Baggrund
Læsetid: 4 min.

'Nogle gange kan kunsten måske hjælpe'

Danske digtere og musikere besøgte fredag aften Brorsonskirken, hvor en gruppe irakiske flygtninge har søgt tilflugt. Og budskabet var klart: 'Det er oprørende og svinsk, frækt og uforskammet' at sende irakerne hjem på trods af advarsler fra FN
Ditte Steensballe, Nicolaj Stochholm, Benny Andersen, Kirsten Thorup, Niels Hav, Nina Malinowski, Kristina Stoltz og Batol Karradi læste op ved arrangementet i Brorsonskirken, der blev arrangeret af Muniam Alfaker fra den dansk-arabiske venskabsforening Assununu. Christian Sievert og Gazi Peker stod for musikken.

Ditte Steensballe, Nicolaj Stochholm, Benny Andersen, Kirsten Thorup, Niels Hav, Nina Malinowski, Kristina Stoltz og Batol Karradi læste op ved arrangementet i Brorsonskirken, der blev arrangeret af Muniam Alfaker fra den dansk-arabiske venskabsforening Assununu. Christian Sievert og Gazi Peker stod for musikken.

Ditte Valente

Kultur
8. juni 2009

Lyset falder ind gennem de høje, smalle vinduer i lange, varme striber. Langs murene står orientalske potter med små palmer i. Klokken er lidt i syv fredag aften. Brorsonskirken på Nørrebro i København bliver langsomt fyldt.

En række digtere og et par musikere vil læse op og spille i kirken, hvor omkring 60 irakere har søgt tilflugt, efter det kom frem, at den danske regering har indgået en hjemsendelsesaftale med det land, de er flygtet fra for mange år siden. Der er små grupper af irakiske mænd og små grupper af irakiske kvinder blandt tilskuerne. De sidder hver for sig. Der er også nogle børn. Men de er ikke mange, flygtningene, alt i alt. Der er flere danskere.

"Sådan er det. Det er ikke alle, der har overskud til andet end at ligge i deres senge eller sidde dernede og lave ingenting," siger en irakisk mand og peger ned mod krypten, hvor irakerne bor. Han er lavmælt og alvorlig.

Så byder digteren Muniam Alfaker fra den dansk-arabiske venskabsforening Assununu velkommen. Han er selv flygtet fra Irak, men tilbage i 1979, da Saddam Hussein kom til magten. Når de danske forfattere har læst op, vil han oversætte, forklarer han. Men først spiller Christian Sievert flamenco. Det behøver ikke at blive oversat. Irakerne forstår den lille gråhårede mand med den akustiske guitar lige så godt som danskerne.

Gennem paskontrollen

Flere af digterne siger nogle ord, før de begynder at læse op. De er ikke til at misforstå.

"Jeg er vældig ked af at være fra det her land, som er med til at save familier over, bare fordi det vil følge nogle regler, som det selv har fundet på," siger Nicolaj Stockholm.

"Jeg behøver vist ikke at sige, at når jeg er her i dag, er det, fordi jeg er utilfreds med den måde den danske regering behandler flygtninge på," siger Niels Hav.

Andre har valgt digte, der taler for sig selv. Benny Andersen læser 'Verdensborger i Danmark' op og 'Til en flygtning'. Det sidste digt er ikke om en flygtning, men fra ham til en flygtning, understreger han.

"Jeg vågner/ i min egen seng/ i mit eget hus/ i mit eget land/ som om det var det mest naturlige i verden," lyder første strofe, og digtet slutter med linjerne:

"Jeg rejser nu og da/ til andre lande/ rejser tilbage til mit eget land/ kommer gennem paskontrollen/ uden problemer/ kommer tilbage til mit eget hus/ som om det var det mest naturlige i verden/ Som om det var det mest naturlige/ i denne verden."

Så knækker Benny Andersens stemme over.

"Undskyld," siger han. "Jeg får tårer i øjnene."

Oprørende og svinsk

Lyset aftager, og en del irakere er efterhånden forsvundet knirkende ud af en tung bagdør ned til krypten. En irakisk kvinde stiller sig op til mikrofonen. Hun vil gerne læse et digt.

"Desværre kun på arabisk. Næste gang på dansk. Måske," siger hun ned til de danske digtere og begynder at læse op. Muniam Alfaker oversætter ikke, hvad hun siger, men irakerne blandt tilskuerne klapper højt, da hun er færdig.

Komponisten Gazi Peker fra Nørrebro, der har tyrkisk-kurdiske rødder, slutter af. Han sætter sig foran sin MacBook og sender en særegent poetisk, spinkel og skrøbelig elektronisk musik med klare referencer til en mellemøstlig tradition ud i kirkerummet.

Et par af digterne står tilbage, da det hele er slut. Der er lidt vin, der skal drikkes.

"Man skammer sig over at være dansker," siger Nina Malinowski. "Det er en stor skændsel, at der ikke er plads til de mennesker her i landet. Men heldigvis er vi mange, der skammer os. Jeg håber sådan, at vi får sat det hæslige højrefløjsparti, der sætter dagsordenen i disse år, uden for indflydelse ved næste valg."

Benny Andersen er enig:

"Det er oprørende og svinsk, frækt og uforskammet. Tænk at børn skal sendes hjem til et sted, som FN siger, vi ikke må sende mennesker til, og som Udenrigsministeriet fraråder danskere at rejse til. Jeg håber, snart folk forstår, at Dansk Folkeparti skal fjernes fra magten. At nye vinde vil ramme landet og blæse de skvadderhoveder væk."

Bølleagtig opførsel

Muniam Alfaker, der flygtede fra Irak, fordi Saddam Hussein truede alle kulturpersonligheder til at melde sig ind i Baath-partiet, kender selv til den situation, irakerne er i.

Selv om han fik asyl tre måneder efter, han kom til Danmark, har han også oplevet angsten for at blive sendt tilbage.

"Tiden stopper. Man lever i frygt. Man stoler ikke på fremtiden. Men nogle gange kan kunsten måske hjælpe en lille smule. Måske kan den få dem til at tænke på noget andet et par timer. Det håber jeg," siger han og fortsætter:

"Mange af irakerne har ventet i syv og otte og ni år. Det er for længe at leve i usikkerhed. Det kan mennesker ikke klare. Jeg ved ikke, om de skulle have haft asyl alle sammen. Men jeg synes i hvert fald, man bør lytte til FN. Det her handler jo om liv og død. Det er et meget stort ansvar at tage på sig, hvis man virkelig vælger at sende dem tilbage."

Også Niels Hav er forbløffet over, at Danmark har ignoreret advarslerne fra FN:

"Regeringens opførsel er i modstrid med alt, hvad Danmark burde stå for. Den gør sig blind og døv over for denne verdens kompetente organer, som for eksempel FN, og Birthe Rønn Hornbech håner og overfalder bølleagtigt folk, der forsøger at formulere en human kritik. Vi opfører os efterhånden som den værste bananrepublik."

Serie

De afviste irakere

Seneste artikler

  • Enl. og R: Et umenneskeligt system

    10. april 2010
    Myndighedernes behandling af 72-årige Hassan Gardi viser, at loven bliver brugt til at forhindre asylansøgere i at få hjælp, mener Enhedslisten og De Radikale
  • Så fik dement iraker lov at blive

    10. april 2010
    Integrationsministeriet afviste at få foretaget en hjernescanning af den svært demente 72-årige irakiske asylansøger Hassan Gardi, og Rigspolitiet fængslede ham. Efter læger udenom ministeriet foretog scanningen, har han nu - efter års ventetid - fået humanitær opholdstilladelse
  • De er flygtninge i deres eget land

    25. januar 2010
    Vinterkulden har lagt sig over Qalawa-flygtningelejren i Kurdistan. Her lever en lille del af de mange internt fordrevne irakere fra Kirkuk
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Tak til kunstnerne for en meget bevægende aften, der desværre efterlod en med en knugende fornemmelse over den ondskab ens medmennesker skal lide under uden skyld...

Glimrende artikel af Anton Geist...

Tilslutter mig Leas tak for en dejlig aften og Pers ros til artiklen!

Robert Kroll

Kunstnere er bestem ikke "politisk driftssikre" ledestjerner - der er desværre utallige eksempler på , at fremragende kunstnere er faldet for diktatorers og ideologiers charme og har lukket øjnene for virkeligheden.

Konkret er artiklen for meget emotion og for lidt fakta - hvis man vil hjælpe irakerne til at blive i Danmark, så må man igang med at finde fejl i sagsbehandingen og iøvrigt påvise , at der er politisk og / eller juridisk basis for at omgøre afgørelserne. Falsk kirke-romantik og kunstneriske udfoldelser gør det ikke - det vildleder blot dem i kirken.

Mikkel Sørensen

Robert Kroll, hvilke diktatorer mener du at kunstnerne i kirken er faldet for?

Du bør sige det klart i stedet for kun at antyde, for det lyder som injurier.

Og vedr. at kunstnerne "vildleder blot dem i kirken" så bør du naturligvis RET-lede, hvis du overhovedet har noget alvorligt menneskeligt ærinde. Kan du f.eks. tage i forvejen til Irak og med dit eksempel vise dem at stedet er sikkert - trods FNs advarsle og deres egen velbegrundede frygtr?

Ja for ellers er det jo noget sølle noget du leverer...

Vivi Andersen

Ifølge Benny Andersen er jeg oprørende og svinsk, fræk og uforskammet fordi jeg mener landets love skal overholdes.

De irakere der opholder sig i Brorsonskirken har VIDST siden deres sidste afslag at de skulle tilbage til deres hjemland.

De valgte i stedet gennem mange år at rette sig efter de bestemmelser som de danske myndigheder kom frem til efter sagsbehandling de antal gange sådanne er tilladte.

Hvad skal vi med diverse nævn, med regler og love når man altså mener man har ret til at tilsidesætte disse når de ikke passer i en kram ?

Hvad med alle de irakere, som ikke har haft råd til at skaffe sig en flybillet til Danmark - og hvad med de mange mennesker der er i virkelig nød.... som f.eks. i Dafur ?

Det det koster at sørge for irakerne kunne være anvendt på disse langt ildere stedte mennesker !

Irakerne burde rejse hjem og hjælpe til med at opbygge deres eget land !

KROLL du har ret - det er ikke emotionelle udbrud der er brug for, men facts omkring Irak og irakerne.

Personligt er jeg ved at få nok af den følelsespornografi, som Gode Mennesker ofte bringer i anvendelse for at fortælle de Onde af os, at vi hellere må se at rette ind og bøje af.

Vivi Andersen

Rettelse :

De valgte i stedet gennem mange år IKKE at rette sig....

Vivi Andersen:

"Ifølge Benny Andersen er jeg oprørende og svinsk, fræk og uforskammet fordi jeg mener landets love skal overholdes."

Benny Anderen er en meget klog mand...

Mikkel Sørensen

Vivi, det der med Benny Andersen tror jeg ikke på, for han er et pænt menneske.

Og vedr. overholdelse af lov vil jeg minde dig om at angrebskrig er en forbrydelse mod menneskeheden. Som danske statsborgere er du og jeg medskyldige i en sådan, og uheldigvis imod just det land hvorfra folkene i kirken er flygtet.

Jeg må kraftigt henstille til dig at du går stille med dørene, Vivi, så vi to ikke kommer endnu mere i fedtefadet. Vi hedder jo ikke Rasmussen, vel!

Vivi Andersen

Benny Andersen læste blot to digte op og kaldte ingen de ord du nævner.

Dansk flygtningenævn er et domstolslignende organ,der tager udgangspunkt i bestemmelser i udlændingeloven. Her er der blevet strammet op flere gange, det er f.eks. ikke muligt længere at opnå asyl på grund af krig eller blodhævn. Tortur falder ind under chikane, kan dermed heller ikke begrunde asyl.

I flere år rejste de ikke retur-hvem rejser ned til et land i krig og kaos. Krigen vi egentlig selv deltog i.

Iøvrigt mener jeg ikke at der er nogen lov der hindre, at disse mennesker får humanitær opholdstilladelse
mvh