Læsetid: 8 min.

'Vi vil have sex med de mænd, vi elsker'

Ingen ønsker at være prostitueret, mener cambodjanske Somaly Mam, der selv blev solgt til et bordel som 16-årig. Og legalisering af prostitution vil kun styrke trafficking. Hendes bog 'En kvindes pris' er netop udkommet på dansk
Somaly Mam blev tvunget til prostitution som barn - i dag står hun bag Somaly Mam Foundation, der har reddet flere end 5000 kvinder ud af prostitution og givet dem en uddannelse.

Somaly Mam blev tvunget til prostitution som barn - i dag står hun bag Somaly Mam Foundation, der har reddet flere end 5000 kvinder ud af prostitution og givet dem en uddannelse.

Sigrid Nygaard

25. maj 2009

"Da jeg blev solgt som prostitueret til et bordel i 1986, var jeg ca. 16 år gammel. I dag findes der mange langt yngre prostituerede i Cambodja. Jomfruer er til salg i alle større byer, og for at man kan være sikker på, at de er jomfruer, er pigerne somme tider helt ned til fem eller seks år gamle. De bliver voldtaget og slået, ofte i årevis, og mange af dem bliver dræbt."

Sådan står der på allerførste side - før indholdsfortegnelsen - i cambodjanske Somaly Mams bog En kvindes pris. Velkommen til helvede!

Man oplyses om, at der officielt anslås at være mellem 40.000 og 50.000 prostituerede, men at dette er skudt langt under målet. Faktisk regner man med, at mindst én ud af hver 40. pige, der fødes i Cambodja, sælges til sexslaveri.

Solgt til 'bedstefar'

Inde i bogen fortæller Somaly Mam om sin opvækst. Hun tilhører Cambodjas urbefolkning, phnongerne, 'de oprindelige khmerer', forklarer hun, og hun voksede op i skoven i Mondulkiri-provinsen. Hendes forældre var forsvundet og snart forsvandt hendes bedstemor også, så fra ganske lille klarede hun sig selv, spiste, hvad hun kunne finde af urter og insekter - myrer var livretten - og sov i en hængekøje mellem træerne.

Da hun var ni-ti år gammel - hun kender ikke sin fødselsdag - blev hun solgt af den mand i landsbyen, der nu og da gav hende husly, til 'bedstefar'. Denne tog hende med til sin egen landsby, lod hende arbejde hårdt og slog hende med spanskrør, når hun ikke tjente penge nok til hans spil og alkohol. Formodentlig som afbetaling på spillegæld lod han hende voldtage af en kinesisk købmand.

Som phnong er hun mørkhudet og blev derfor anset for grim af lavlandskhmererne i landsbyen. Til sidst blev hun solgt til et bordel, et skur med rådne madrasser på gulvet, møgbeskidt, og med møgbeskidte, stinkende mænd med rådne tænder i uendelige mængder, tærsk, indespærring og diverse torturmetoder, hvis hun ikke makkede ret.

Somaly Mam kom ud af bordellet ved at gifte sig med en franskmand. Hun kom til Paris, men vendte siden tilbage for at hjælpe piger i samme situation som den, hun selv havde været i.

I dag bor hun i Phnom Penh, hvor hun har oprettet en organisation, Somaly Mam Foundation, der indtil nu har reddet flere end 5.000 kvinder ud af prostitution og givet dem en uddannelse. Der er både et voksen- og et børnecenter, det sidste i stigende grad nødvendigt.

Hun er blevet truet på livet, hendes ældste datter er blevet forsøgt kidnappet, og minderne om tiden som prostitueret hjemsøger hende.

Brusebad

Af samme grund er det med en vis betænkelighed, jeg skal tale med Somaly Mam denne majformiddag. Jeg har jo læst om hendes kvaler ved at fortælle om sin fortid. Mod slutningen af bogen skriver hun:

"At skrive denne bog har bragt det hele tilbage, og jeg kan ikke længere sove. Det gør mig syg. Jeg har mareridt, hvor jeg husker alle rædslerne. Somme tider ved jeg ikke, om jeg kan bære at leve med dem. Der er tider, hvor jeg gerne vil slippe af med denne byrde af minder, som tynger mig, det signal fra min elendighed, som tvinger mig til at tage brusebad efter brusebad og skrubbe mig så hårdt som muligt, inden jeg smører mig ind i creme og drukner mig i parfume."

Hvad kan jeg tillade mig at spørge hende om, tænker jeg, men straks jeg træder ind i forlagets solbeskinnede lokale, rejser to smukke, smilende kvinder sig og byder mig hjerteligt velkommen.

Somaly Mam er sammen med Chhun Chenda Sophea, der arbejder som rådgiver i Somaly Mam Foundation. Begge kvinder giver sig straks til at fortælle af hjertens lyst.

Jeg noterer glad overrasket. Når man har gået hjemme i tilknappede Danmark længe nok, har man det med at glemme, hvor imødekommende folk fra andre kulturer kan være.

"Min søster," siger Somaly, og Sophea forklarer. Hun måtte flygte til Australien under Pol Pot, og den første, hun mødte, da hun vendte hjem, var Somaly.

"Hun bad mig blive sin søster, og nu arbejder vi sammen," siger Sophea, der tillige er direktør i et byggefirma. "Vi rejser meget sammen, jeg fungerer som rådgiver og som en skulder at græde ud ved."

Vær døv, stum og blind

De to kvinders spontane venlighed står i skarp kontrast til den kultur, Somaly Mam beskriver i bogen. Den er næsten ufatteligt brutal og patriarkalsk, så jeg spørger Somaly og Sophea om, hvor meget der skyldes årene med Khmer Rouge, og hvor meget der ligger i kulturen. "Folk er fattige og uuddannede," svarer Somaly, "og børn er ofre, slaver, de skal sige ja til alt. Mænd har magten, sådan er kulturen. Kun over for deres forældre må de bøje sig, der er stor respekt for gamle mennesker. Men deres koner skal adlyde, og hvis de gør modstand, bliver de slået."

"Og hvis manden slår, så bliv inde i rummet og sig det ikke til nogen. Der findes en lov for kvinder: Tavshed inden voldtægten og tavshed efter. Vi lærer fra små, at vi skal være ligesom silkebomuldstræet. Døve og stumme og helst også blinde."

"Utroskab må man bare acceptere," indskyder Sophea, "og skilsmisse er tabu."

I dag er det muligt at blive skilt i Cambodja, men indtil videre har færre end 10 kvinder krævet skilsmisse. I det gennemkorrupte samfund kræver det, at man har penge, og pengene i en familie er mandens, forklarer hun.

Jeg spørger Somaly, hvorfor hun ikke er blevet i det Vesten, der dog giver kvinder en del flere muligheder og rettigheder end hendes fædreland.

"Jeg kan ikke bo i Vesten," svarer hun. "Her er masser af penge, her er sikkerhed, men jeg er ikke lykkelig her. Her har folk så meget, men jeg kan ikke se, hvad jeg skal komme her for, jeg er ikke til nogen nytte her. Hjemme føler jeg mig nyttig, der kan jeg kæmpe, vi kæmper for lov og ret og for vores børn, og man må have et håb for at kunne leve. Har jeg været væk en uge, savner jeg børnene."

"Desuden deler vi meget mere af det, vi har, i Cambodja. I Vesten er alt 'mit, mit, mit', man er ikke så gæstfri som hos os."

Somaly og Sophea er selv levende illustrationer af hendes ord, men heller ikke gæstfriheden kan jeg få til at hænge sammen med bogens beskrivelser af khmer-kulturen som ekstremt aggressiv og voldelig.

Så kommer Pol Pot alligevel på banen som forklaring.

"Meget skyldes traumer fra de fire år med Khmer Rouge," siger Sophea, der jo selv har været flygtning. "Folk har mistet familiemedlemmer, har været fordrevet, har sultet og lidt, og de har ingen hjælp fået, der er ingen psykologhjælp at hente i Cambodja. Befolkningen er uuddannet og har ikke oplevet andet end drab."

"Jeg er født ind i denne vold, jeg har altid opfattet vold som normal, men jeg slår ikke mine børn," tilføjer hun.

Dobbeltmoral

Gang på gang vender begge kvinder tilbage til, at man ikke forstår forholdene, hvis man ikke selv har set dem. "Kom og se vores center," siger Somaly, "ellers forstår man ingenting."

Begge er de også meget vrede over Vestens dobbeltmoral.

"I forarges over, at mænd voldtager små piger, fordi de tror, at det beskytter mod AIDS at tage en jomfrudom, men hvad gør I med alle de vestlige pædofile, der kommer til os for at have sex med små piger og drenge? I siger, at de er syge og indlægger dem, det er ikke fair," mener de.

"Piger ned til fire-fem år bliver misbrugt af udenlandske mænd, og nogle gange dør pigerne af det, fordi de er for små," fortæller de.

"I burde have meget strengere straffe for pædofili, ellers kommer de bare ud og gør det igen," siger de to cambodjanere.

"Det hjælper heller ikke at sætte dem i fængsel i Cambodja, for det kan man bare betale sig ud af, de bør fængsles i deres hjemland."

Jeg fortæller, at det skam også sker, men lange forklaringer om behandlingsdomme og tidsubestemte straffe, samt behandlingen af pædofile i fængsler virker i denne sammenhæng som én lang undskyldning - jeg tier stille.

"På Bali hænger de folk, som smugler narkotika," fastslår Sophea.

Måske om 100 år

Hvordan ser fremtiden ud, vil jeg vide.

"Håb, håb, håb," svarer Somaly. "Vi må ændre mentaliteten, så kvinder får frihed og rettigheder, men det er en langsom proces. Måske om 100 år, det har det jo også taget for jer! Men alt må komme fra kvinderne selv, vi må holde sammen."

- Er der en kvindebevægelse i Cambodja?

"Ja, os!"

"Vi er stærke, vi er veluddannede, vi har rejst, og når vi går på restaurant, snakker og støjer vi, så mændene må holde mund. Nogle gange går de."

Da jeg spørger, om de har forbilleder, svarer de som med én mund: Sverige. Her er det strafbart at opsøge en prostitueret, og en legalisering af prostitution, som det drøftes i Danmark, er den rene gift, mener de.

"Legalisering vil kun føre til mere trafficking," siger Somaly. "I Tyskland er 75 procent af de prostituerede udenlandske kvinder, og de har ikke noget pas, for det har deres alfons. Hvem henter dem? De kommer jo ikke frivilligt for at blive prostituerede. De kommer for at tjene penge."

- I Danmark er der røster fremme om at ændre betegnelsen 'prostitueret' til 'sexarbejder'. Man mener, at prostituerede bør respekteres som nogle, der blot udfører et job ligesom alle andre?

Her bliver de to imødekommende kvinder pludselig vrede. I munden på hinanden giver de sig til at spørge: "Hvem siger det? Hvem finder dog på det? Bring dem til mig!" siger Somaly, "så skal jeg fortælle dem, hvad det drejer sig om. Lad mig vise dem vores bordeller! Lad mig vise dem kvinderne i vores centre!"

"Selv de kvinder, der siger, at de gør det af egen fri vilje, gør det altid på grund af noget andet," supplerer Sophea. "De er narkomaner, fattige eller mentalt forstyrrede."

- Argumentet imod en kriminalisering af kunderne er, at det blot vil fjerne prostitutionen fra gaderne, så den helt unddrager sig kontrol?

"Det vigtige er, at klienterne bliver straffet. Ingen efterspørgsel, intet udbud," fastslår Somaly.

Til afslutning spørger jeg Somaly, om hun har et budskab, hun gerne vil aflevere. Ja, hun vil gerne sige til Vestens mænd, at de skal have respekt.

"Når I går gennem et Red Light District, så spørg jer selv, hvorfor kvinderne mon er der. Spørg jer selv, om I ville ønske, at jeres mor eller jeres søster var prostitueret."

"Vi elsker vores krop, vi vil ikke prostituere os. Vi vil have sex med de mænd, vi elsker!"

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Inger Sundsvald

Det er en rystende artikel, og man kan jo ikke lade være med at spørge sig selv, om danske kvinders helt ”frie valg” og ret til at være ”sexarbejdere” på lige fod med ethvert andet arbejde er i orden, når man nu véd, at det samtidig legaliserer bagmændene og prostitution for dem, som det ikke er et frit valg for.

Hvis man samtidig nærmest taler om, at det er en ’menneskeret’ for mænd at købe sig til sex, også i den billige ende, hvor enhver med en smule omløb i hovedet kan sige sig selv, at der er noget galt – står denne ret så over kvindernes menneskerettigheder?

Skal man bare trække på skuldrene og sige, at sådan er det bare – hvor der handles der spildes, og at det sikkert bare er ganske få det drejer sig om?
Hvor få er acceptabelt?

Henning Ristinge

nu er der vist ingen - Inger - der taler eller har 'nærmet' talt om - menneskerettigheder - når det gælder at købe eller sælge sexuelle ydelser.

Men bortset fra det er der heller ikke tvivl om at det der sker, især i cambodia, men ogå i Thailand, er rædselsfuldt. Men det er stadig fundamentalt noget sludder at det skulle kunne forhindres ved hverken len legalisering i de pågældende lande - eller - med forbud mod at købe og sælge sexuelle ydelser her i vores ende.

Økonomisk betinget emigration til Europa fra Afrika og Asien - vil uværgeligt fortsætte - så længe disse lander er så dårligt stillede som de er. Og kvinder der kommer fra de lande vil have meget få valgmuligheder, ergo vil der også fortsat være penge at tjene på at sælge sex - store penge og kriminelle penge.

Damen her - som i sandhed er et beundringsværdigt menneske - synes at mene at man har legaliseret køb og salg af sex i Tyskland. Det er jo som bekendt ikke mere tilfældet end det er i danmark. Jeg mener stadig - at legalisering - er den eneste mulige måde at sikre - at der ikke er tale om slavelignende forhold - yderligere kriminalisering vil ikke føre til andet end til - store penge for organiseret kriminalitet.

Henning Ristinge

Noget andet er at blandt den mere ulækre form for 'prositution' er det at utiltagende mænd gifter sig med ekstremt unge kvinder fra Cambodia og Thailand. Vores love, som forhindre sådan en kvinde i at blive i landet, skulle hun blive dårligt behandlet og ønske skilsmisse - se her er i sandhed tale om slaveri og prostitution - men ingen love af den slags Syberg synes at være tilhænger af - vil kunne dæmme op for sådan noget. Uanset at denne form for slaveri - som damen ovenfor jo åbenbart selv falt i - med en franskmand - vil ikke alene fortsat være legalt - men den vil give tage til og vi vil have mange unge kvinder fra tilsvarende kår - som ville stå i kø - for at få lov til at blive slaver.

Jeg får - det gør du sikkert også - jævnligt spam-mail - med sådanne tilbud fra meget unge kvinder især fra det tildligere sovjet.

Inger Sundsvald

Der mangler forslag til løsning af problemet, kære Henning Ristinge.

Her er ét:
Enhver prostitueret som ’arbejder’ på gadeplan m.v., skal fremvise identitets- og andre papirer – f.eks. pas – før nogen så meget som overvejer at købe sex af hende. Har kvinden ikke det, må hun betragtes som en person, der ikke har fuld kontrol over hvad hun frivilligt gør. Eventuelt skal hun kunne henvende sig hos politiet og få den fornødne tilladelse til at udøve sit erhverv, og få papirer hvor der ikke står personlige oplysninger om f.eks. adresse.

Jeg er helt enig i, at det store arbejde består i, at bringe de fattigere lande op på et acceptabelt niveau. Men det er vist en større opgave, end vi her i landet magter. Men her i lille Danmark kunne vi gøre en hel del mere for at beskytte de åbenlyse bizarre forhold.

Jeg har kun fået spam mails om Viagra (;-).

Henning Ristinge

Nå - ja dem får jeg osse - men der kan man se, de kan åbenbart skelne hvad køn angår med de der spam :-)

Jeg får hver måned billeder af dampende sexede purunge russiske vampyrere - som tydeligvis foretrække modne mænd...lol...tykkelsen på tegnedrengen er sikkert vigtigere end maven.

Jamen fra det øjeblik man legalisere, får men også mulighed for at regulere, sådan er det jo altid

Inger Sundsvald

Henning Ristinge

Hvorfor kan man så få den tanke, at jeg skulle have brug for Viagra?

Har du mon selv, i et øjebliks distraktion, selv accepteret tilbudene om de dampende sexede vampyrer?

Egentlig tror jeg, at det er at foretrække med en enkelt dansk, gammel og overvægtig mand for de unge russiske skønheder, end et liv i yderste fattigdom eller decideret prostitution. Og der vil jo altid være nogen som er parat til at udnytte andres elendighed.

Du skriver, at fra det øjeblik man legaliserer, får men også mulighed for at regulere. Jeg synes dog at det kniber lidt med reguleringen her i Danmark, hvor det er legalt at tjene penge på at sælge sex, men ikke på alfonseri.

Inger Sundsvald

Jeg er ret overbevist om, at kvinder har det lidt anderledes end mænd m.h.t. hvem vi vil have sex med. Det er muligt at det er fordomme, men jeg tror at rigtig mange mænd kan have sex med hvem som helst (ikke alle - tror jeg) uden at det rører dem, og at rigtig mange kvinder ikke kan (nogen kan - måske). Mænd kan oven i købet bilde sig selv ind at det er kærlighed og gensidig fornøjelse.

Derfor er det mig også en gåde, at nogen kvinde frivilligt skulle have sex med x-antal mænd hver dag, som de slet ikke kender, uden at det påvirker dem fysisk og psykisk, og at de som ”sexarbejdere” tjener deres penge på denne behagelige måde, og anser det som et arbejde som ethvert andet.

Faktisk tror jeg ikke rigtig på det.

Enhver kvinde kan vel have sex med én, de ikke kender særlig godt, det er jo tilladt at prøve sig frem. Måske bliver det til mere, og måske ikke. Det er også tilladt at være seriel monogam, eller slet ikke at være monogam, ligesom det er tilladt at gifte sig med en, kun for pengenes skyld eller for at blive forsørget. Dette bliver ofte puttet i samme kasse som andre kvinders prostitution.

Teknisk set er det vel ’at prostituere sig’, men det er, efter min mening, sygt at sammenligne diverse ægteskaber med gadeprostituerede eller asiatiske eller østeuropæiske massagepiger.

Set i lyst af artiklen og det ufatteligt brutale og patriarkalsk samfund Somaly Mom beskriver, er det forstemmende, at der også her i landet findes enklaver med denne brutalitet.

Henning Ristinge

jo men den manglende regulering i danmark idag skyldes jo netop at det stadig er ulovligt - først når du legaliserer kan du regulerer med lovgovning og det bør man selvsagt gøre.

Nej du - unge umodne kvinder er jeg vokset fra. Men jo - jeg kan da godt se hvad det er der lokker dem - men virkeligheden er jo at de reelt sælger sig selv som slave - det er indtil den dag de kan få statsborgerskab i det land de flytter til.

Jeg har det forbandet svært med generaliseringer om hvorrdan mænd og kvinder er - og desværre synes mange - ikke mindst i kvindebevægelsen at svælge i sådanne generaliseringer.

Jeg har i mit liv mødt adskillig kvinder som var vilde med tanken om at gøre det med mange mænd - bare for oplevelsens skyld - fuldkommen som det påstås at mænd er. Du behøver bare besøge en enkelt svingerklub eller to - der kan du se kvinder opfører sig præsist sådan.

Derfor mener jeg også at man skal lade være med at moralisere eller lovgiove på andres bekostning - folk bør have deres lyster som de vil - det er så længe der ikke udøves tvang, vold over for andre eller over for børn.

Hans Hansen

Det kan ikke undre nogen at Somaly Mam, der har oplevet det helt forfærdelige; at blive solgt som sexslave, er af den opfattelse at ingen prostituerede har valgt det selv.

Vi ved dog at dette ikke er sandt!

Hvorfor er det så svært at forstå andre end sig selv? Der kan ikke være tvivl om at man skal stoppe handel med kvinder, men at forbyde at frivillige at prostituere sig selv, vil dels skabe et endnu stærkere gangsterorganisation, og dels forhindre nogle kvinder der rammes af seksual relaterede sygdomme, at søge den nødvendige hjælp.

Hvis man så også kriminaliserer kunderne, sker det samme bare endnu mere forstærket, og vil samtidig medføre flere i de allerede overflyldte fængsler.

Det duer bare ikke at bruge misbrugte mennerskers argumenter til at lovgive ud fra, fordi de ikke er i stand til at forholde sig objektive med alle deres indeklemte, men forståelige følelser.

Inger Sundsvald

Henning Ristinge

Nu generaliserer du jo selv:
”men virkeligheden er jo at de reelt sælger sig selv som slave - det er indtil den dag de kan få statsborgerskab i det land de flytter til.”

Jeg har f.eks. set i tv, at thailandske kvinder ganske vist har ”solgt sig selv” for at forsørge sig selv og evt. børn i hjemlandet. Deres opfattelse er, at ’kærligheden’ kommer med tiden, og der er tale om rigtig lange ægteskaber, til gavn for begge parter.

I øvrigt moraliserer jeg ikke; taler kun de ufrivilligt prostitueredes sag. Jeg er heller ikke medlem af nogen kvindebevægelse, og jeg har slet ikke talt om det forkerte i være vild med tanken om at have sex med mange mænd. Og det er jo heller ikke det der er spørgsmålet for f.eks. handlede kvinder.

"Adskillige kvinder" er ikke rigtig noget argument.

Henning Ristinge

Selvfølgelig er 'adskillige' et argument Inger - det er da hvis vi respekterer det enkelte individ -

Men jo jeg vil godt medgive dig at også jeg kom til at generalisere - selvfølgelig kommer der sommetider også gode og varige forhold ud af det - når ældre mænd tar til Thailand, Cambodia eller lignende steder og finder sig en ung brud. Men der er også tit tale om grov udnyttelse og en form for slaveri

Inger Sundsvald

Henning Ristinge

Så er vi vist stort set enige (;-) - det kan være grov udnyttelse.

- Vores enighed rækker dog ikke til, at dit kendskab til ”adskillige” danske kvinder og deres helt frivillige og acceptable lyster, skulle være et argument for at diverse prostituerede skulle have de samme lyster.

Kalle Nielsen

@Henning Ristinge
"... først når du legaliserer kan du regulerer med lovgovning og det bør man selvsagt gøre."

Ja, man bør regulere med lovgivning, snart.
Med lovgivning klart og tydeligt signalere, at sex mellem mennesker er det ulovligt at købe sig til i moderne demokratier. Prostitutionskunderne er ikke bare til grin - de er også, undskyld mig, så latterligt middelalderlige i deres samfundsforståelse, at regulering med lovgivning er eneste realistiske vej. Naturligvis skal en mand eller kvinde, der lægger femhundrede på bordet for at få lov at voldtage naboens barn, eller sit eget, eller en helt andens barn uanset barnets alder, knaldes derfor - der skal skrives om det i den lokale presse osv. - så danske fremtidige generationer får ind med via alle medier og via såvel opdragelse som samfundsfag, at man ikke køber mennesker til sex - det siger da sig selv.

Mon ikke de fleste danske mænd og kvinder der savner sex med et andet menneske accepterer, at sex med et andet menneske ikke er en ret, ikke er en handelsvare - men noget der kræver gensidig lyst for at være det værd? Er det blot seksuelt behov - så lær at onanere - der er op til flere bøger på biblioteket om det, videoer på nettet osv. - hvis nogen skulle mangle inspiration.

Jeg glæder mig til, at køb af det prostitutionskunderne kalder sex forbydes - glæder mig til, at vi kommer på omgangshøjde med Sverige (og Norge?) lovgivningsmæssigt. Det vil tage generationer at ændre mentaliteten hos minoriteten af prostitutionskunder, men mon ikke nogle vil tænke sig om - overveje om det er ægteskabet værd - overveje om de vil risikere at få æren af at levere forsidehistorien i sladderpressen osv. - - - hvem er egentlig imod det - altså af den del af befolkningen, der godt kan nøjes med sex med et andet menneske baseret på gensidig og ligeværdig lyst?
Lad os dog prøve det - bare 2-300 år - det er jo et lysglimt i historien - og måske netop det: et lysglimt i demokratiets udvikling.

Hans Hansen

Kalle Nielsen

- de er også, undskyld mig, så latterligt middelalderlige i deres samfundsforståelse, at regulering med lovgivning er eneste realistiske vej. Naturligvis skal en mand eller kvinde, der lægger femhundrede på bordet for at få lov at voldtage naboens barn...

Ja - så kan det næsten ikke blive mere usagligt Kalle Nielsen. Små børn voldtages - hvor har du det fra?

Gangsterne og undergrundskriminaliteten vil få kronede dage med dine holdninger. Ligeledes vil sexualrelaterede sygdomme og narko florere som aldrig før, fordi det kan forudses at de berørte ikke vil lade sig tjekke på grund af den indrømmelse af ulovligheden de er skyldige i, og den straf der venter dem.

Prostitution og narko bliver totalt domineret af forbrydere i den organiserede kriminalitet. Narkoludere i lommen på gangsterne i demokratiets navn.

Majbritt Nielsen

@Hans Hansen

"Gangsterne og undergrundskriminaliteten vil få kronede dage med dine holdninger"

Jeg tror såmænd det løb er kørt. De kriminelle er så stærker nu at de oversvømmer marked. Og det er jo ikke noget særsyn at høre ludere fortælle(i forskellige medier) at kunderne vil have ubeskyttet sex. Og dermed er ligeglade med både ludere, sit eget og evntuelle famillers helbred.

Du er naiv hvis du tror at den slags kriminaltiet får ende ved at lovliggøre prostution uanset måden.
Og der er jo kunder nok der er ligeglade med om luderen er købt og skibet til Danmark.

Henning Ristinge

Det er naivt - ja en farlig og dybt reaktionær naivitet - når folk (ikke mindst de i øvrigt progressive af slagsen) begynder at tro at man kan bruge straffeloven til at lave sig et bedre samfund. Forbud og politi på områder der handler om nydelse, drift og lignende bringer kun højere indtægter til organiseret kriminalitet.

Hans Hansen

Majbritt Nielsen

Jeg er helt overbevist om at det ikke er nok at lovliggøre disse emner i sig selv. Hvad der hjælper er derimod at hjælpe dem der ufrivilligt er ludere, enten fordi de skal skaffe penge til narko til at komme fri af deres misbrug og væk fra deres pushere, og samtidig kræve lægeerklæringer af de frivillige prostituerede på beskyttede bordeller.

I dag er pornoindustrien ikke på samme måde som førhen overladt til den organiserede kriminalitet, hvilket har medført at pornoskuespillerinderne ikke er i lommen på bagmænd, ligesom de kun er narkomaner hvis de ønsker at være det.

Da der var spiritus forbud florede gangsterne med spiritus, og hjemmebrænderierne kogte som de gør i sverige. Narkomanerne har ikke fixerum med lægeordineret heorin, så de fixer al muligt skidt de kommer i nærheden i krogene på vesterbro.

OSV - alt for mange mennesker bliver bare aldrig klogere!

Henning Ristinge

kalle - det er dig der er naiv hvis du tror du kan ændre folks adfærd med straffeloven. desuden bør man koncentrere sig om de områder hvor der reelt er tale om tvang, vold, slaveri og undertrykkelse. At sælge sex er ikke i sig selv mere forkasteligt eller skadeligt end at sælge så meget andet. der er så sandeligt mere skadelige ting man kan sælge og købe der ude på markedet.

Inger

Jeg udtaler mig aldrig generaliserende på vegne af diverse sexarbejdere, men det er en kendsgerning at der er flere som har det fint med det de laver og det er ikke vores opgave at dømme ande eller påstulere at de er syge eller skadede eller at de blir skadet af det de gør. Det er min pointe.

Påstanden om at det i sig selv skulle være mentalt skadeligt at sælge sexuelle ydelser hvisler på religiøst grundlag - en form for helliggørelse af det sexuelle som du ikke kan finde nogen-som-helst rational forklaring på.

men det sagt - så er der ingen fornuftige og humant indstillede mennesker der kan sanktionere misbrug, vold, slaveri og undertrykkelse af medmennesker og da slet ikke af børn. Der er bare intet der tyder på at forbudspolitik og straffelove vil kunne gøre ret m,eget andet enmd at drive forfærdelighederne under jorden og længere ud i en dyb sump af grov organiseret kriminalitet.

Inger Sundsvald

Ristinge
Ja du snakker, som sædvanligt om det ”religiøst grundlag” og ”helliggørelse af det sexuelle”. Jeg tror ikke at der er nogen, der som dig taler så generaliserende om andres livsanskuelse i denne slags debatter.

Lad være med at pådutte mig en holdning jeg ikke har. Du har ret til at mene at det ”er en kendsgerning at der er flere som har det fint med det de laver og det er ikke vores opgave at dømme”. Jeg er faktisk enig.

Hvis vi bare kan være enige om, at det er de udsatte prostituerede vi taler om, og at det ikke er ALLE prostituerede, som har det fint med det de laver, så kan det ikke gå helt galt. Så mangler vi bare nogle bud på, hvad vi kan blive enige om at gøre for at hjælpe dem.

Henning Ristinge

nu var det med den bemærkelsesværdige irrationelle hodning til sexualitet enkelte synes at nære - ikke specielt møntet på dig Inger - men ok

Inger Sundsvald

Ristinge
Tak for det ;-)
Men jeg synes stadig, at du generaliserer for meget angående holdningen til seksualitet, som "enkelte synes at nære" ;-)

Nille Torsen

De prostituerede omtales altid som kvinder, mens kendsgerningen er at flertallet af de prostituerede er mænd, se dette link: http://www.information.dk/169618.

Hvorfor fokuseres der kun på kvinderne og aldrig på mændene? Sandsynligvis fordi vi forventer at mændene må klare sig selv, mens kvinderne skal have hjælp. Denne holdning gælder ikke kun for prostitution, men også for krisecentre. Jeg mener at den repræsenterer en barnliggørelse af kvinden som blokerer for ligestilling.

Der hvor min kæde helt springer af, er når det gælder de 14-16 årige, hvor drengene er i stort overtal når det gælder prostitution, se dette link: http://www.bt.dk/article/20080918/nyheder/80918008/ . Disse drenge har ingen mulighed for hverken hjælp eller rådgivning, fordi den slags tilbud er forbeholdt kvinder. Her kan man ikke bruge argumentet om at mænd må klare sig selv fordi de er så vidunderligt stærke. Disse drenge er faktisk børn.

Henning Ristinge

Netop Nille - men nu er det jo sådan at en gruppe feminister fører det her i marken som et - ligestillings problem - og noget med at alle sexarbejdere er enten 'traffikede' slaver eller mentalt forstyrrede personer hvis synspunkter ikke må eller skal høres.

Derfor passer det jo lisom ikke rigtigt ind i billedet og propagandafelttoget at der også er mange mandlige af slagsen. Men det er der og jeg har selv i mit liv kendt flere der som drenge var engagerede i dette her og hvor jeg bestemt mener at der var behov for hjælp, men også enkelte unge mænd som så ud til at have det ganske udmærket, ja nød at servicere lidt mere modne kvinder mod betaling.

Hans Hansen

Nu er feministernes udgangspunkt jo fuldkommen forkert, idet de fleste ikke er interesserede i at hjælpe mennesker i nød, men kun kvinder. Det er jo også af samme årsag de næsten ingen støtte får fra mænd der ellers ville være enige med dem.

Eftersom kvinderne ikke længere er undertrykte som gruppe, er næste skridt særbehandling til kvinder som gruppe og i bedste fortvivlede stil; modstand mod ligestilling. Ja hvad skal de ellers finde på?

Under alle omstændighed virker mange feminister ikke modne nok til at udvide repertoiret til at omfatte alle mennesker der kunne bruge hjælp, og her de prosituerede drenge, og hvorfor skulle de også det - for feministen er mænd er jo fjenden under alle omstændigheder, med mindre han giver feministen ret.

Hvis jeg skulle tage fejl - hører jeg da gerne fra feminister der udtrykker en mere begavet grundholdning.

Henning Ristinge

Det er nu godt nok at gå for vidt, når du antyder Hansen, at kvinder nu har opnået ligestilling med mænd. Der er sgu stadig mange punkter hvor det ikke er tilfældet. Men elellers kan jeg godt følge nogne af dine udsagn.

Inger Sundsvald

Det ”mere begavede” kunne bestå i at skrive indlæg med udgangspunkt i artiklen. I dette tilfælde Karen Sybergs artikel om Somaly Mam og hendes fortvivlende oplevelser i stedet for at bringe mandlige prostituerede ind i billedet eller at udgyde sit grænseløse had mod feminister.

Nanna Gersov

Jeg ønsker hermed at udtrykke min dybeste respekt for det arbejde, som Somaly Mam gør for at vi skal forstå, hvor forfærdeligt det er at leve i prostitution under tvang hvadendten man er barn eller voksen og hvilket køn, man tilhører. Jeg har set hende i tv-interviews og må sige, at hendes fortælling gør dybt, dybt indtryk.

Jeg støtter hendes synspunkter om at vi bør sætte hårdt ind overfor de mænd, som udnytter børne- og tvangsprotituerede, ligesom jeg deler hendes synspunkt om, at vi ikke skal gøre prostitution til et legalt erhverv og tillade, at man kan tjene penge på andres prostitution ved rufferi.

Dog deler jeg ikke hendes beundring for den svenske model, hvor købesex er helt forbudt. Det er jeg betænkelig ved, da jeg mener man må respektere at sexkøb finder sted hvor ingen tjener på den prostituerede og hun frit har valgt dette samt er fri til at forlade prostitutionen igen.

Det betyder for mit vedkommende, at jeg finder den danske regulering af området mest hensigtsmæssigt. Dog er det ikke godt nok, så længe der er trafficcing, kvinder som lever i prostitution som gældsslaver som følge af at være kommet hertil fra udlandet og at danske turister i udlandet udnytter børn og andre tvangsprostituerede.

Et forslag som jeg aldrig synes man hører og som jeg gerne vil bringe ind i debatten er, at man burde hæve grænsen for, hvornår man kan være prostitueret fra 18 år til fx 22 år. Et sådant forslag ville gøre det lettere at sætte ind overfor purunge piger, som udnyttes enten på grund af psykiske eller andre ungdomsproblemer eller fordi de er lokkede hertil fra udlandet.

Valgretsalderen og myndighedsalderen er 18 år. Men er det rimeligt, at teenagere i denne alder også skal kunne prostituere sig? Burde vi ikke forbyde det for at beskytte dem ligesom vi forbyder køb af alkohol under en vis alder?

Inger Sundsvald

Måske ville aldersgrænser kunne forhindre en del. Problemet er jo nok, at det ville være svært at konstatere identitet og alder på de handlede piger/kvinder, også for kunderne. Eventuelle sanktionsmidler skulle også fastsættes. Men hvem skulle så ’straffes’? Pigerne eller kunderne?

At ramme bagmændene er åbenbart yderst svært. Der kører tilsyneladende et cirkus af piger på ”turist-pas”, som sendes rundt mellem lande.

Egentlig tror jeg ikke at der sker noget skelsættende, før mentaliteten ændres og kunderne begynder at tænke sig om. En forstemmende holdning? – Ja!

Inger Sundsvald

Når man checker ind på et hotel i udlandet bedes der ofte om at få passet. Det får man så tilbage en dag eller to senere.

Hvis man nu forestillede sig, at piger/kvinder på ’turist-pas’ skulle aflevere deres pas/identitetspapirer til rette myndighed, og at de først får det tilbage den dag de ønsker at forlade landet. Hvis de ønsker at tjene penge ved prostitution, får de samtidig en midlertidig ’arbejdstilladelse’ og en bankkonto. Her kan det checkes, om personen selv råder over sine penge, i hvert fald en kvalificeret vurdering.

Hvis der er så få som det påstås, vil det meget nemt kunne administreres af kontorpersonale, og politiet vil ikke belastes med at jagte disse personer, men kan koncentrere sig om det sorte marked.

Under alle omstændigheder vil det være et fremskridt, hvis pigerne ikke skal være fanget, fordi en alfons har deres pas og papirer. Tror jeg.

Det er muligvis naivt at tro, men hvorfor kan man ikke i det gennemkontrollerede og overvågede samfund vi lever i gennemføre den slags småting? Og hvilke partier vil overhovedet gøre en indsats for de handlede kvinder? Mandlige debattører her på sitet har åbenbart heller ikke noget bud på, hvad der kunne gøres - fra mændene.

Jesper Berg

Nille Torsen skriver:

"Hvorfor fokuseres der kun på kvinderne og aldrig på mændene? Sandsynligvis fordi vi forventer at mændene må klare sig selv, mens kvinderne skal have hjælp. Denne holdning gælder ikke kun for prostitution, men også for krisecentre. Jeg mener at den repræsenterer en barnliggørelse af kvinden som blokerer for ligestilling."

Man kunne her fristes til at citere Peter Schepelern, der (i en anden aktuel artikel på Information.dk) siger om de mandlige og kvindelige figurer i Lars von Triers film:

"Mænd er bare almindelige mennesker, men kvinder er åbenbart en særart." (http://www.information.dk/192376).

Søren Rehhoff

Jeg synes, at hvis man skulle regulere prostitution gennem at udstede licenser til de prostituerede, så skulle betingelserne for at få en prostitutionslicens, være, at den prostituerede for det første havde en universitetsuddannelse, en rigtig en, ikke en af dem man kan trække i en automat. Den prostituerede skulle også have fem millioner på sin bankkonto, så man kan være sikker på, at de ikke bare gør det af økonomisk nød.
Jeg ved godt, at der så er nogen der vil sige, at hvorfor er det altid kun de hvide rige middelklassekvinder, der skal have lov til at udfolde deres sande seksualitet, men desværre, verden er bare ikke retfærdig, det er surt show og tænk så på, at kunderne sikkert kan se frem til en ekstra udsøgt behandling.

Inger Sundsvald

Jesper Berg
Ja, man kunne fristes til at sige så meget, men det vil jeg undlade ;-).

Søren Rehhoff skriver:
”surt show”

For hvem?

Nanna Gersov

Hvorfor snakkes der om at regulere prostitution? Prostitution er reguleret i dansk lovgivning. Der skal bare sættes mere ind overfor rufferi, som er forbudt. Lige nu er Anni Fønsby inde og ruske tremmer. Så er vi da på rette vej!