Læsetid: 3 min.

Mellem venner

Popproducerer Remee har fundet på at udgive et magasin om sig selv og sine venner. Resultatet er blevet overraskende underholdende, men det er i højere grad et bud på fremtidens marketing end fremtidens journalistik
Døde tekster. Remee and Friends virker mere som et bud på fremtidens marketing end på fremtidens journalistik - dertil er teksterne i historierne stadigvæk for døde.

Døde tekster. Remee and Friends virker mere som et bud på fremtidens marketing end på fremtidens journalistik - dertil er teksterne i historierne stadigvæk for døde.

Erik Refner

13. juni 2009

Den store magasinrevolution på nettet lader vente på sig. Næsten alle de største internetsites med et magasinlignende eller journalistisk indhold er skabt af de magasiner og aviser, der i forvejen er på det fysiske marked, og alt for ofte er onlineudgaven af en historie blot det samme, som der stod at læse i den trykte udgave - i værste fald en forkortelse.

Hvis man er heldig, er der et par links i forbindelsen med artiklen, eller når det går rigtig vildt for sig en bid video eller et interaktivt kort, man kan klikke lidt rundt på. På verdensplan er der enkelte undtagelser, men det piller ikke ved, at mediernes i deres tranformation til nettet stadig har lidt svært ved at vælge, hvilket ben de skal stå på (og måske er det i virkeligheden her styrken ligger).

Flink fyr

Her i landet har der endnu ikke der ikke været et eneste seriøst bud på, hvad et onlinemagasin egentlig er for en størrelse, men amerikanerne har haft en hvis succes med sider som Huffington Post, Slate og Salon og det nye og mere radikale bud på magasinets fremtid det så kaldte FLYP-media.com. Det er åbenbart svært at bryde medieforbrugernes vaner, i hvert fald så længe man leder efter arvtagere til magasiner og aviser.

De tøvende ambitioner er der naturligvis en økonomisk forklaring på, og derfor er det måske ikke så overraskende at et af de første bud på et rent internetmagasin ikke kommer fra et bladhus. Det kommer fra den altid smilende popproducer Remee, der netop har smidt fjerde udgave af Remee & Freinds på nettet.

Remee selv virker som en rigtig, rigtig flink fyr. I X-factors dommerpanel var han the good cop over for den bistre Blachman, der heller ikke helt kunne matche Remees fine kulør og perlehvide tænder. Remee er skam en rigtig charmør, og når man så samtidig er en af landets - og måske verdens - mest succesfulde popproducere, er det uundgåeligt, at man render ind i et par pudsige bekendtskaber - og hvorfor ikke lave et blad om det.

Magasinet ligner på skærmen et almindeligt fysisk magasin, men de fleste billeder på siden er levende og små videoer og musikbidder er spredt ud over siderne som supplerende eller bærende elementer til historierne. Remee selv byder velkommen, og derfra minder bladets indhold om et hvilket som helst livsstilsmagasin - om end i den dyre ende. Mode, skønhedstips, reportager fra smarte fester, anbefalinger af musik og interviews med kendte danskere som Martin Brygmann, Casper Christensen og Lykke Maj, mens komikeren Uffe Holm har sin egen tv-kanal (Uffe Holm Kanal) - det samme har Remees datter Emma i øvrigt.

Brandopbygger

Derudover er en stor del af magasinet dedikeret til Remees -produkter-, hvor man også kan finde interviews med deltagerene i X-Factor og mindre kendte stjerner, Remee har produceret (godt nok præsenteret som stjerner).

Det ville ikke være retfærdigt at vurdere Remee and Freinds, som et almindeligt journalistik- eller livsstilsprodukt. Som det helt åbent fremgår er en stor del af magasinets formål at holde fans til og opbygge brandet og nye navne, som Remee har en aktie i.

Det er der intet galt i, og når nu brandet Remee (hvis man må være så fri) ligger så tæt op ad, hvad livsstilsmagasiner i forvejen beskæftiger sig med, lægger man knap nok mærke til det, men det er også grunden til, at Remee and Freinds mere ligner et bud på fremtidens marketing for tøjmærker, kunstnere eller dyre stormagasiner end fremtidens journalistik.

Døde tekster

Journalistisk hæver bladet sig dog bestemt ikke over, hvad der findes på det fysiske marked i forvejen. De mange spørgsmål /svar-interviews bære præg af at være foretaget via mail, og i det hele taget er der alt for meget af tekstdelen, der simpelthen ikke lever. Så får det kun teksterne til at virke endnu mere døde, at man på samme side kan opleve en aldeles veloplagt stand up-komiker som Uffe Holm på video eller fantastisk flot musikvideo sammen med et par døde kommentarer fra kunstneren. Til tider får man næsten merer lyst til at gå på opdagelse i den levende reklame for Coca Cola end i teksterne.

Her bliver det tydeligt at, det stadig er svært for netmedierne at bestemme sig for, hvilket type medie de egentlig er, og hvordan de enkelte medier skal spille sammen.

remeeandfreinds.com nr. fire på nettet nu

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu