Kommentar
Læsetid: 3 min.

Luksusfælden

Hvis man satser på at være salgbar, så bliver man sårbar, når kurverne vender
Kultur
13. marts 2009

Det kunne ikke blive fint nok. VIP-komsammen med den helt rigtige champagne, veltrænede go go-drenge i de helt rigtige tights og de helt rigtige gæster på invitationslisten. I en luksussuite på hotel Skt. Petri. For to år siden til release-fest på et glitteret homo-magasin. Jeg følte mig som verdens lykkeligste højkonjunktur-homo i det selskab.

Her to år efter har magasinet drejet nøglen rundt. Og festen slut. Helt slut. Højkonjunktur og glade Richard Florida-dage er afløst af økonomisk nedsving og finans-psykose. Også i og omkring homomiljøet. Eller rettere: især her. For er der noget sted, hvor kommercialitet og (sub)kultur går hånd i hånd, så er det her. Den vestlige mainstream-homolivsstil er om noget bygget op om en infrastruktur bestående af forbrug i storbyen, barer og byliv. Sådan i en jævn blanding og lyst og nød: For hvordan dælen skulle man ellers som homo møde og få fat i de andre homoer? Men den infrastruktur udsættes altså for nogle ordentlige skælv for tiden.

Der er en grænse

Til sommer afholdes det store homo sports og -kulturarrangement World Outgames i København. Og også her er det svært at komme i hus med sponsorerne og reklamekronerne. Da projektet blev sat i sving for et par år siden, talte alle politikere og by-brandere om mangfoldighedens glæder og effekter. Hvad taler de om i dag? Og ville de overhovedet prioritere at sætte det i søen, hvis landet havde ligget, som det ligger i dag? Er der råd og overskud til dén mangfoldighed, nu?

I mange såkaldt moderne og progressive virksomheder taler man om CSR, social ansvarlighed og mangfoldighedsledelse. Diversity = innovation = growth, skriver en multinational it-virksomhed som en del af sit manifest. Får det lov til at blive stående fremover? Stefan Stern fra Financial Times beskriver CSR som et forretningskoncept, der er under forandring, nu hvor virksomhederne kæmper for at overleve. Virksomheder har ikke længere de store overskud, og skal de vælge mellem fyring eller økologisk kaffe i kantinen, er valget ikke svært.

"Nu da recessionen er over os, kan vi glemme alt det CSR-nonsens og vende tilbage til at prøve at tjene nogle penge," siger han. Spørgsmålet er i tråd med det, om man vil blive ved med at være sød ved homoerne og de andre mangfoldighedsbærere, også hvis det ikke kan betale sig? Og når tallene går i rødt?

Køb en rettighed

Gennem de seneste årtier er det gået noget sløvt med rettigheder for homoseksuelle mange steder i verden. Og en del steder har homoseksuelle derfor valgt at short-cutte den demokratiske proces - der jo sådan set ikke var en proces, da der ikke skete så meget - og i stedet søge til markedet. Hvis man ikke kan stemme eller lobbyere sig til medborgerskab og rettigheder, kan man vel i det mindste købe sig til dertil. I USA og andre vestlige lande er der derfor opstået en sand - om dog ikke kæmpe så markant - regnbueindustri, der sælger alt fra særlige pensionsordninger og forsikringstyper (som ellers er forbeholdt heteroseksuelle ægtepar) til homo-tv-kanaler og hundemad.

Anerkendelse gennem forbrug? Tjo, så længe købekraften er der. Og så længe man er salgbar og en attraktiv målgruppe. På den vis er liv blevet til livsstil. Og subkultur til segment. Den amerikanske sociolog David Evans skriver: "Efterhånden som bøsserne indtog deres del af fritids- og livsstilsmarkedet, tog også markedet bøsserne til sig." Den mekanisme gælder også når markedet ramler.

Efter år, hvor homoerne - i hvert fald de pæne middelklasseagtige som undertegnede - har surfet hen over højkonjunkturerne, er det nu blevet tid til at vågne op and smell the coffee. Jeg aner ikke, hvor det her økonomiske nedsving fører os hen. Men en ting er sikkert: Vi kommer ikke tilbage til der, hvor vi var før, når vi en dag vågner op på den anden side.

Sune Prahl Knudsen er journalist

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her