Læsetid: 5 min.

Den kreative proletar

I mere end 10 år har forfatteren Claus Ankersen kæmpet for 'spoken word poetry' i Danmark. Nu er han aktuel med dokumentarfilmen 'Peanuts og fri fad', der igennem interviews med 12 litterære scenekunstnere gør status over den stadigt spirende kunstform. Mød det talte ords bagmand
I mere end 10 år har forfatteren Claus Ankersen kæmpet for 'spoken word poetry' i Danmark. Nu er han aktuel med dokumentarfilmen 'Peanuts og fri fad', der igennem interviews med 12 litterære scenekunstnere gør status over den stadigt spirende kunstform. Mød det talte ords bagmand
23. april 2009

I en sidegade til Istedgade på Vesterbro ligger et af de værtshuse, som engang karakteriserede kvarteret. Med grøn-gule vægge, slidte, massive møbler og stamgæster, der ser ud til over årene at være blevet en del af interiøret.

Claus Ankersen hilser rutineret på den distingverede ældre herre, der i skjorte og vest sørger for serveringen. Ankersen har lige afsluttet to års filmproduktion. Han rejste rundt i Danmark og interviewede sine spoken word-kolleger om digtningen og livet som forfatter på scenen.

Ankersen kører hånden gennem sit gråsprængte, halvlange hår og tager en tår af sin påskebryg.

"Det er en talking heads -film uden mange dikkedarer. Der er ingen baggrundsmusik eller sjove klip. Men det afspejler meget godt udtrykket hos mine kolleger. De snakker jo fanden et øre af," siger han grinende.

Det er netop fokus på det talte ord, der er scenekunstlitteraturens store styrke. Den store vægt på performance og de musikalske kvaliteter i sproget, har gjort spoken word til en genre, der for alvor har lagt afstand til den klassiske lyrik-recitation.

Ankersen forklarer:

"Spoken word har en dobbelt funktion, hvor du får noget, der er underholdende nu og her, men også noget, der hænger fast. Det er der mange især unge, der tørster efter. Spoken word pirrer den eksistentialistiske nysgerrighed."

Ankersens interview har bragt ham fra Jens Blendstrups hobbykælder over Lars Bukdahls dagligstue til en skurvogn på Skanderborg-festivalen, hvor han snakkede med rapperen Per Vers.

"Filmen skal gøre folk sultne. Nu har jeg jo set den hundredvis af gange, men hvis jeg så den første gang, ville jeg fan'me få lyst til at gå ud og se et show."

Det talte ord i Danmark

Ankersen læner sig tilbage i den læderbetrukne stol og tænker sig om:

"Det er derfor, filmen er vigtig. Spoken Word har været et idealistisk projekt for mig. Det har været ugleset af resten af litteraturen. Jeg fornemmede så stor en reservation fra det etablerede miljø - så jeg har arbejdet på at få godskrevet scenekunstlitteraturen som et litterært udtryk i egen ret."

Ankersen begyndte at optræde for 10 år siden. Dengang spoken word udelukkende var et undergrundsfænomen, og spillestederne kunne tælles på en hånd. Sådan er det ikke i dag.

"Scenen udvikler sig hele tiden. Der er i løbet af de sidste fem år kommet flere og flere arrangementer. Både traditionelle oplæsninger og mere alternative ting. For eksempel er der ret mange åben scene-undergrundsting, hvilket er fantastisk godt. Det giver ... hvad hedder de - vækstlaget! - en mulighed for at komme i gang."

Siden 90'erne, hvor Ankersen selv var ny, har han fået flere muligheder for at komme ud på forskellige scener. Heriblandt New York, hvor han optrådte på steder som den traditionsrige Bowery Poetry Club. Derudover har han performet i Berlin, Prag og for nyligt i Istanbul.

På trods af udviklingen herhjemme, har spoken word det stadig bedre i udlandet. Danmark er et konservativt land og er derfor også bagud med scenekunstlitteraturen, mener Ankersen. Han klør sig på kæben, da han bliver spurgt om, hvad der kan gøres for at brede kunstformen ud.

"Herhjemme er scenekunstlitteraturen smal, fordi den er blevet smalsat. Den bliver skrevet fra de begavede til andre begavede. Men det behøves ikke være sådan; hvis man kunne overtale Se og Hør til at sætte noget lyrik eller noget kortprosa i, tror jeg, det ville blive taget godt i mod," siger han.

Det kreative proletariat

Laver man billedkunst eller musik frem for litteratur, har man markant lettere ved at få undergrundsprojekter anerkendt. Der er ingen, der sætter spørgsmålstegn ved lødigheden af det, man laver, selv om det er indspillet eller malet hjemme i garagen, mener Ankersen.

"Inden for litteraturen er forholdene meget gammeldags. Hvis man ikke udkommer på et stort forlag, er det ikke rigtigt. Det er en stor konservatisme," forklarer han.

Ankersen lægger armene over kors, rynker brynene og kigger ud i lokalet. Han trækker vejret dybt, før han fortsætter.

"Alligevel er der jo ingen penge i at skrive. Selv hvis man for eksempel får en digtsamling ud, giver de 250 solgte eksemplarer jo ikke meget andet end en 10-paks smøger pr. eksemplar."

Det er en risiko, de fleste, der laver deres eget, gerne løber. Uanset om det er som kunstner eller selvstændig erhvervsdrivende. Det er også årsagen til titlen, Peanuts og fri fad, da det for det meste er lønnen," siger Ankersen.

Dog kan fattigdommen vendes til noget positivt.

For Ankersen er spoken word en gavmild kunst. Hvis der står Gyldendal eller Samleren på bogen, er der ingen tvivl om forfatterens copyrights. Men for spoken word-kunstneren på scenen er sagen en anden.

"Hvis man taler til et publikum med en hjemmeprintet tekst i hånden, er det svært at håndhæve sin copyright. På den måde er det meget givende. I modsætning til den skrevne litteratur, bliver der taget fra hovedstolen og smidt i grams. Spoken word glider direkte ud i sproget."

Ankersen har fået smilet tilbage og fortsætter:

"Det kunne vi nok lære noget af midt i finanskrisen. Hvis vi lavede det helt utrolige tankeeksperiment, at vi alle gav hinanden ting i stedet for at holde fanatisk på det, der er vores, så ville det sikkert gå bedre," siger han grinende.

Claus Ankersen har omkring 80 oplæsningsjob om året.

Produceren

Derudover har han er mindst en lige så stor virksomhed som arrangør af oplæsninger og andre arrangementer bag sig. DM i Poetry Slam, Wicked Wednesday på teatret Play samt den aktuelle film er blot tre blandt mange eksempler.

Alligevel mener han dog ikke, at rollen som producer overskygger hans eget virke.

"De to ting hænger sammen for mig. Jeg kan lide at udvikle og få ideer til et eller andet fedt - for eksempel en tekst. Ideer der har en eksistens i egen ret. Men sådan er det også at arrangere noget."

Fremtiden byder da også på Ankersen, både som performer og producer.

I den næste tid tager han til Helsinki for at stå på scenen til poesifestivalen Pispalan Runotulet i Tampere. Derudover er hans næste projekt at skrive en guide til spoken word i København. En udgivet tekst med baggrund, historie og lister over de forskellige venues i byen.

"Efter jeg har skrevet guiden, vil jeg lave noget andet. Jeg har en gammel drøm om at skrive en bog på et hotel i New York. Det skal være lige dele nøgleroman og magisk realistisk erindringsroman, hvor jeg kan fordybe mig med at fortælle historier om det, jeg har oplevet igennem mit liv."

'Peanuts og fri fad' bliver vist på Kunthal Charlottenborg, Nyhavn 2 den 24. april kl. 16.00. Senere vil filmen blive vist på litteraturfestivalen CPH: LITT. 09 den 15. - 17. maj i Huset i Magstræde.

'Peanuts og fri fad' . 64 min. Instruktion: Claus Ankersen Medvirkende: Gordon Inc., Folkegaven, Lars Bukdahl, Jens Blendstrup, Kasper Schulz, Brødrerne Woetman, Carsten Islington, Thorkil, T.S. Høeg, Per Vers, Henrik List og Marie Mamonia.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu