Læsetid: 2 min.

New York Times havde Watergate-historien før The Post

Skandalen, der fik præsident Nixon til at træde tilbage, gjorde journalisterne Carl Bernstein og Bob Woodward fra The Washington Post verdensberømte. Men nu indrømmer to tidligere New York Times-journalister, at de havde historien først - uden at gøre noget ved den
Richard Nixon måtte gå af som præsident på grund af artiklernei The Washington Post. Men New York Times kunne have haft historien først.

Richard Nixon måtte gå af som præsident på grund af artiklernei The Washington Post. Men New York Times kunne have haft historien først.

28. maj 2009

I 37 år har Robert Smith og Robert Phelps fulgt med på sidelinjen, mens Bob Woodward og Carl Bernstein fra The Washington Post blev verdensberømte for deres dækning af Watergate-skandalen i starten af 70'erne - vel vidende at historien og berømmelsen kunne have været deres.

Allerede i august 1972 - to måneder efter indbruddet i Watergate-bygningen - fik den daværende New York Times-journalist Robert Smith et tip om sagen under en frokost med den daværende afdelingschef for FBI, Patrick Gray. FBI-chefen fortalte Robert Smith, at den tidligere justitsminister John Mitchell, som dengang stod for Nixons valgkampagne, var med til at dække over indbruddet i demokraternes hovedkontor i Watergate-bygningen. Robert Smith spurgte FBI-chefen, om skandalen havde forbindelser hele vejen op til præsidenten.

"Han sad der og så på mig uden at svare. Svaret var i hans blik," har Robert Smith fortalt.

Efter frokosten skyndte journalisten sig tilbage til avisens Washington-kontor, hvor han fortalte historien til redaktør Robert Phelps. Redaktøren tog noter og optog samtalen. Men bagefter skete der ingenting.

I dag er Robert Phelps 89 år, og han kan ikke huske, hvad der skete dengang. Men der er sandsynligvis to faktorer, der spiller ind: for det første havde Robert Smith sidste dag på avisen, samme dag som han afleverede historien til sin redaktør, og for det andet var redaktøren selv på vej på en måneds ferie i Alaska, da han fik historien.

Robert Smith brugte de næste 30 år på at fundere over, hvad der var blevet af hans tip. En dag ringede Robert Phelps til ham, fordi den tidligere redaktør var gået i gang med at skrive en selv-biografi og gerne ville sammenligne minder. Det var først, da den tidligere journalist begyndte at spørge ind til redaktørens hukommelse, at Phelps kom i tanke om de afsløringer, som dengang havde gjort den unge reporter så ivrig. I sin bog skriver Robert Phelps, at avisen aldrig gik videre med journalistens tip.

"Det er et mysterium for mig, hvordan vi kunne begå den fejl. Når det kommer til spørgsmålet om, hvad jeg gjorde med båndet dengang, er min hukommelse helt sløret," skriver han.

Robert Smith har fortalt, at det var Robert Phelps' kommende bog, der for første gang overbevidste ham om, at han godt kunne fortælle historien.

"Det, Patrick Gray gjorde dengang, var fantastisk, men ingen har vidst, at han gjorde det," har Robert Smith sagt til New York Times.

Det er avisen selv, der har fortalt om den verdensberømte historie, de aldrig fik. Artiklen er baseret på Robert Phelps' erindringer, som kom i sidste måned, og på interview med den tidligere redaktør og Robert Smith.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu