Læsetid: 4 min.

Kulturudveksling med knaster

Dronningens statsbesøg i Tanzaniabliver brugt til at lancere et treårigt kulturudvekslingsprogram, som skal spille en aktiv rolle i den danske udviklingspolitik i landet. De danske kunstnere, der har været involveret i kulturudvekslingen i Tanzania mener, at udbyttet har været begrænset indtil videre, men for tanzanierne kan et dronningebesøg åbne døre
Dronning Margrethe besøgte Artspace i Dar es Salaam - en tidligere fabriksbygning, der er omdannet til et kulturhus, hvor tanzanianske kunstnere fremover vil kunne mødes for at arbejde og udstille deres værker.

Dronning Margrethe besøgte Artspace i Dar es Salaam - en tidligere fabriksbygning, der er omdannet til et kulturhus, hvor tanzanianske kunstnere fremover vil kunne mødes for at arbejde og udstille deres værker.

Keld Navntoft

5. november 2008

DAR ES SALAAM - En sort Mercedes med følge bumler op ad en rød grusvej i Dar es Salaam. Vejen er blevet jævnet i anledning af det prominente besøg, og der er blevet ryddet op og gjort rent i kvarteret.

Der er musestille, da følget glider ind gennem porten mellem Dannebrog og det tanzaniske flag og kører op ad græsset til den tidligere fabriksbygning, som i dag bliver indviet som Artspace - et kulturhus, hvor tanzaniske kunstnere fremover vil kunne mødes for at arbejde og udstille deres værker.

På græsset er en cementblok opstillet som talerstol under en hvid plasticpresenning, som beskytter mod den bagende sol. Der er stille på de lange rækker af matchende hvide plasticstole, indtil den danske dronning og prinsgemalen træder ud af den sorte Mercedes - så starter blitzkrigen, for hele den danske og tanzaniske presse er selvfølgelig samlet.

Det danske statsbesøg i Tanzania bliver knyttet sammen med kunst- og kulturudviklingsprojekter - kunst og kultur skal fremover spille en større rolle i den danske udviklingspolitik i Tanzania. Det kommer konkret til at foregå gennem et treårigt kulturprogram, hvor mandagens åbning af Artspace er den symbolske krone på værket.

Ifølge udviklingsminister Ulla Tørnæs kan kultur og kunst være en måde at ændre samfundsforhold på i Tanzania og udviklingslande generelt.

"Kultur kan bruges i mange forskellige sammenhænge, også i forbindelse med at lære. Budskaber kommunikeret gennem kultur og kulturpersonligheder er jo en god måde at nå ud til mange mennesker på," siger Ulla Tørnæs.

Samtidig mener udviklingsministeren også, at de danske kulturudvekslingsprogrammer i u-lande har en funktion hjemme i Danmark.

"Jeg håber, at kulturudvekslingen kan være med til at ændre den opfattelse, som mange danskere har af Afrika, hvor nød, elendighed, krig, konflikt, sult og korruption, dominerer billedet," siger Ulla Tørnæs til Information.

Kulturudvekslingsprogrammet i Tanzania er blevet skabt af den danske ambassade i Tanzania sammen med Kunststyrelsen og Center for Kultur og Udvikling (CKU), og ifølge centerleder Jens Kåre Rasmussen fra CKU handler kulturudvekslingen først og fremmest om at få skabt en gensidig respekt.

"Det handler om at øge kendskabet til hinanden og få pillet fordommene fra hinanden," siger Jens Kåre Rasmussen.

Kunst er business

I praksis er kulturudvekslingen imidlertid ikke forløbet helt så gnidningsfrit.

Tre danske kunstnere har været inviteret til Tanzania for sammen med otte tanzaniske kunstnere at skabe et fælles kunstprojekt og få stablet kulturhuset Artspace på benene. De tanzaniske kunstnere har imidlertid ikke været så interesserede i at samarbejde.

"Samarbejdet har været meget ensidigt. Det har ikke virket, som om de tanzaniske kunstnere har været specielt interesserede i os. De har ikke spurgt os om nogen ting, ikke engang hvor vi kom fra," siger den ene af de tre danske kunstnere, Emil Westman Hertz, og samme melding lyder fra de to andre danske kunstnere:

"De tanzaniske kunstnere har været meget på deres egne ting," siger Jeannette Ehlers.

Hendes bidrag til åbningsudstillingen i Artspace er en video, hvor hun har dokumenteret processen med at skabe kulturhuset og har interviewet de deltagende kunstnere om deres syn på kunst og kultur.

Mens de tre danske kunstnere i perioden op til åbningen forsøgte at få stablet et fælles kunstprojekt på benene, så de tanzaniske kunstnere en chance til at få produceret så meget som muligt for at kunne få det solgt.

"For de tanzaniske kunstnere handler det om business og om at få solgt varerne, for i sidste ende skal de sælge kunsten for at kunne få mad på bordet. De har i hvert fald fået produceret nogle ting, som de kan sælge, men jeg tror ikke, vi har været den store inspirationskilde," siger Jeannette Ehlers.

Hun mener desuden, at det er begrænset, hvor meget den danske kunstscene har fået ud af kulturudvekslingen indtil videre.

"Rent kunstnerisk har jeg i hvert fald ikke fået så meget ud af mødet, fordi vores praksis og kunstsyn ligger så langt fra hinanden," siger Jeannette Ehlers.

Men måske har de tanzaniske kunstnere fået mere ud af kulturmødet, end de danske kunstnere aner. Den berømte kvindelige træskulptør Mwandale, som kalder sig selv Big Mama, selv om hun er et lille nips i stram sort og rød kjole med matchende turban, synes i hvert fald, hun har fået en masse ud af at samarbejde med danskerne.

"For mig giver det altid god mening at arbejde med kunstnere med en anden baggrund. Man lærer mere både personligt og kunstnerisk, og jeg synes, det har været interessant at se, hvordan de danske kunstnere arbejder. De bruger nogle helt andre materialer, end vi gør, som f.eks. elektronik og plastic," siger hun.

Royalt besøg åbner døre

Da åbningstalen under plasticpresenningen er overstået, bliver dronningen vist rundt på udstillingen. Hun hilser på alle kunstnerne og stiller interesserede spørgsmål til de enkelte værker, mens repræsentanter fra Udenrigsministeriet deler reprimander ud til fotograferne fra den danske formiddagspresse, som i forsøget på at få dagens billede bryder alle formaninger om at holde sig langs den hvide væg.

Den tanzaniske træskulptør Lugwani George Victor mener, at dronningens besøg og de mange blitzende kameraer gør en kæmpe forskel for den tanzaniske kunstscene.

"Vi kan vise verden, hvad Tanzania har at byde på kunstnerisk. Det betyder meget for, at vi i fremtiden kan sælge vores værker i udlandet," siger Lugwani George Victor.

På sigt håber han, at Art-space kan være med til at give kunst og kultur en mere central placering i det tanzaniske samfund, hvor kunst i dag hovedsageligt er noget, der bliver produceret med salg til turister eller overklassen for øje.

Reportagerejsen til Tanzania er blevet støttet af Center for Kultur og Udvikling (CKU)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu