Læsetid: 2 min.

Stærkstrøm fra Georg Brandes

Universitetsbetonen sitrede, da Pil Dahlerup holdt afskedsforelæsning om sit livs litterære provokatør
Kultur
7. februar 2009

Malerier af Georg Brandes glider hen over storskærmen på Københavns Universitet: Brandes med stort hår, og Brandes i kul og granit. Nedenunder står Pil Dahlerup i hvid brokadejakke og sorte øjne. Hun smiler ud til forsamlingen: 70 år gammel på netop denne mandag, hvor hun holder sin afskedsforelæsning. Men mest af alt smiler hun vist til Georg oppe på skærmen.

Hendes livslange optagethed af Brandes er tydeligvis gået fra trodsig vrede til imponeret medleven. Og hun analyserer med vanlig grundighed, at lyskilden på Krøyers portrætmaleri fra 1901 var de nye, elektriske lamper. Men som hun tilføjer: "I 1880'erne var det Georg Brandes selv, der var elektriciteten ..."

Blev vred

Oprindelig fik Pil Dahlerup stød af at læse Georg Brandes. Hun blev såret og vred, og hun ønskede at sætte hans dominerende, men indskrænkede kvindesyn og litteratursyn på plads. Så 100 år efter hans udgivelse af Det Moderne Gjennembruds Mænd forsvarede hun sin sagnomspundne doktorgrad Det moderne gennembruds kvinder. Sympatien med Pil Dahlerups 70 oversete kvindelige forfatterskaber fik Frue Plads til at ligne en litterær protestaktion. Det kom til optøjer, da mænd blev forhindret i at komme ind i bygningen, heriblandt opponenterne ... Og der blev varmt oppe under loftet i den smukke, gamle festsal, hvor kvinder sad og bladrede med i deres bestsellerudgaver. Og Pil blev vitterlig Dr. Phil.

Blev kåd

Det var i 1984. Siden har hun skrevet middelalderbegyndelsen på sin egen danske litteraturhistorie, for nu at nævne endnu en overmenneskelig indsats. Til afskedsforelæsningen her i 2009 byder universitetet kun på et sort-i-sort betonauditorium på Amager, men nogen har da sat gule tulipaner i umage glas.

Alligevel spreder Pil Dahlerup skønhed om sig. Ikke med store håndbevægelser eller improvisationer, for som altid taler hun ordkorrekt fra sit manuskript med sin spinkle, præcise stemme. Men hun læser citater fra Brandes' breve, og det er egentlig først, når hendes stemme udtaler ordene, at de rigtig folder sig ud fra projektionen på storskærmen og bliver til Brandes-ord. Fordi hun har nøglen til hans slet skjulte selvglæde, men også til hans utrættelige læsenysgerrighed og hans søgende sjæl. Titlen 'Georg Brandes' billeder: Intermediale perspektiver' lød ellers ikke ligefrem sexet. Men forelæsningen emmer af passion og undren. Pil Dahlerup konkluderer beskedent, at hun har insisteret på, at kvinderne hører med i litteraturhistorien - og at billedkunsten hører med til historien om Georg Brandes.

"Brandes var vant til at være subjekt," siger hun med overbærende tonefald. Og hun beskriver hans vilde frisure med ordene "med ungdommelig styrke i det kraftige hår."

Ja, ja, sidder vi gamle Pil-studerende og tænker. Det kan godt være. Men vi andre kalder det kærlighed.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her