Læsetid: 6 min.

Tegneserieverdenens egensindige alkymist

Hollywood elsker ham, og han hader Hollywood. Briten Alan Moore er en af verdens mest innovative tegneserieskabere og manden bag den apokalyptiske superheltefortælling 'Watchmen', der i en stort anlagt filmudgave har dansk premiere i morgen
19. marts 2009

"Jeg vil spy gift ud over den i de kommende måneder."

Sådan sagde den britiske tegneserieforfatter Alan Moore i et interview med Los Angeles Times i september 2008 om Zack Snyders filmatisering af Moore og Dave Gibbons tegneserie Watchmen. Watchmen er en undergangshistorie, der foregår i et alternativt USA i 1980'erne, hvor superhelte er almindelige mennesker, selvtægtsmænd og -kvinder, i trikot og masker, USA vandt krigen i Vietnam, Nixon stadig er præsident, Den Kolde Krig er på sit højeste, og atomragnarok lurer om hjørnet.

55-årige Moore, der er en af de seneste 20 års mest innovative og respekterede tegneserieskabere, er berømt og berygtet for sit alt andet end gode forhold til den filmindustri, der - efter både Moores egen og mange kritikeres mening - har vanhelliget flere af hans bedste tegneserier i håbløse filmversioner. Han har således nægtet have noget som helst med filmversionen af Watchmen at gøre. Heller ikke penge vil han have.

"Der er noget omkring tegneseriens kvaliteter, der gør ting mulige, som man ikke kunne gøre i noget andet medie," sagde Alan Moore til Guardian i dagene inden premieren på Zack Snyders film.

"Ting, vi gjorde på papiret i Watchmen, ville blive forfærdelige eller sensationslystne eller ubehagelige, hvis man fortolkede dem bogstaveligt gennem filmmediet. Når det bare er streger på papir, er det læseren, som kontrollerer oplevelsen - det er et tableau vivant. Og det giver det den nødvendige distance. Det er ikke det samme, når man bliver trukket gennem det med 24 billeder i sekundet."

Tegneserieeksperten Morten Søndergaard, der er stor fan af Watchmen og Alan Moores leg med tid og rum, forklarer det således:

"Noget af det, som tegneserien gør allerbedst, er at manipulere tid. I forhold til film, hvor man er opmærksom på, hvornår der er slowmotion og ikke slowmotion, så lægger man i tegneserien ikke mærke til, om et millisekund er trukket ud over fem sider, eller om der går 1.000 år fra det ene panel til det andet. Det er en af de bedste ting ved tegneserien, og Watchmen er et udstillingsvindue for, hvad tegneserien kan, når folkene bag virkelig forstår at bruge mediet."

Krukkeri eller integritet?

Det hænger i høj grad sammen med den egensindige og okkultisme- og magidyrkende tegneserieskabers måde at tænke og arbejde på, som han har beskrevet den i et interview med internettidsskriftet Salon. com:

"For mig er al kreativitet magi. Idéer tager form i det tomme rum i ens hoved - og de ender som noget fysisk, ligesom en bog, man kan holde i hånden. Det er den magiske proces. Det er en alkymistisk ting. Ja, vi får guld ud af det, men det er ikke det vigtigste. Det er arbejdet i sig selv. Det er belønningen. Det er bedre end penge."

Hvis det betød noget for ham, ville Moore sikkert fryde sig over, at Watchmen faktisk har fået temmelig lunkne anmeldelser af både den amerikanske og den britiske presse ved premieren for nogle uger siden. De fleste anmeldere hylder tegneserien som et stort værk, mens de kritiserer filmen for slet ikke at kunne leve op til forlægget.

For er der noget, som Moore bør hyldes for, er det hans konstante og som oftest vellykkede forsøg på at føre tegneseriekunsten i nye retninger. Resultatet er et omfangsrigt værk, hvor Moore har pustet nyt liv i gamle, klassiske figurer - f.eks. Swamp Thing, Superman og Batman - og med inspiration fra litteraturen skabt sine egne. Han har altid kæmpet for sin kreative frihed og rettigheder til sit eget materiale, og han er efterhånden blevet træt af det, han betegner som tegneserieindustrien: "Hvor meget jeg end elsker mediet, så afskyr jeg industrien," sagde Moore også til Guardian.

"Jeg har altid til en vis grad afskyet den, men efter de seneste år og al det vrøvl med filmene føler jeg, at det er et helt og holdent skadeligt sted, der reelt ikke bevæger sig ud af stedet. Engang følte jeg mig som en del af en bevægelse, der ønskede at ændre tegneserier til noget, der var værdifuldt for kulturen, men jeg føler faktisk ikke det slægtskab på samme måde længere."

Tredimensionale figurer

Alan Moore er en djævleblændt dygtig og perfektionistisk fortæller, der er kendt for at lave alenlange, detaljerede manuskripter til selv forholdsvis korte historier. I sine hovedværker, Watchmen (1986-87), V for Vendetta (1982-89), From Hell (1989-98), The League of Extraordinary Gentlemen (1999-2009) og senest Lost Girls (1991-2006), udfordrer han læserne med facetterede figurer og dybe historier, der med afsæt i virkelighed og populærkultur fortæller fantastisk og komplekst om moral, etik, sex, vold, magt, sociale og politiske strukturer, menneskelige relationer, ansvar, oprør og meget andet.

"Da tegneserieindustrien begyndte, havde man figurer, der var, lad os sige, endimensionale i det, at de kun havde én egenskab," sagde Moore til Salon.com.

"De var gode, eller de var onde. I 1960'erne fik Stan Lee og Marvel den geniale idé at gøre figurerne todimensionale, hvor de stadig er gode eller onde, men nu har de en slags, måske medicinsk skavank eller en eller anden form for følelsesmæssig brist. Det, vi prøvede at gøre med Watchmen, var at gøre den i hvert fald tredimensional. Således at figurerne, vi beskæftigede os med, var komplekse mennesker, som ikke blev defineret af et enkelt sæt adfærdsmønstre."

Hans tegneserier, der er blevet til i tæt samarbejde med dygtige tegnere, både spejler det samfund, de er skabt i - Watchmen og V for Vendetta er fra 1980'erne, hvor Thatcher, Reagan og Den Kolde Krig satte sit tydelige præg på en ung Alan Moore - og forholder sig på forunderlig, eviggyldig vis til den verden, læserne måtte befinde sig i, hvilket er noget, Moore selv har stor fornøjelse af, når han læser.

"Selv i undselige bidder af samtidig kultur kan man ofte finde nogle skarpe sandheder om en virkelig verden omkring os," sagde han også til Salon.com.

Ægte information

I Watchmen er det således psykopaten Rorschach, der fremstår som det mest fornuftige, ukompromitterede individ af dem alle.

"Det giver tingene tvetydighed," sagde Moore til Salon.com.

"Måske kunne den mest psykotiske figur være den moralsk mest rene og moralsk drevne, mens den tilsyneladende måske mest oplyste figur, Ozymandias, i sidste ende kunne være den mest fordømte og mest forfærdende. Sådan er det nogle gange."

I den monumentale From Hell, der handler om jagten på Jack the Ripper i 1880'ernes London, er det ikke mordene, som er i centrum, men portrættet af det omgivende, victorianske samfund.

"Mordene bliver præsenteret ned i mindste, retsmedicinske detalje, hvilket er noget, vi kun kan slippe af sted med at gøre i en tegneserie, og det var næsten, som om vi ved at studere disse begivenheder så intenst, var i stand til at tage en celleprøve, fra hvilken vi kunne diagnosticere temmelig meget om det victorianske samfund og den vestlige verden i det hele taget," sagde Moore til Salon.com.

Og i The League of Extraordinary Gentlemen lader han en række af den victorianske litteraturs populære skikkelser - kaptajn Nemo, Minna Harker, Allan Quatermain, Den Usynlige Mand - redde verden fra professor Moriarty. "For det meste er det vores fiktion, der driver os fremad," sagde Moore til Salon.com.

"Det kan endda være vores gale mareridts fantasier, men de synes at spille en rolle i at skubbe os fremad som art. The League of Extraordinary Gentlemen er et forsøg på at tale om resultatet af vores anstrengelser og undersøge dem på en anden måde, end den de blev præsenteret på i de originale bøger."

Alan Moore er ikke interesseret i at belære læserne om sine holdninger, men han vil gerne give dem mulighed for selv at danne sig en mening ved på en underholdende måde at oplyse dem, sagde han videre til Salon.com.

"Vi har en fantastisk evne til at absorbere trivia, så hvis man kan berige underholdningen med ægte information - hvad enten det er moralsk information eller historisk information, magisk information - så er der en reel chance for, at det bliver opfanget af den brede befolkning."

'Watchmen', 'V for Vendetta', 'A League of Extraordinary Gentlemen' og 'From Hell' er alle udkommet på dansk

Filmversionen af 'Watchmen' har dansk premiere i morgen og bliver anmeldt her i avisen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu