Læsetid: 3 min.

Grøn gevækst i Øresund

De tre førstepræmievindere i arkitektkonkurrencen om Nordhavnen ønsker en forgrønnet bydel, men det forudsætter en miljømæssig problematisk havnetunnel - og en ikke-eksisterende metro
De tre førstepræmievindere i arkitektkonkurrencen om Nordhavnen ønsker en forgrønnet bydel, men det forudsætter en miljømæssig problematisk havnetunnel - og en ikke-eksisterende metro
Kultur
19. december 2008

Glade socialdemokrater? Hvor antræffer man dem nu om stunder? Prøv Københavns Nordhavn. På denne lokalitet observerede Dagbladet Information i går brede smil fra fhv. skatteminister Carsten Koch (S), fhv. overborgmester Jens Kramer Mikkelsen (S) og nuværende Ritt Bjerregaard (S).

Smilene foldede sig ud under en lystavle med ordene: 'Nordhavnen - fremtidens bæredygtige by - The sustainable city of the future'.

Den umiddelbare anledning til jubelen var præmieoverrækkelsen til vinderne af den internationale idékonkurrence om Nordhavnens fremtid.

Her er de to mandlige, eksprominente socialdemokraters tilknytning den, at Kramer er direktør for det statsligt-kommunale By & Havn I/S, der er en sammensmeltning af de ejendomsbesiddende dele af det gamle Ørestadsselskab og af Københavns Havn. Koch er selskabets bestyrelsesformand.

Kramer ler hjerteligt, da Informations udsendte minder ham om, at fusionen som en af sine lykkelige konsekvenser har, at offentligheden ikke længere kan få øje på de tab, som Ørestad og Havn påfører hinanden i konkurrencen om at sælge attraktive byggegrunde.

Julenissestrik

Overborgmester Bjerre-

gaard er iført julenissestrik og røde højhælede støvler. Hun siger til forsamlingen, at hun er imponeret over, at der er indkommet mere end 180 konkurrenceforslag.

"Og der har også været et rigtigt godt borgerinddragelsesforløb," siger hun og kæmper med en decembertudse i halsen: "Vi skal ikke lade os kyse af den nuværende finanskrise. Det her er Nordeuropas største byudviklingsprojekt. Tidsplanen strækker sig over flere årtier. Der er gode muligheder for etapedeling."

"Det skal være en bæredygtig bydel, både miljømæssigt og socialt. En by, hvor almindelige københavnere kan og vil bo - med plads til socialt udsatte. Vi skal nødigt gentage de fejl, vi ser andre steder i byen."

Ritt Bjerregaard fastslår, at udviklingen skal "lægge stor vægt på den kollektive trafikforsyning".

Og hun kritiserer, at regeringen i sin nylige trafikplan "kun indirekte har omtalt den havnetunnel, som vi mener er bydende nødvendig".

Mens hendes teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam siger nogenlunde det samme, står de talrigt fremmødte og gumler på lækkerier fra Ballerup-firmaet 'Kragerup & Ko'.

Carsten Koch, der har været formand for dommerkomiteen, motiverer sammen med faglig meddommer Kent Martinussen de tildelte præmier.

Grønne greb

Tre bidrag er blevet udset til at dele førsteprisen, således at hver får 600.000 kr. Fælles for de tre er deres grønne greb om den nye bydel.

Københavnske 'Polyform' spækker bydelen med grønne kiler, hvoraf nogle er beregnet på at spises efterhånden, som bebyggelsen vokser.

Norske '70 grader nord Arkitektur, Dahl & Uhre Arkitekter' lader sig inspirere af New Yorks Central Park til at omsvøbe bydelen med grønne strøg langs vandforløbene.

Visuelt mest slående er førstevinderbidraget fra københavnske 'Cobe, Sleth, Rambøll', der som en grøn gevækst udfolder et floddelta dér, hvor Nordhavnen munder ud i Øresund. Det giver klare mindelser om New Orleans - før orkanen.

Det Nordhavn-område, som konkurrencen omfatter, er på størrelse med Københavns Indre by. Det er forestillingen, at den nye bydel - som et blandet bolig- og erhvervsområde - i løbet af de næste årtier kan komme til at rumme 45.000 indbyggere. I konkurrencebetingelserne hedder det: "Det samlede vinderforslag skal være realiserbart på et forretningsmæssigt grundlag."

Ønskes: Helt ny metro

Efter prisoverrækkelserne spørger Information Jens Kramer Mikkelsen:

- En virkeliggørelse af planerne om en effektiv kollektiv trafikforsyning vil nødvendiggøre en helt ny ringmetro - en ekstra i forhold til den, der nu er forarbejde til?

Kramer svarer:

"De første etaper af udviklingen vil kunne virkeliggøres med trafikbetjening fra den nuværende Nordhavn S-togstation. Men det er rigtigt, at de næste etaper forudsætter en højklasset kollektiv infrastruktur, hvor en metroforbindelse er et godt bud. Som Ritt Bjerregaard nævnte det: I forbindelse med en havnetunnel."

En havnetunnel, der også betjener biltrafikken, er imidlertid miljømæssigt problematisk.

Som Jens Kramer Mikkelsen i sin overborgmestertid, i 1998, udtrykte det over for Information:

"En tunnel vil være en soleklar fordel for beboerne i Indre By og på Christianshavn, fordi de vil slippe for den gennemkørende trafik. At få trafikken til og fra tunnelen vil imidlertid skabe betydelige problemer på Amager og - hvad nogle overser - på Østerbro ved kasernearealerne."

I år 2000 udtrykte Jens Kramer sig skarpere. Han sagde om tunnelens problemer for Amager:

"Det er bimst, det er knald i låget. Tænk på Amager Strandvej, på alt det rekreative."

Se mere på www.nordhavnen.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her