Læsetid: 5 min.

Apolitisk kunstner i politisk protest

Den tjekkiske kunstner David Cerny, kendt for sit kontroversielle EU-værk Entropa, mener, at kunst skal være apolitisk. Det forhindrer ham dog ikke i at protestere mod den tjekkiske regerings afgang og mod landets præsident Vaclav Klaus
Den tjekkiske kunstner David Cerny har lagt kontroverserne omkring værket Entropa bag sig og er nu klar til at sælge det. Kunstneren vækker nu opmærksomhed ved åbent at kritisere den tjekkiske præsident og andre politikere i hjemlandet - og det, selv om han egentlig mener, at kunstnere skal holde sig fra politik.

Den tjekkiske kunstner David Cerny har lagt kontroverserne omkring værket Entropa bag sig og er nu klar til at sælge det. Kunstneren vækker nu opmærksomhed ved åbent at kritisere den tjekkiske præsident og andre politikere i hjemlandet - og det, selv om han egentlig mener, at kunstnere skal holde sig fra politik.

Ota Tiefenböck

2. juni 2009

Den tjekkiske kunstner David Cerny vakte i januar opsigt med sit kæmpemæssige værk Entropa, placeret i Ministerrådsbygningen i Bruxelles i forbindelse med starten på det tjekkiske EU-formandskab.

Værket, som er udformet som et puslespil, fremstiller de enkelte EU-lande med satiriske symboler. Bulgarien er blevet til en række tyrkiske lokummer, Danmark er udformet af legoklodser, hvor Jylland danner en af Jyllands- Postens berømte tegninger, og for eksempel Slovakiet er en spegepølse ombundet med ungarsk flag.

Reaktionerne på Cernys værk var stormfulde, værket fik flere EU -lande til at protestere, og kunstneren kom i kraftig modvind, både hjemme i Tjekkiet og på den internationale scene. Efterhånden har stormen lagt sig, men kunstneren David Cernys ytringer er ikke blevet mere afdæmpede eller ydmyge af den grund.

Cerny er i sit hjemland kendt som både en anerkendt kunstner, hvis værker kan ses overalt i Tjekkiet, og som oprører og provokatør, hvis dagsorden det er at provokere den brede offentlighed. Dagbladet Information møder David Cerny på et gammelt værtshus i Prags historiske bydel Mala Strana på Moldau-øen Kampa, og hans bohemeagtig ansigtsudtryk, sorte beklædning og uredte hår tyder på, at der kan være noget om snakken.~

Apolitisk, men ...

Senest har Cernys ytringer været rettet mod den nye tjekkiske regering og den tjekkiske præsident, Vaclav Klaus. Det til trods for, at Cerny selv betegner sig selv som apolitisk. Og i protest mod den tjekkiske præsident og regeringens afgang valgte Cerny i maj at tage sit omdiskuterede og kontroversielle værk i Ministerrådsbygningen i Bruxelles ned. Værket skulle oprindeligt hænge i Bruxelles indtil afslutningen på det tjekkiske EU-formandskab sidst i juni, men er altså i utilfredshed med regeringsafgangen taget ned næsten to måneder før tid.

"Det er mit svar på den tjekkiske regeringsafgang, som, jeg mener, var meget forkert og nærmest kan betegnes som et kup. Mange tjekkere har samme holdning, som jeg har. Jeg følte, at jeg var nødt til at vise min holdning. Der er ingen tvivl om, at det var Vaclav Klaus, der førte dukkerne i spillet og brugte Socialdemokraternes leder til at vælte regeringen. Han misbrugte den politiske situation til at pleje egne interesser," siger David Cerny og tager en slurk af den velskænkede tjekkiske fadøl på bordet foran ham.

Cerny mener ellers principielt ikke, at kunstnere skal ytre sig politisk og bruge deres værker til udtrykke politiske holdninger. Men det er ikke altid, at han selv kan leve op til sine egne principper.

"Man skal ikke blande kunst og politik sammen, og jeg vil da også helst være fri for at udtrykke mig politisk, men nogle gange kan jeg simpelthen ikke holde det ud, og så er jeg nødt til at vise, hvad jeg mener," siger han.

Ifølge David Cerny skader Vaclav Klaus med sine europaskeptiske holdninger og sin indstilling til den globale opvarmning Tjekkiets omdømme i udlandet og arbejder i stedet målrettet på at skabe tættere bånd til Rusland. Cerny føler, at han er nødt til at gøre offentligheden opmærksom på problemet, og af samme grund demonstrerede han i sidste uge sammen med en række andre tjekkiske kunstnere foran slottet i Prag.

Demonstrationen havde fået tilnavnet Potjemu (russisk for hvorfor, red.), og demonstranterne krævede svar fra præsident Vaclav Klaus på en række spørgsmål, som alle handlede om Vaclav Klaus' påståede relationer og tilnærmelser til Rusland.

"Klaus kan ikke opnå respekt i EU og har derfor vendt sig imod Rusland. Alt peger på, at han gerne vil fjerne landet fra EU og orientere Tjekkiet mod Rusland. Han har som den eneste europæiske leder ikke fordømt Ruslands invasion i Georgien, han er en god ven af Putin og Medvedev, og russiske oligarker finansierer hans kli-mafjendtlige bøger. Det er en skam for landet. Vi er nødt til at reagere," siger David Cerny .

Entropa til salg

I sidste uge ankom Cernys kolossale værk fra Bruxelles til Prag, og fra den 11. juni skal det udstilles i Centret for Moderne Kunst, DOX, i Prag. Det er indtil videre uafklaret, hvorvidt de tyrkiske lokummer bliver dækket over ved udstillingen, og hvad der skal ske med værket efter udstillingen. Indtil videre har flere personer og udstillingssteder vist interesse for værket, men der er ingen konkrete aftaler på nuværende tidspunkt.

Cernys værk er 16 meter højt og vejer otte ton og kræver derfor god plads. Selv er kunstneren optimistisk:

"Jeg er klar til at sælge Entropa, og jeg er helt sikker på, at der nok skal komme en køber," siger han.

Entropa var bestilt af den tjekkiske regering i forbindelsen med det tjekkiske EU -formandskab. Oprindelig var værket tænkt som et samarbejde mellem forskellige europæiske kunstnere, der hver især skulle fremstille deres eget land. Men Cerny udførte hele værket selv og opfandt fiktive identiteter på en række ikke-eksisterende europæiske kunstnere. Det faldt ikke i god jord hos den tjekkiske regering, som følte sig ført bag om lyset af kunstneren. David Cerny betegner dagene efter opsætningen af Entropa som de mest stormfulde, han har oplevet i sit liv.

"Det var de absolut værste dage i mit liv. Telefonen ringede fra morgen til aften i flere dage, og den tjekkiske minister for europæiske anliggender, Alexander Vondra, var rasende," siger han.

David Cerny valgte at undskylde over for den tjekkiske regering, og de tyrkiske lokummer på puslespillet, som frembragte voldsomme protester fra den bulgarske regering, blev siden dækket over. Cerny valgte også at tilbagebetale de to millioner tjekkiske kroner, som han fik til dækning af materialer i forbindelse med værket, til den tjekkiske regering.

Der er efterhånden faldet ro over hele episoden, og David Cerny kan igen fået smilet frem, når samtalen berører Entropa og reaktionerne på værket rundt omkring i Europa.

"De værste var bulgarerne, de var rasende over de tyrkiske lokummer. Da vi hængte det op, tænkte vi, at der nok ville blive problemer. Særligt med Polen, som er fremstillet med flere katolske præster med et gay pride-flag. Til min store overraskelse kom der ingen reaktioner fra Polen, men der har været rigeligt med kritik og skæld ud," fortæller David Cerny og griner.

Den omstridte kunstner henvender sig til baren og bestiller en ny øl. Han mener ikke, at Entropa har haft nogen særlig reklameeffekt for ham som kunstner, men han beklager sig heller ikke over mangel på arbejde. I den kommende tid har han større projekter i Prag, USA, Australien og i den polske by Poznan.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu