Læsetid: 4 min.

Kunstrådet kritiserer kulturjournalistikken

Dansk kulturjournalistik er for ukritisk, mener Kunstrådet. Derfor har det indstiftet en formidlingspris, som netop er blevet uddelt til litteraturanmelderen Lars Bukdahl. Men Kunstrådet har fået noget galt i halsen, lyder det fra dagbladene: Kultur-journalistikken er skam kritisk. Men det er Lars Bukdahl ikke
Lars Bukdahl kunne i går glæde sig over Kunstrådets Formidlingspris på 100.000 kroner. Prisen er blevet indstiftet, fordi rådet mener, dansk kulturjournalistik er for ukritisk. Det er høj humor, udtaler Jyllands-Postens Jakob Levinsen. For i hans øjne repræsenterer Weekendavisens markante anmelder et aldeles ukritisk litteratursyn.

Lars Bukdahl kunne i går glæde sig over Kunstrådets Formidlingspris på 100.000 kroner. Prisen er blevet indstiftet, fordi rådet mener, dansk kulturjournalistik er for ukritisk. Det er høj humor, udtaler Jyllands-Postens Jakob Levinsen. For i hans øjne repræsenterer Weekendavisens markante anmelder et aldeles ukritisk litteratursyn.

25. november 2008

Den ambitiøse kunstformidling er under pres. Aviserne prioriterer kulturstoffet lavt, og den kulturjournalistisk, der trods alt stadig findes, er i høj grad blevet reduceret til ukritisk mikrofonholderi.

Sådan lyder udmeldingen fra Kunstrådet, der for at imødegå den kedelige tendens har indstiftet Kunst-rådets Formidlingspris på 100.000 kr. Prisen skal hvert år uddeles til en person eller en redaktion, "som i særlig grad har bidraget til den kritiske kulturjournalistik eller som har præsenteret en selvstændig nyskabende kunstformidling inden for massemedierne".

I går blev prisen uddelt for første gang. Den gik til Weekendavisens litteraturkritiker Lars Bukdahl, den smalle eksperimenterende litteraturs utrættelige forkæmper.

"Han tager prisen for uforfærdet fremfærd - både når han belønner kunstnerisk intention og ambition og straffer det, han oplever som forlorent," skriver juryen i sin motivation.

Det problem, man nu adresserer, er - med formanden for Kunstrådet, Mads Øvlisens, ord - "at massemediernes kulturjournalistik snarere tager form af produktlancering og forbrugerinformation end egentlig kritisk, debatskabende kunstformidling".

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

"Vi har blandt andet underholdt vores læsere med Det Danske Kulturinstituts fiasko i Rio de Janeiro. Politiken har fået fyret direktøren for Charlottenborg. Og I har selv for nylig afdækket det underlige trekantforhold mellem May Schack, Politiken og Gyldendal." - nej, lige præcis. Det er nemlig ikke "rigtig" kulturjournalistik, forstået som kritik og kontekstualisering - det er begivenhedsjournalistik der arbejder på fx at afdække en magtbasis eller en sammen. Begivenhedsjournalistik er da fint, helt sikkert - og historien interessante &c &c - men kulturjournalistik skal lægge sig an på at forstå kulturens frembragte produkter. Jeg er ikke interesseret i at læse en artikel a la "Tim C om frygten for at floppe" medmindre en kompetent journalist får det bundet an til hans musik, hans værk osv.

Derudover mener jeg også at angrebet på Bukdahl er ret perfidt og intetsigende. Ganske vist ER Bukdahl glad for det smalle, og Bukdahls Bet er et tydeligt tegn herpå, MEN: Bukdahl har jo også stået for den første dansk antologi af raptexter til gymnasiet (hvad jo næppe kan siges at være smalt). At en god anmeldelse af et værk af Bukdahl skulle implicitere en useriøs anmeldelse andre steder, kan man vist let og elegant modbevise ved at pege på Søren Ulrik Thomsens "Hjemfalden" i 1991, hvor både Bukdahl og stort set resten af anmelderstanden priste det som et rent mirakel - at Bukdahl så vender på en tallerken ift. "Det skabtes Vaklen" er jo en anden historie.

Til dagbladene: Sæt dog de journalister til at skrive om døgnbegivenhederne, og hent nogle digtere, musikere, dramatikere og billedkunstnere ind til at skrive om kunsten!