Baggrund
Læsetid: 2 min.

”Byen skal være en legeplads for voksne”

Hvis en begivenhed skal skabe liv i byen, skal publikum lege med. Det er ikke nok med kedelige koncerter – der kræves deltagelse, humor og begejstring. Og det koster ikke engang ekstra.
Hvis en begivenhed skal skabe liv i byen, skal publikum lege med. Det er ikke nok med kedelige koncerter – der kræves deltagelse, humor og begejstring. Og det koster ikke engang ekstra.
Kultur
17. juni 2009

Store begivenheder for Københavns borgere som koncerter på Rådhuspladsen eller festivaller og udstillinger i byen er alt andet end gratis. Til og med får de store begivenheder oftest en meget blandet modtagelse, og kan derfor have svært ved at leve op til deres målsætning om at skabe liv i byen.

Med inspiration fra udlandet kan der dog skabes en levende by uden den enorme regning.

”Begivenheder behøver ikke være de store sponsortunge events. Ikke at der er noget galt med dem, men det er muligt at lave noget der har den samme effekt uden de store omkostninger.”

Sådan siger Claus Nielsen fra konsulentvirksomheden Onesto Mong and Partners, der arbejder med design og kommunikation i det offentlige rum.

På et seminar der skulle sætte gang i Københavns byliv viste Onesto Mong en film fra den amerikanske gruppe Improv Everywhere, der arrangerer omfattede practical jokes i USA.

”Det vigtige er at begivenhederne er i øjenhøjde og nærværende for publikum, og at man bruger hjertet i stedet for hjernen”, siger Claus Nielsen.

Begivenheden forgik i morgenmylderet i New Yorks metro, hvor turen op ad rulletrappen blev gjort en anelse mere spændende.

Ved siden af rulletrappen står en række personer med skilte, der staver ”Rob wants to give you a high five (Rob vil give dig et highfive)”. Ved rulletrappens slut står ”Rob” med hånden fremme, som når at inkassere over 2000 high fives på under en time.

Det behøver hverken at være dyrt eller kræve lang tid at lave den gode begivenhed, der kan gøre hverdagen i byen interssant. Det handler grundlæggende om den kreative idé, lød budskabet.

Eventarrangør Dagmar Øye, der har lavet adskillige events for Ungdommens Rødekors er enig:

”Vi kan lave gode events uden de store omkostninger og skabe liv i byen. Det vigtige er at begejstre folk, og give dem et andet perspektiv på hverdagen. Dertil er humoren og legen god”, siger hun.

Global Praksters
Improv Everywhere blev for alvor populær, da den iscenesatte, at godt 200 ”undercover agenter” pludseligt frøs og stod komplet stille i fem minutter på Grand Central Station i New York. Videoklippet af begivenheden blev hurtigt et hit på Internettet, og er i dag blevet set over 17 millioner gange på YouTube.com.

Improv Everywhere har nu eksisteret i otte år, og er blevet en institution i Internetsammenhæng. Siden 2001 har de spredt deres Global Prankster Network fra New York til flere dele af verden, og vist hvordan byliv kan opstå, når publikum føler de er en aktiv del af begivenhederne.

Dagmar Øye forklarer:

”De fleste af de events, der bliver lavet er passiv underholding. Selv til koncerten står du jo bare og lytter. Hvis man vil have passiv underholding ser man jo fjernsyn eller går i biografen. En god event gør byen til en legeplads for voksne, hvor gæsterne skal være en aktiv del af begivenheden”, siger hun.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her