Læsetid: 5 min.

Glyptotekets kunstskatte skaber kulturkamp

Det italienske kulturministerium kræver over 100 kunstgenstande tilbage fra Glyptoteket, men museet vil ikke afgive så meget uden at få noget igen. Italienerne bliver bakket op af flere uafhængige kunsteksperter, mens adskillige museumsfolk sympatiserer med Glyptoteket
I sagen om Glyptotekets italienske kunstskatte spiller det juridisk set en vigtig rolle,  at det var i årene 1970-71, at genstandene blev indkøbt.  For dengang var Danmark hverken forpligtet af EU-  eller UNESCO-regler.

I sagen om Glyptotekets italienske kunstskatte spiller det juridisk set en vigtig rolle, at det var i årene 1970-71, at genstandene blev indkøbt. For dengang var Danmark hverken forpligtet af EU- eller UNESCO-regler.

Ole Christiansen

17. juni 2009

I 1996 købte det danske museum Davids Samling fire træpaneler af en kunsthandler i London. Direktør Kjeld von Folsach vurderede dengang, at panelerne oprindeligt måtte komme fra enten Tyrkiet eller fra området omkring det nordlige Syrien, Irak og Iran. Men på trods af hjælp fra udenlandske kolleger lykkedes det ikke museets ansatte at fastlægge præcis, hvor panelerne stammede fra. Så en dag - tre år senere - dukkede panelerne op på en tyrkisk liste over stjålne kunstgenstande. Træpanelerne, som det danske museum havde købt, viste sig at være stjålet fra en tyrkisk moske, og derfor måtte de straks leveres tilbage. Det var direktør Kjeld von Folsach slet ikke i tvivl om.

Men at Davids Samling leverede fire paneler tilbage i 1999, er ifølge museumsdirektøren ikke ensbetydende med, at alle kunstgenstande med en usikker oprindelse skal leveres tilbage.

Kjeld von Foldsach er træt af, at debatten om Glyptotekets stjålne kunstskatte ofte kun giver plads til den samme, ensidige moralske holdning - nemlig at Glyptoteket bare skal se at få leveret genstandene tilbage til Italien hurtigst muligt.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Robert Kroll

Tja - så skulle Danmark have en del genstande tilbage fra Sverige, som huggede dem under krigene med Danmark - Danmark fik altid høvl. (Sverige er vist det land, som Danmark gennem historien har været mest i krig med:)

Iøvrigt, så synes jeg Italienerne skal pakke sammen og droppe den sag. Det gør de nok også, hvis man fra dansk side ret firkantet fortæller dem, at der ikke er noget at hente - så længe man fortsætter med at "snakke" så vil italienerne selvfølgelig bare klø på.

Hvis man anvendte den "italienske tilbageleveringsmodel" på italienske samlinger ( med rov fra bl a Mussolini-tiden) - så skulle Italien af med en del.

Robert,

nu er der jo bare en lang række bindende aftaler under gældende Dansk lov med Sverige (også kaldet fredstraktater) i hvilke der indgår at Danmark betaler for freden endnu, endnu og endnu en gang med bl. a. disse genstande. Sølvmøblerne og -løverne på Rosenborg Slot var/er ikke kun pynt og kunst, men også håndfast valuta, opsparet til betaling af netop sådanne tilfælde.

Til gengæld handler det sig ved de italienske goder om rov-, tyve- og hælergods som Italien har meddelt til de tilsvarende nationale og internationale myndigheder, hvor Danmark mest bare rykket med skulderen og sagt "Det ved vi ikke noget om."

Og det på trods af at Danmark har indgået, underskrevet, ratificeret og erklæret til gældende Dansk lov en række aftaler som forpligter Danmark til at tilbagelevere røvet kulturgods og straffe køberen af hælervare.