Læsetid: 2 min.

Shakespeares sidste portræt ødelagt af konservatorer

Eksperterne troede, at de øverste lag maling var påført længe efter dramatikerens død – hvorpå de fjernede dem
31. marts 2009

Da konservatorer gik sammen om at restaurere to sjældne portrætter af Shakespeare, troede de, at de fjernede lag af maling, som var påsmurt lærredet over 100 år efter den navnkundige skuespilforfatters død.

Nu viser det sig, at de i virkeligheden har udvisket uvurderlig indsigt i det skiftende udseende hos det engelske sprogs største dramatiker.

De billeder, som udgjorde øverste lag på begge malerier, blev faktisk malet i Shakespeares egen levetid og viste, hvordan han så ud, da han blev ældre, skriver kunsttidsskriftet Art Newspaper. Den såkaldte 'restaurering' kan nu meget vel komme til at gå over i kunsthistorien som en af de største brølere til dato.

Både et relativt nyopdukket billede af Shakespeare kaldet Cobbe-portrættet (som er malet, da han stadig levede) og en anden version, kaldet Folger-portrættet, er begge blevet uopretteligt 'opfrisket' på denne måde.

Skaldet eller hårfager?

Ny forskning viser imidlertid, at begge portrætter sandsynligvis blev ændret inden for et årti eller så før Shakespeares død i 1616, dvs. i en periode, da hans venner og professionelle partnere stadig var i live.

På Cobbe-portrættet fik den portrætterede en hårfager frisure, men håret på Folger-portrættet blev erstattet af en skaldet pande.

Men hvorfor blev der foretaget ændringer? Cobbe-portrættet menes at være bestilt af Jarlen af Southampton.

Shakespeare-eksperten professor Stanley Welles tror, at det skyldes, at den gamle barde havde dedikeret sine erotiske sonneter til ham. Det er muligt, at jarlen kan have ønsket sig et mere flatterende billede.

Folger-portrættet kan derimod være blevet ændret for at afspejle Shakespeares udseende på tidspunktet for hans død, seks år efter det originale maleri. På originalen ses Shakespeare, som han så ud i en alder af 46.

Uheldig konservering

Rupert Featherstone er direktør for Hamilton Kerr Institute i Cambridge, som foretog de tekniske undersøgelser af Cobbe-portrættet, og indrømmer i bagklogskabens lys, at det var uheldigt at sætte konservatorerne til at fjerne de øverste lag maling.

Når disse lag blev fjernet fra de to portrætter, i 1988 og 2002, var den almindelige mening, at ingen af dem var nogen afbildning af Shakespeare. Flere kunsthistorikere tvivlede på, at Barden nogensinde havde poseret for en portrætmaler.

Da Cobbe-portrættet blev restaureret i 2002 som del af en større restauration af Cobbe-familiens billeder, mente man, at det forestillede en ukendt model og var malet en anonym kunstner. Nu er forskerne imidlertid overbeviste om, at Cobbe-maleriet er et originalt portræt, som blev fuldført i Shakespeares levetid, og at Folket-billedet er en tidlig kopi, malet i 1610, da dramatikeren stadig var i live.

Vurderingen er nu, at portrættet kan have fået håret overmalet så tidligt som et par måneder efter, at det oprindelige arbejde blev afsluttet i 1610. Folger-portrættet, som blev restaureret i 1988, opbevares i Folger Shakespeare Library i Washington DC.

Det blev købt i 1932 som et billede af Shakespeare, men efterfølgende nedgraderet til et anonym portræt.

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu