Læsetid: 6 min.

Musikkens nye globalister

En ny klasse af globalt orienterede sangere, producere og dj's er ved at vise sig. En form for alternativt jetset, der binder verden sammen på nye måder - men også rejser spørgsmål om kolonisering
Santogold, der optrådte på sidste års Roskilde Festival, er stjernen inden for den nye globale, elektroniske musik.

Santogold, der optrådte på sidste års Roskilde Festival, er stjernen inden for den nye globale, elektroniske musik.

Michael Bothager

3. januar 2009

Hvis man har hang til puritanisme, nationalisme og andre former for rundtosset reaktion på kompleksitet, vil jeg stærkt anbefale at droppe denne artikel.

For mens verden bliver mindre, bliver det musikalske udsyn større og mere sammensat. Og takket være ikke kun internettet, men også billig, lettilgængelig teknologi i form af mere eller mindre udtjente computere og gratis eller illegal musiksoftware er en såkaldt 'global ghettotech' ved at vise sig. Lyden af storby-kids verden over, som rapper, synger, toaster og producerer ny elektronisk, danseorienteret musik med lokale traditioner indblandet. Det behøver ikke være mange i hver by, men tilsammen udgør de en tendens, der dunker fra Brasilien, Malawi, Angola, Marokko, Argentina, USA, London osv. Musik der bliver postet på internettet og danner et mangefarvet kor af stemmer fra tidligere fjerne storbyer i egne af verden, der før kun tiltrak sig musiksociologers opmærksomhed.

I dag er det bloggere, dj's og producere, der leder med lys, lygte og laptop efter nye eksotiske, men alligevel kropsligt genkendelige lyde fra hele verden. I forgårs var det brasiliansk baile funk, i går var det angolansk kuduro, p.t. er det den moderne argentinske fortolkning af cumbia, og i morgen er det måske den brasilianske eletro melody?

Og der er ved at vise sig et jetset af producere og dj's, der formidler og mixer disse globale lyde. For i en stadig mere vildtvoksende musikkultur er gode formidlere uendeligt vigtige.

Appellerer til kroppen

Amerikanske Wesley Pentz alias Diplo står som stjernen med sine højprofilerede samarbejder med M.I.A. og Santogold og sin tidlige rolle som selvbestaltet ambassadør for baile funk-genren. Men andre dj's og producere som fransk-svenske Radioclit, brasilianske Dj Dolores, britiske Switch, canadiske Ghislain Poirier og amerikanere som Maga Bo, Wayne&Wax og DJ/rupture er også med til at skabe nye komplekse lydbilleder og musikforståelser- med bassen som sammenhængskraft, som limen der binder kontinenter sammen, som lyden der rammer alle kroppe, uanset om ørerne så genkender de lokale instrumenter højere oppe i frekvensområderne eller ej.

Det er musik, der generelt appellerer til kroppen og dermed til noget, som vi kan dele på tværs af kontinenter. Så med afsendere i storbyer overalt i verden kommer altså musik med lokal smag, men bred appel. Og det er ikke kun producere og dj's, der formidler musikken, men også sangere/toastere/rappere, der har sammensuriet som varemærke. Navne som srilankansk-engelske M.I.A. og amerikanske Santogold er eksempler på vestens kommende heltinder, mens brasilianske Bonde do Role og Esau Mwamwaya fra Malawi er eksempler på stjerner in spe fra Den Tredje Verden. Og fraregnet sidstnævnte mand får populærkulturen med disse folk også nogle nye kvindebilleder at optage næring fra. Det er kvinder, der ikke trækker på Gucci-tyranniet fra Paris Hilton, Gwen Stefani, Beyoncé og deslige, men i stedet på en second hand-shoppende og sikkert håndplukket collage-stil, som man også kunne se hos Madonna i de tidlige dage. For alt for længe siden.

Santogold tegner p.t. til at blive en ny tids stjerne. Hendes stærkt varierede debut-album - der stadig i mine ører viser hende i sin vorden - er på et utal af lister over årets bedste plader. Og hun er vokalist du jour, når der fordres lidt ekstra stjernestøv. Hun er f.eks. gæstevokalist på Jay-Z's "Brooklyn Go Hard" produceret afKanye West. Og så har hun netop lavet det forrygende mixtape (altså udgivet på nettet) Top Ranking i samarbejde med Diplo, som tidligere lavede det tilsvarende Piracy Funds Terrorism Vol. 1 med M.I.A.

Top Ranking er en laber rejse gennem electro, hiphop, dancehall, ska, dub, dubstep, soul, 60'er-rock og new wave med Santogolds karakteristiske stemme som fikspunkt. Mixet ser stort på årtier, samtidig med at det betoner det ny jetsets fællesskab med bidrag fra Switch, Radioclit og M.I.A. Og så er der en helt forrygende nyfortolkning af The Clashs "Guns of Brixton" under titlen "Guns of Brooklyn".

DJ/ruptures nye brillante mixalbum Uproot er et både associativt og gennemtænkt trip i bredformat og med en forkærlighed for mere eksperimenterende musikere fra fjern og nær. Jace Clayton alias DJ/rupture går til tag-selv-bordet med en fein-schmeckers udsøgte præcision og en formidlers klarhed. Rejsen gennem Uproot er glidende og forførende, og ude på den anden side har man været verden rundt.

Lifligt mix

Den fransk-svenske duo Radioclit holder fokus i Afrika på deres samarbejde med Esau Mwamwaya fra Malawi. Deres album Esau Mwamwaya and Radioclit are the Very Best ligger p.t. til gratis lovlig download på Radioclits MySpace-profil, hvilket blot kommer til at sprede den globale virus yderligere. For med den fornemt syngende Mwamwaya i front får vi et lifligt mix, der både er gennemvævet med vestlig produktion og afrikansk tradition. Om det så er med Mwamwaya surfende om kap med M.I.A. på nyfortolkningen af hendes "Paper Planes", Mwamwaya som indpisker på klubben på en Basement Jaxx-klingende house-perle som "Wena" eller Mwamwaya som tåretrækker på smukke korsungne ballader som "Chikondi".

Amerikanske Maga Bo, der bor i Rio de Janeiro, er rejst flere steder hen i verden for at sammenstykke Archipelagoes, der i passager er så stærkt traditionelt farvet, at man næsten tror, at bas-programmeringen kommer fra et værelse ved siden af. Men det gør den ikke. Den sparker i stedet klubpotentiale i Zanzibars taarab-mester Mohammed Issa Matonas snirklede melodier. Mens rappere fra Marokko og Senegal placeres med ét ben i lokal og ét ben i global kontekst.

Det er nogle af de mest vitaminrige eksempler på tidens globalister, som går både hedonistisk, men også forholdsvis ansvarligt til værks. Men der er selvfølgelig også en risiko for uvederhæftig audioturisme involveret i denne zapning fra genre til genre og land til land. Det kan godt have karakter af overfladisk eksotisme og udnyttelse, at nye urbane genrer fra Den Tredje Verden bliver flavour of the month eller year, især fordi de vigtigste formidlere af musikken typisk kommer fra Vesten. Hvilket selvfølgelig rejser spørgsmålet om, hvorvidt denne globetrotting-a-go-go blot er en genindspilning af kolonialismen.

Det er en diskussion, der hurtigt er blevet taget med disse globalistas, som da også udviser bevidsthed om problemstillingen. Diplo- som er blevet beskrevet som neo-kolonialist - forsøger således at give noget tilbage til Den Tredje Verden i projektet Heaps Decent, hvor han tager rundt i verden og producerer lokale kunstnere. Første stop: Aboriginals i Australien. Mens DJ/rupture betoner nødvendigheden af at kreditere alle kunstnere, man anvender, og i øvrigt peger på fordybelsen som central for forståelse, empati og ansvarlig videreformidling. Og Wayne Mar-shall alias Wayne&Wax, der også er musik-etnolog, istemmer:

"Jeg er imod en overfladisk og trendy tilgang. Jeg vil gerne kende de sociale og kulturelle kontekster, som har formet disse lyde," siger han til den brasilianske journalist Camilo Rocha.

Og for dem, der har et konservativt syn på autenticitet - med krav om strømløs opførelse af århundredgammel tradition i afsondrede egne - er der selvfølgelig også problemer at pege på i den globale ghettotech skabt i computere vidt forskellige steder i verden, men med tilsyneladende universel appel. Men traditionelle musikinstrumenter er jo også en form for teknologi. Og computeren ser ud til at være en højteknologisk tids svar på trommerne: Letforståelige for alle computer-kyndige unge mennesker og tilgængelig i mere eller mindre hurtig udgave verden over. Og er der egentlig noget ikke-autentisk over en storbytøs eller -knægt, der reflekterer sin oplevelse af krop, sjæl og omverden via forhåndenværende instrumenter?

Diplo & Santogold: Top Ranking www.maddecent.comDJ/rupture: Uproot (The Agriculture/Specialimport)www.negrophonic.comThe Very Best: Esau Mwamwaya and Radioclit are the Very Best www.myspace.com/radioclitMaga Bo: Archipelagoes (Soot/Specialimport) www.magabo.com)

wayneandwax.comwww.myspace.com/djdolores-aparelhagemwww.ghislainpoirier.com

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu