.

Men holder det virkelig, at man kan regne sig frem til succes - og er bøger som Jens Smærup Sørensens Mærkedage, der fik uventet kommerciel succes, ikke netop dementier af den forestilling? Nej, mener Steen Langstrup. De er bare undtagelser fra reglen.

"Der er ganske rigtigt eksempler på, at enkelte forfattere er gået stik imod trenden og alligevel er blevet bestsellere. Sådanne eksempler vil der altid være. Men der vil også altid være mulighed for at skrive bestsellere på bestilling, hvis man vel at mærke forstår at lægge sig i kølvandet på de succeser, som allerede kører. Man skal bare gøre sig den ulejlighed at sætte sig ind i, hvorfor de kører - og så selvfølgelig have et vist talent for at skrive," siger han.

Selv om Steen Langstrup således mener at have knækket bestsellerkoden, ender han dog med aldrig at gøre brug af den i andet end et halvhjertet forsøg. Da det kommer til stykket, og prøven skal stå, har han alligevel ikke lyst.

"Det er ikke, fordi jeg synes, der er noget i vejen med at skrive til pengepungen. Men undervejs i projektet fandt jeg bare ud af, at det slet ikke er det, der er min vej i livet. Og det var ret dejligt for mig at forstå. For man bliver jo afhængig af at få gode anmeldelser, og pengene vil man også gerne have, så man glor sig blind på de der bestsellerlister, og til sidst ender man med at gøre det bedste job i verden til et ret usselt et af slagsen."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu