Det stod helt klart under torsdagskoncerten: DR symfoniorkestret tog definitivt afsked med de gamle rammer i Radiohuset på Rosenørns Allé på Frederiksberg. Exitstemningen og alvoren var da også tydelig fra første tone i Mahlers på én gang dystre og furiøse storværk for to sangsolister og orkester, Das Lied von der Erde.
Seks kinesiske digte om døden og genopstandelsen fra samlingen Den kinesiske Fløjte - oversat til tysk - inspirerede ham til dette store symfoniske værk i seks satser, hvor finalen med titlen Afsked står som den mest dramatiske og følelsesladede.
Sprødt, usentimentalt, men en anelse dækket bag orkestret fortolkede tenoren Roberts Dean Smith i første sats sin tekst om vinens glæder og konsekvenser. Hver frase førte han velfriseret til ende med sine overdrevent tydelige konsonanter.
Bedre blev balancen, da Anna Larssons mørke, varme alt tog over i den følgende sats. Hun lod sig fint føre af det sagte strygerakkompagnement i satsen om livets efterår. Mahlers eget efterår. Komponisten var ramt af tragedier i år 1907, hvor han begyndte at skrive værket: Hans ene datter døde, og selv blev han erklæret uhelbredeligt syg.
Værkets følgende tre optimistiske satser kredser om ungdommen på godt og ondt, mens døden og genopstandelsen personificeres i den endelige afskedssats. Også her leverede Anna Larsson dybt intense præstationer. Chefdirigent Thomas Dausgaards distinkte, fremadrettede styring gav på én gang satserne tyngde og gennemsigtighed. Både blæser- og strygersolisterne brillerede i de mange solistiske passager.
Haydns hint til fyrsten
Sin karakteristiske energi og nerve fik Thomas Dausgaard også projiceret ud gennem den nu stærkt reducerede orkesterbesætning i Haydns Symfoni nr. 45 - Afskedssymfonien. Med spændstighed og dansant lethed fyrede han symfonien flot af sted fra start. Adagioen balancerede i sit spadserende tempo, mens menuettens dynamiske kontraster kom fint frem. Finalen havde - foruden den klanglige tæthed hos strygerne - et forløsende drive frem mod den afsluttende adagio.
Haydns skrev symfonien som et oprør den sommer, hans arbejdsgiver - fyrst Esterházy - tvang sine orkestermusikere til at arbejde ekstra længe på fyrstens slot på landet; helt afskåret fra deres familier i byen. Fyrsten fattede Haydns hint - og lod musikerne rejse hjem den følgende dag. I sidste sats udvandrer musikerne symbolsk fra scenen én efter én, efter at de har slukket lamperne på pultene. En gimmick, DR Symfoniorkestret spøgefuldt gentog i deres opførelse. Mens ovenlyset over scenen fadede, sivede musikerne ud, efterhånden som deres stemmer stoppede i partituret. Tilbage sad til sidst kun to violinister og et stort stearinlys, som koncertmesteren blæste ud efter sin allersidste tone.
På vej ud af koncertsalen mødte man musikerne i foyeren, hvor de som et lille reklamestunt uddelte DR-bolcher og brochurer for næste års koncerter i det nye DR Koncerthus i Ørestad.
Nedtælling til Ørestad
På DR Koncerthusets hjemmeside tæller et digitalt ur sekunder, minutter, timer og dage frem til den stort opslåede åbning af huset den 17. januar. Umiddelbart herefter fortsætter torsdagskoncerterne i de nye omgivelser i Ørestad. At dømme, dels ud fra koncertprogrammerne, dels ud fra musikernes overvældende positive respons efter orkestrets indledende prøver i den nye koncertsal - så venter der flere store torsdagskoncertoplevelser i det nye år.
Torsdagskoncert. DR SymfoniOrkestret.Dirigent: Thomas Dausgaard Solister: Robert Dean Smith, tenorAnna Larsson, alt Gustav Mahler: 'Das Lied von der Erde' Joseph Haydns 'Symfoni nr. 45, Afskedssymfonien'. Musikkonservatoriets Koncertsal, i torsdags kl. 20