Læsetid: 3 min.

Fiskerby vil uddanne forfattere

En ny forfatterlinje på Kulturskolen i Esbjerg skal give vestjyske skrivetalenter et alternativ til Forfatterskolen i København
8. januar 2009

Skrivetalenter i det vestjyske behøver ikke længere drage til København for at få drømmen om en forfatter-karriere opfyldt. Når klokken ringer ind til det nye skoleår på Esbjerg kulturskole, vil et kuld af skrivelystne elever kunne følge det mest intensive skrivekursus siden oprettelsen af Forfatterskolen i København.

Forfattergrundkurset i Esbjerg (FGK) sigter mod at uddanne i alt 12 yngre skrivetalenter i alderen 15-21 år. De studerende vil blive undervist tre eftermiddage om ugen over en periode på to og et halvt år, og lærerteamet vil bestå af yngre forfattere, hvoraf mange har en fortid som lærere eller elever på Forfatterskolen i København. Det drejer sig blandt andet om navne som Lars Frost, Lone Hørslev, Palle Sigsgaard og Lars Skinnebach. Jeppe Brixvold, som også tidligere har undervist på Forfatterskolen, skal stå for koordineringen af den ny uddannelse. Han er overbevist om, at den vestjyske forfatterskole ikke bare vil komme Esbjerg til gode - den vil også komme dansk litteratur til gode.

"Jeg er sikker på, at der går et kæmpe talent rundt i Tønder eller Ribe og skriver digte, og hvis han og andre med ham er blevet opmærksomme på kurset og beslutter sig for at søge ind, så tror jeg, vi kan se frem til nogle helt nye og meget personlige stemmer i dansk litteratur," siger han.

Provinsen tager magten

Som minimum skal forfattergrundkurset ruste eleverne til at fortsætte deres kunstneriske arbejde enten ved senere at søge ind på Forfatterskolen, Dramatikeruddannelsen eller på Filmskolens manuskriptlinje. Men Jeppe Brixvold har endnu større ambitioner på sine kommende elevers vegne.

"Jeg ved endnu ikke, hvor højt niveauet kommer til at være blandt de studerende. Men jeg vil tro, at hvis de følger undervisningen i de to og et halvt år, kurset varer, så vil mange af dem stå temmelig stærkt i forhold til at kunne springe direkte ud som forfattere."

Han ser den ny forfatterlinje som et lille brud på den litterære magtkoncentration i København: "Jeg vil argumentere for, at der i disse år er gang i en decentralisering i dansk kulturliv. Inden for litteraturen er der de senere år skudt en række con amore-forlag op i provinsen, flere forfattere udgiver selv deres tekster på nettet, og det er blevet mere acceptabelt at gå uden om de traditionelle litterære institutioner," siger Jeppe Brixvold, som mener, at det litterære modspil fra provinsen er til gavn for udviklingen i dansk litteratur.

Samarbejde på tværs

"Min oplevelse er, at miljøerne i København er forholdsvis faste, og hvis man befinder sig indenfor forfattermiljøet, er det på godt og ondt de mennesker, man ser noget til. Ved at flytte til Fanø har jeg selv oplevet, at der findes et rum for kunst i den del af landet, som ser anderledes ud, end det gør i København. Herovre er der en større spredning i de kunstneriske miljøer, så man som forfatter naturligt omgås både billedkunstnere, musikere og folk med politiske og historiske interesser - og så er der et eller andet med vesterhavskulturen, som har et meget internationalt islæt. Det kan ikke undgå at smitte af på litteraturen," siger Jeppe Brixvold.

En af hjørnestenene i undervisningen på den ny forfatterlinje bliver de tekstlæsningssessioner, man også kender fra Forfatterskolen i København, hvor eleverne uden forberedelse læser hinandens tekster og forholder sig direkte til dem. Modellen blev første gang introduceret af Forfatterskolens stifter Poul Borum, der var inspireret af skrivekurser i USA. Ideen med den hurtige læsning er, at eleverne får skærpet opmærksomheden over for teksternes umiddelbare æstetiske udtryk. På ét punkt vil undervisningen i Esbjerg dog komme til at adskille sig fra sit københavnske forbillede, fortæller Jeppe Brixvold.

"Vi vil vægte samarbejdet med de andre kunstarter højere, end man gør i København. I megen ny litteratur foregår der forskellige cross overs mellem de enkelte genrer. Der er digtere, som arbejder sammen med musikere og billedkunstnere, og generelt ser man en større prioritering af litteraturens performative aspekter."

Helt konkret planlægges der samarbejder med Esbjerg Konservatorium samt den nyoprettede teaterlinje på Esbjerg Kulturskole.

"Det er en oplagt måde at få præsenteret elevernes digtning og litteratur på for et større publikum," siger Jeppe Brixvold.

FGK er foreløbig kun en forsøgsordning, der skal løbe over de næste to et halvt år. Kurset støttes af Kulturministeriet, Region Syddanmark og Kulturaftalen Vadehavet.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu