Læsetid: 5 min.

Hvorfor er Århus ikke vild med ord?

Arrangører, forfattere og publikum er enige om, at Århus Litteraturfestival forløb fantastisk godt. Det store spørgsmål er derfor, hvorfor der kun kom under en tredjedel af det forventede antal gæster
Bogmesse. -Vi har en underskudsgaranti fra Århus Kommune, men jeg er ikke sikker på, at den dækker,- siger Vild med ords initiativtager, Stig Petersen.

Bogmesse. -Vi har en underskudsgaranti fra Århus Kommune, men jeg er ikke sikker på, at den dækker,- siger Vild med ords initiativtager, Stig Petersen.

Bo Amstrup

19. marts 2009

"Selv om det lykkes den forgiftede krop at skabe en modgift, kan man ikke konstatere, at gift er godt for kroppen," siger Imam Abdul Wahid Petersen om dét at skabe debat ved hjælp af provokation.

På et bemærkelsesværdigt formfuldendt amerikansk-engelsk diskuterer han Muhammed-krisen, eller Jyllands-posten-krisen, som han kalder det, med samfundsdebattøren Rune Engelbreth Larsen og den amerikanske forfatter Sherry Jones, der har skrevet Medinas Juvel om profeten Muhammeds niårige barnebrud.

De sidder på en lille scene foran cirka 150 mennesker i Ridehuset i Århus, hvor Vild med ord - Århus Litteraturfestival 6.-15.marts i weekenden kulminerede i en bogmesse med det overordnede tema 'Verden i Litteraturen - litteraturen i byen'.

I forlængelse af temaet foregår der en række litterære kulturmøder på scenen, hvoraf det mest spektakulære nok er Sherry Jones' besøg.

I hvert fald er der ikke andre end hende, der har en livvagt fra PET til at tjekke toilettet og vente uden for døren, mens hun tisser.

Alt ånder dog fred og idyl, og Ridehuset ligner næsten en moderne katedral for tilbedelse af litteraturen. Solen trænger ind gennem glasmosaikker højt oppe under de rustikke træspær, der bærer loftet, og menneske og kunst smelter sammen i en særegen indretning, som tre arkitektstuderende har stået for.

Gulvet er flere steder belagt med bøger, og et ungt par i gummisko og skinny-jeans, der har sat sig til at lytte på en stor bogstak, er samtidig udstillet som skulpturer for de forbipasserende.

Andre steder smelter folk sammen til organisk abstraktion, når de flader ud i skæve vinkler foran scenerne i store sorte puder på gulvet eller i gammeldags blomstrede lænestole. Rummet emmer af kreative løsninger, og farvede, vertikale neonrør lyser op med et stilsikkert anstrøg af uhøjtidelig kitsch.

Det her er ikke en bogmesse, som man har set dem før; det er en art folkeuniversitet for det udadvendte, legende og lærende menneske.

Erotisk samvær på skrift

"Skriv! Skriv, hurtigt!," råber en senet og energisk lille mand. "Og når I så skriver, så hurtigt I kan, så skriv endnu hurtigere!" Folk låner hinanden papir og skriver som rasende.

Mikkel Hvid, der underviser i skrivepædagogik, er netop nu i færd med at vise tilhørerne, hvordan man kommer af med skriveblokeringer. Informations udsendte medarbejder tager ved lære fra bunden af en blød sofa, men triller ned i hulningen på midten, da en stor dame også sætter sig.

"Det er så dejligt at sidde godt, ikke?," siger hun smilende med ansigtet helt tæt på.

Herefter foregår det lår mod lår, hvilket er symptomatisk for Vild med ord, der på alle måder forsøger at få mennesker til at komme i nærkontakt med hinanden.

På en storskærm kan man følge forskellige publikummers forsøg på at skrive sig sammen i en længere surreel erotisk novelle, og på standen hos Klims Forlag kan man ikke foretage et hurtigt, upersonligt indkøb, men må komme ud af busken og bekende kulør som pranger:

"Hvad vil du give? Prut om prisen!," står der på et skilt i bogstakken, og ved siden af skiftevis smiler Klims medarbejder som en brugtvognsforhandler eller himler op med tragisk mine som en arabisk tæppehandler.

Møder mellem mennesker er dog langt fra uproblematiske. Den indisk-fødte forfatter Thabish Kair, der er bosat i Danmark, illustrerer med sin egen historie, at nok kan man vandre ind i nye lande, men sproget vil altid mærke og distancere den fremmede. Selv taler han næsten ikke dansk, eller hindi eller urdu for den sags skyld, så da Thabish Khair, smuk som en Bollywood-stjerne, læser digtet Immigrant højt, er det på engelskes med karakteristisk postkolonial diktion: "Once I had a voice/Now I have legs. Sometimes I wonder/ Was it a fair trade?"

Alligevel bruger han sine sproglige kundskaber til at bygge bro mellem kulturer, for jeg'et i digtet er ingen ringere end dansk nationalskats lille havfrue, der i H.C. Andersens eventyr bytter talens brug bort for ben, så hun kan betræde jorden og måske vinde kærlighed.

Til daglig er Tabish Khair lektor på afdeling for Engelsk på Aarhus Universitet, og dét kan ses på publikum, der til dette arrangement først og fremmest består af æstetikstuderende, lektorer og gymnasielærere.

Fraværets nærvær

Vild med ord er blevet markedsført som et folkeligt arrangement, men hvis man med 'folket' forstår en bred, uens skare, så er folket i højere grad repræsenteret ved rejseforfatteren Carsten Jensens foredrag. Her er pelsklædte damer med et solidt tag i deres mænd, pensionerede socialrådgivere på tur og tre handicappede med hovedet skævt til samme side.

Litteraturfestivalen har ikke været afholdt før og er ventet med tilbageholdt åndedræt, for det har historisk set været nærmest umuligt at samle publikum til store litteraturarrangementer i Århus.

Alligevel har festivalen fået en meget varm velkomst, hvad angår støtte fra de inviterede forfattere; flere af dem er trætte af de fysiske rammer på kæmpemessen BogForum i København og af BogForums formål, som de oplever som udelukkende kommercielt.

Forfatteren Carsten Jensen har, i begejstring over Vild med ords kosmopolitiske tema, brudt med egne kommercielle principper og hæver ingen anden løn for sin optræden end sin togbillet på businessclass.

Heller ikke Århus-forfatteren Svend Åge Madsen lægger skjul på, at han har glædet sig mere til at komme til Vild med Ord end til BogForum, hvor han ellers er fast inventar

"Stemningen er nok mere afslappet til Vild med ord," siger Svend Åge Madsen. "På Bogforum er der så anstrengende, at jeg altid skynder mig hjem med det første tog."

Billedet er mere broget, hvad angår opbakningen fra bogbranchen. Det er fortrinsvist de jyske forlag, der er mødt op med stande på messen, og det københavnske forlag Gyldendal har valgt en hverken-eller-løsning i form af en slags monument over eget fravær; en ubemandet sort hylde med forlagets bøger troner i ophøjet ensomhed. Her er bøgerne til at kigge på, men de kan ikke købes.

Måske eneste gang

Hen under søndag aften pakker forlagene deres bøger ned, mens Vild med ords initiativtager Stig Petersen sidder på en stol for sig selv, hyllet i tonerne fra digteren Peter Laugesens melankolsk-apokalyptiske messen. Peter Laugesen er akkompagneret af rockbandet Singvogel, og lige nu spiller bandet et nummer, der meget sigende minder om Doors-sangen "The End". Vild med ord er ovre for denne gang og måske for altid.

Stig Petersen bekymrer sig om økonomien, for til børnebogsdagen fredag kom der cirka 1.000 mennesker, og de to øvrige dage var der 800 - tilsammen. Det er under en tredjedel af det antal gæster, arrangørerne havde forventet.

"Vi har fået fantastisk meget opbakning, fra folk der har været her. De er alle sammen enige om, at arrangementerne og særligt stemningen har været virkelig god. Men hvorfor der er så mange, der snyder sig selv for alle de gode oplevelser her? Det forstår jeg ikke," siger Stig Petersen.

"Når vi har fået et mere præcist overblik over økonomien, må vi gå til kulturrådmanden, Jacob Bundsgaard Johansen, og bede om hjælp. Vi har en underskudsgaranti fra Århus Kommune, men jeg er ikke sikker på, at den dækker."

Det er endnu ikke afgjort om Vild med ord - Århus Litteraturfestival bliver afholdt igen næste år.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu