Baggrund
Læsetid: 4 min.

Fauna og Facebook

Gennem naturromantisk klingende landskaber. I en knirkende utilpasset gotisk anlagt teenagers favntag. Og på rutsjetur gennem de store bogstavers spejlkabinet. Tre kvindelige bud på moderne musik
Kultur
29. april 2009
Gennem naturromantisk klingende landskaber. I en knirkende utilpasset gotisk anlagt teenagers favntag. Og på rutsjetur gennem de store bogstavers spejlkabinet. Tre kvindelige bud på moderne musik

Om dette er rendyrkede kvindelige erfaringer eller ej, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det er i hvert fald plader fra kvinder, som det skal handle om.

Muligheder for - som mandlig kritiker - at suge til sig fra den anden side af det smuldrende kønsgærde. Og generelt, mine damer og herrer, muligheder for at stifte bekendtskab med mere og mindre interessante kvinder.

Det måske mest interessante og i hvert fald mest dragende udsagn kommer fra den danske duo Er de sjældne, som på en mand som undertegnede synes at bekræfte denne mystiske sanselighed, som i hvert fald nogle kvinder er skyldige i. Lyserød Lyseblå Beige er komponeret af Solveig Sandnes, som også synger for og har produceret, og teksterne er forfattet af Lone Hørslev, der også gør sig heldigt bemærket i prosa og lyrik på papir.

"Det er vandet, der trækker i mine øjne. Det er alt det, der ikke er ord for. Jeg er gået så langt for den her særlige udsigt. Og mine fødder vil så gerne ligge i dine hænder," lyder det på den dårende smukke indledningshymne "Fødder", der med rytmeboks, harmonika, ukulele, cirklende vokaler og gentagende sætninger vikler en ind i en nærmest mystisk og i hvert fald betagende tilstand.

Og den bliver man i albummet igennem, hvor stemmerne cirkler over og gennem naturromantisk klingende landskaber, hvor undren er en dyd, intimitet et absolut og det tilbageholdte åndedræt en lige så vigtig del af skønheden som udsagnet.

Med sig har Sandnes Henrik Olesen på guitar, Maria Køhnke ved mikrofon, orgel og omnichord, Louise Roos på sang og laptop og Anders Remmer på trommer og som beatprogrammør. Og de træder varsomt gennem de underfuldt lyriske sange, som igen træder respektfuldt gennem en følelsesfarvet fauna, hvor intet er "så smukt som en spurvehøg". Gøgen kukker, kvinden sukker, botanikken rasler og kulturen klaprer med i en sjælden sammensmeltning mellem det, vi kommer fra, det, vi vader rundt i lige nu, og det, vi skal tilbage til. Forunderlig forsoning.

Mere kantet tilgang

Østrigske Anja Plaschg alias Soap & Skin river sig til gengæld på omgivelserne, og omgivelserne river sig på hende.

"When I was a child I toyed with dirt. An I fought as a child. I killed the slugs, I bored with a bough in their spiracle"

Se, det er jo en anderledes kantet tilgang til verden, og der er også noget kantet over Plaschgs søgen efter skønhed i smerte, utilpassethed og splinter under neglene på debutalbummet Lovetune For Vacuum.

Plaschg er kun 18 år gammel, og sangene er skrevet fra helt tilbage i 2004. Hun er vokset op på en svinefarm. Nå da. Men det forhindrer hende ikke i at trække på sanginspirationer fra amerikanske Cat Power. Og det selv om vi befinder os i et klaverdrevet univers, hvor det knirker hjemligt og folkemusikalsk og af og til lettere gotisk på en stift ophøjet måde a la Nico. Samtidig med at der også afsløres mikroprogrammerede irgange, som slanger sig ud fra sangene.

Lovetune For Vacuum giver en fornemmelse af en hypermoden teenager, der forsøger at finde sig til rette i sit verdenssyn gennem musik. Og det gør albummet til en smuk ytring, men også pletvist til en lidt anstrengt stræben.

Utrolige banale David

I forhold til den 24-årige dansker Anna David virker den 18-årige østriger helt altmodisch vis.

"Jeg ku' ikk' tage' mig ta' sammen til at gi' dig et kald/Du ve' det ik', men jeg er sikker på at det ku' bli' os to", lyder det på Anna Davids tredje album Tættere på. Åh ja. Det er tekster, der er værdige til statusmeddelelser på Facebook eller Twitter. Ikke mere. Ikke mindre. Sikkert ærlige nok. Bare utrolig banale. Lige som flere af balladerne når sundhedsskadelige koncentrationsniveauer af kliché. Hvor selv så genstridige situationer som hjertesorg virker simulerede, prætenderede, sunget af en kopist, der har stjålet teksterne fra en anden. Vi er på rutsjetur i de store bogstavers spejlkabinet.

Det hjælper selvfølgelig heller ikke, at Anna David opererer i et r&b-univers, hvor det, som må bunde i rå følelser, foldes pænt sammen, inden det pakkes ind i sofistikerede tungesløjfer og kindrøde fraseringer.

"Det er dig jeg elsker" (sej titel) er en undtagelse, hvor der kommer nok vind i følelsesregistret, det sunde groove, de eskalerende vokaler til at give fornemmelsen af patos.

Men, vent, stop, stop for de der ekko- og electro/synth-effekter er faktisk at overdrive, kære frøken David. Mindre kan gøre det. Men okay, fair nok, det er store følelser, der er på spil, så lad os da for pokker forsøge at danse til dem.

Det er den helt gratis og bredt accepterede kolportering af et stramt defineret romantisk følelsesregister uden paradokser, ubehagelige understrømme eller blodig eller bare let kikset sanselighed. Vi er for pokker i hjertekammer med damen, men uden mindste fornemmelse af at være i stue med hende.

Mystisk og utilpasse

Så, ja, jeg foretrækker den sære dragende mysticisme hos Er de sjældne, eller den skærende utilpassethed hos Soap & Skin.

Især førstnævnte blotlægger en følelsesfauna fuld af dybdeperspektiver, mens Anna David blot botaniserer lidt i den prydhave, som Facebook er blevet. Det er sådan lidt svære følelser, som kan beskrives i en sætning og klappes sympatisk i et par velmenende tilkendegivelser nogle minutter senere.

Der bliver simpelthen talt om for lidt med for store bogstaver hos Anna David. Jeg bliver strøget mekanisk med hårene. Det får mig til at rejse børster.

Er de sjældne: Lyserød Lyseblå Beige (Geiger Records & Gladiatorkylling) www.geiger.dk/records

Soap & Skin: Lovetune For Vacuum (PIAS Recordings/VME)

Anna David: Tættere på (ADeluxe/Playground)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her