Interview
Læsetid: 3 min.

Unge kommunikerer gennem musik

Unge hører musik konstant, men ikke bare fordi de keder sig. Derimod udnytter de musikkens øgede mobilitet til at vise omverdenen, hvem de er, forklarer forsker fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
Unge hører musik konstant, men ikke bare fordi de keder sig. Derimod udnytter de musikkens øgede mobilitet til at vise omverdenen, hvem de er, forklarer forsker fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
Kultur
3. marts 2009

De hører musik i ethvert ledigt øjeblik. I bussen, på cyklen og på løbeturen er iPod eller mobiltelefon altid en fast ledsager. Den teknologiske udvikling og musikkens mobilitet gør, at unge kan høre musik i ethvert ledigt øjeblik, de har - og det gør de.

Det viser en ny undersøgelse af 15 - 24-åriges musik-vaner fra analysefirmaet Human Capital foretaget for pladeselskabet Marrakesh Records. 81 procent af de 1000 adspurgte unge havde brugt en Mp3-afspiller i den sidste uge, ligesom over halvdelen havde brugt en mobiltelefon til at høre musik.

Men de unge bruger ikke bare musikken som underholdning. Musikken benyttes også til at vise omverdenen, hvem de er.

"Sådan har det jo altid været med musik igennem tiden, men teknologien har gjort det nemmere i dag," forklarer lektor Niels Ulrik Sørensen fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

"Selvom eksempelvis Walkman'en har været der længe, er musikken alligvel blevet mere mobil i form af iPod og mobiltelefon. Den nye teknologi giver også bedre kvalitet, og der er plads til flere sange. Det betyder, at man har kunne se en klar stigning i de unges brug af musik i hverdagen. Det er blevet et mere fremtrædende element i ungdomskulturen," forklarer Niels Ulrik Sørensen og pointerer, at den teknologiske udvikling af musikafspillerne har gjort, at de unge nemmere kan sende signaler om dem selv til omverdenen via musikken.

Unges lille verden

Når unge tilsyneladende bevidst chikanerer deres omverden ved at høre høj musik i bussen eller på andre offentlige steder, er det en form for passiv kommunikation til omverdenen, mener Niels Ulrik Sørensen.

"Når de sidder der i bussen og spiller høj musik fra mobiltelefonen, kommunikerer de også. Det er et udtryk for, at selvom man er inde i sin egen lille verden, er man ikke nødvendigvis adskilt fra den store verden. Man viser, hvem man er, når man hører en bestemt type høj musik," fortæller Niels Ulrik Sørensen og påpeger, at bare det, at gå rundt med en iPod, sender et signal om, at man er ung og med på beatet.

Men når de unge kommunikerer, foregår det ikke kun gennem musikken. Musikken er det, som deres udtryk er bygget op omkring.

Ikke kun musik

En bestemt tøjstil er næsten altid bygget op omkring en bestemt type musik, og på den måde er musikken meget central i den måde unge udtrykker sig på visuelt.

"Ungdomskulturer organiserer sig omkring musik. Musikken er en vigtig komponent i de forskellige stilarter og typer. Men musikken er vævet ind i nogle bestemte tegn og symboler, der også betyder meget," siger Niels Ulrik Sørensen og forklarer, at musikken ikke kan sende kraftige signaler nok alene, men er nødt til at blive suppleret af nogle visuelle indryk i form af bl.a. påklædning.

"Det visuelle er meget vigtigt ved siden af musikken, og de visuelle medier kobler musikken til tøjstilen. Det man viser gennem musikken ville være diffust, hvis der ikke var noget visuelt."

Musikken er hos de unge ofte en helt central brik i deres selvforståelse og verdenssyn og ud fra denne bygges deres stil og identitet op.

"Hip hop, punk og så videre er blandt de forskellige musiske typer, som er vævet ind i større æstetiske sammenhænge, slang og generelt måden at gå til verden på. Til hver musikgenre hører en bestemt placering i verden, det tager de unge på sig og ser verden derigennem," siger Niels Ulrik Sørensen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her