Læsetid: 4 min.

'Graffiti giver mig gode kuldegysninger'

I Danmark er graffiti kunstens skyggeside og synonym med modstand. I Tanzania er graffiti gavlmalerier, som man spørger om tilladelse til at udføre. Loko er en af de få afrikanske graffitikunstnere, og han har været med til at starte en spirende graffitiscene i Tanzania
'Tanzaniske Loko er kæmpe hip hop-fan, og han begyndte at øve sig på at male graffiti derhjemme på bagsiden af familiens hus, men hans mor flippede helt ud og mente det var hærværk.

'Tanzaniske Loko er kæmpe hip hop-fan, og han begyndte at øve sig på at male graffiti derhjemme på bagsiden af familiens hus, men hans mor flippede helt ud og mente det var hærværk.

Julie Hjerl

12. november 2008

"Der står 'TANMARK'," siger Loko og peger op på de store gule bogstaver, som snor sig ind og ud imellem hinanden på rød og grøn baggrund. Han fører sin arm op til munden og sætter tænderne i kødet:

"Jeg har fået at vide, at det betyder noget i stil med det mærke, ens tænder efterlader, når man har bidt i noget," siger han og viser aftrykket frem på underarmen, "men det er også en sammentrækning af Danmark og Tanzania."

Loko er en af de få kunstnere, der maler graffiti i Tanzania. I alt er de kun seks, og de er alle medlemmer af den samme gruppe, som kalder sig 'Wachata'. Loko var en af de allerførste, der for seks år siden begyndte at male pierces i hovedstaden Dar es Salaams gader, og i starten var der ingen, der forstod, hvad han havde gang i.

"Der er stadig kun meget få, der forstår graffiti i Tanzania. De fleste synes, det er noget skrammel, og at vi spilder vores tid med det, men for mig er graffiti kunst. Jeg elsker blandingen af farverne. Der er kun få, som er i stand til at sætte farverne sammen på den helt rigtige måde, men når det lykkes, er det så smukt. Jeg får kuldegysninger gennem hele kroppen, når jeg ser et flot piece," siger Loko og viser med bævrende arme, hvordan det bølger gennem hele kroppen på ham.

Det var gennem hip hop, Loko først opdagede graffiti. Han læste om det i amerikanske magasiner, og så tags bag ved rapperne i musikvideoerne på MTV.

"Jeg er kæmpe hip hopfan, så jeg begyndte at øve mig derhjemme på bagsiden af vores hus, men min mor flippede helt ud og råbte af mig: 'Hvad er det, du gør ved vores hus?' Så det var en ret hektisk start på karrieren, men jeg blev jo nødt til at øve mig, så jeg kunne blive bedre, og i dag står jeg her og laver en international udstilling," siger Loko og peger på den grå fabriksbygning bag ham, hvor to af hans pierces er udstillet.

Lovlydig graffiti

Loko er en af de ni tanzaniske kunstnere, som indgår i det kunstsamarbejde Kunststyrelsen, Den danske ambassade i Dar-es-Salaam og Center for Kultur og Udveksling har indgået mellem Tanzania og Danmark, og den grå fabriksbygning er blevet omdannet til et Artspace, hvor Loko og de andre kunstnere fremover kan udstille deres værker.

Mens graffiti i Danmark hovedsageligt er noget, der foregår ulovligt, som en modkultur i gadebilledet, er graffitiscenen i Dar-es-Salaam en del af det etablerede. Her spørger man om tilladelse til at male, og de fleste pierces er gavlmalerier udført som bestillingsarbejde for lokale rigmænd, som har været i Europa eller USA og er blevet inspireret af den vestlige kultur.

"På en udstilling som den her, er der måske 20 mennesker, der kommer og spørger efter mit telefonnummer. Mange af dem siger, at de vil ringe for at få mig til at komme ud og male deres bolig, men for det meste er det kun et par stykker der rent faktisk ringer," fortæller Loko.

De fleste vil have ham til at male gavlen på deres hus eller et hjørne af stuen.

Spirende scene

I modsætning til de andre kunstnere, som udstiller på Artspace, kan Loko langt fra leve af kunsten, men er nødt til at arbejde som teknisk assistent ved siden af.

"De andre graffitikunstnere i 'Wachata' rejser rundt i Uganda og Kenya for at sælge forskellige ting, for man kan stadig ikke tjene nok på graffiti i Tanzania til at kunne leve af det," siger Loko.

Finansieringen er ikke det eneste problem graffitikunstnerne i Dar-es-Salaam har. Det er også så godt som umuligt at opdrive den rigtige maling.

"Jeg kan ikke få fat på de rigtige farver, og farverne her er enormt dyre. De farver, jeg bruger er fra de arabiske lande - og de er slet ikke gode nok. Når man maler med dem er de ligesom vand -- de drypper og løber. Så lige nu kan jeg kun male med hjertet - det bliver ikke, som jeg gerne vil have det til at være," siger Loko.

Udover Sydafrika, som har en veletableret graffitiscene, er der ikke nogen afrikanske lande, der for alvor har gjort sig gældende i den internationale graffitiverden.

"Vi er først ved at begynde at etablere en afrikansk graffitiscene. Før jeg begyndte at male, var der ingen, der kendte til graffiti i Tanzania, men nu begynder folk langsomt at få øjnene op for det. Nu er der et helt vækstlag af unge, som går og øver sig, så det skal nok blive stort," siger Loko.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Michael Skaarup

Hvorfor er det at graffiti i Tanzania, er noget som forbindes med moderne vestlig fin kultur og bliver støttet igennem udstilligen, som er finansieret af kulturministeriet og den danske ambassade, når graffiti i Danmark anses for hærværk? og graffitikunstnere bliver "belønnet" med sagsanlæg og kæmpe bøder.

Det er sgu da hyklerisk dobbeltmoral.

Michael Skaarup

Alexander. "Tanzania har problemer nok at slås med. De har ikke behov for at deres byer også bliver overmalet med hundredtusindvis af meningsløse tags og ulæselige slagord."

nææhh... det har de vel ik'.
Men det er en pointe, for sig selv.

Michael Skaarup

Antonius G.

Jeg forstår din pointe?, men du skyder ved siden af min.

Jeg synes at det er dobbelt standard, at støtte noget i et andetn land, som vi har forbudt i Danmark.

Så kan det gpdt være at graffitimalere er sødere i tanzania, end deer Danmark.

Jeg ved bare at man i Danmark, netop forsøger at bekæmpe lovlige graffitimre, udfra et argument om at det breder sig til ulovlig graffiti.

derfor mener at jeg at støtten til graffiti i Tanzania, i udgangspunktet er fint, men argumentet for at støtte halter...

anyway der er vigtigere ting i verden.