Læsetid: 4 min.

'Jeg har sindssygt mange historier, jeg gerne vil fortælle'

'Dansk film mangler folk, der tør udtrykke sig selv så personligt som muligt,' siger filminstruktør Morten Giese. Det håber han at rette op på med debutfilmen 'Vanvittig Forelsket': En udansk fortælling om vrede og jalousi
'Mine referencer er udenlandske, og mine forbilleder er de franske instruktører og de amerikanske instruktører fra 1970'erne. Det er for småt at sammenligne sig med danske film,' siger Morten Giese.

'Mine referencer er udenlandske, og mine forbilleder er de franske instruktører og de amerikanske instruktører fra 1970'erne. Det er for småt at sammenligne sig med danske film,' siger Morten Giese.

Sigrid Nygaard

29. juli 2009

For filminstruktøren Morten Giese ligner de fleste danske film hinanden: Samme mellemstore budget, samme velkendte skuespillere og samme København som den evige scene. Og hvad værre er: For mange instruktører, der ikke bruger noget af sig selv på lærredet.

»Film har en tendens til at blive forfladiget i disse år. Der er actionfilm og så en stand-up-tradition med film, der ikke bliver lavet af filmfolk. Film kan fortælle om den kompleksitet, der er i at være menneske, men det forsvinder til fordel for action og platte jokes. De poetiske lag bliver mindre, og i stedet er der masser af gags, humor og dårlig smag. Film skal have højde og poesi; det er filmens natur, og den må vi ikke ødelægge, fordi vi går efter at sælge flest muligt billetter,« siger Morten Giese som indledning til svaret på, hvad hans nye film har at byde på frem for andre film.

»Den prøver at komme tilbage til det, som film er bedst til, nemlig det nære og de dagligdags følelser, som har den poetiske dybde i sig,« forklarer instruktøren.

Tjener mere som klipper

Hans mor er tidligere direktør og nuværende producer på Copenhagen International Film Festival, Janne Giese, men Morten fulgte ikke i hendes fodspor med det samme. Først ville han være musiker, men fandt til sidst ud af, at den karriere var for uholdbar og kom i stedet ind på Den Danske Filmskole som klipper. Siden har han blandt andet klippet Per Flys Arven, Bænken og Drabet og vundet to Robertpriser. Men det er først nu som 45-årig, at han debuterer som spillefilm- instruktør efter at have instrueret to kortfilm og 10 afsnit af tv-serien Hotellet.

»Jeg kan få masser af arbejde som klipper og tjener bedre på det end på at være instruktør. Men jeg kan mærke, at jeg skal instruere, og jeg har sindssygt mange historier, jeg gerne vil fortælle,« siger Morten Giese, der allerede har planer om fire nye projekter.

Han fortæller, at det er behovet for at udtrykke sig, der driver ham til at lave film frem for ambitionen om at blive en anerkendt instruktør. Behovet for at skabe den filmpoesi, han gang på gang efterspørger, og behovet for at forstå sig selv, sin fortid og sine følelser bedre.

Udansk film

I Vanvittig Forelsket er de altoverskyggende følelser vrede og jalousi, som de kommer til udtryk i den 20-årige hovedperson Daniel: Et kæmpe klavertalent, men knap så god til livet uden for musikkonservatoriet. Da han begynder at komme sammen med cellisten Sofie, går der ikke lang tid, før Daniels kærlighed kammer over i besættelse, og han begynder at se svigt og utroskab alle vegne.

Vanvittig Forelsket minder ikke meget om andre danske film på markedet. Der er ingen jokes, hovedrollerne spilles af den relativt ukendte Cyron Melville og den helt ukendte Sara Hjort, og de fleste scener holder sig i et afdæmpet og uglamourøst leje.

» Jeg kan godt lide Ken Loach og hele den social- realistiske tradition, men jeg er også meget optaget af fiktive virkemidler, som man f.eks. ser det hos Hitchcock. Min idé med filmen var at forene de to ting. Jeg havde ikke bevidst tænkt, at jeg ville lave en ikke-dansk produktion, men mine referencer er udenlandske, og mine forbilleder er de franske instruktører og de amerikanske instruktører fra 1970'erne. Det er for småt at sammenligne sig med danske film,« siger Morten Giese og taler videre om alt fra japansk æstetik over Luis Buñuel til Henning Carlsens klassiske Hamsun-filmatisering, Sult.

Manuskriptet har magten

En del af skylden for den manglende poesi i dansk film skyder Morten Giese på den magt, som manuskriptforfatterne har fået, efter manuskriptlinjen blev oprettet på Den Danske Filmskole.

»Før i tiden sad instruktører med deres egne idéer og havde ikke en egentlig dramaturgisk form, men arbejdede meget intuitivt. Så startede man manuskriptlinjen, og Mogens Rukov (manuskriptforfatter og tidligere leder for uddannelsen, red.) lærte os, at en film har en start, midte og slutning, er bygget op af otte sekvenser osv. Lige pludselig havde man et fælles sprog, og det kom der enormt mange gode film ud af i 1990'erne,« husker instruktøren.

Men nu har tv-branchen taget de bedste manuskriptforfattere og sat dem til at lave »politiplots og familie- historier«, og ikke engang en anerkendt instruktør som Per Fly har råd til de bedste af dem, fortæller Morten Giese.

»Vi kan ikke få fat i dem, for mange af dem gider ikke sidde med en instruktør og rode rundt i maven på ham for at finde noget personligt. De vil selv styre det, og det kan jeg godt forstå, men det tager overhånd og skaber lidt overfladiske film. Jeg synes, man skal passe på, at vores filmproduktion ikke kommer til at ligne tv-produktionen, som er en meget mere direkte og forfladiget kommunikation, som kun har til formål at underholde. Det personlige udtryk og auteur-begrebet bliver mast,« mener Morten Giese, der ikke selv er bange for at vise publikum, hvad der foregår inde i ham.

»Vanvittig Forelsket er også en beskrivelse af mig selv. Hvis jeg kan bruge de her projekter til at forstå mig selv bedre, så giver mit liv mening. En film er er en proces, hvor man undersøger et emne og leder efter at beskrive et dilemma så ægte og hjerteskærende som muligt. Man ved ikke altid, hvor man ender, og det er en meget angstprovokerende proces, men jeg tror, den er nødvendig for at få kompleksitet i temaerne,« slutter han.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Søren Kristensen

"Meget spændende" - som Jørgen Leth-imitatoren vist nok siger i Skoda-reklamen.

Nej, helt alvorligt. Fornyelse i dansk film lyder som en rigtig god ide´. En rigtigt god idé. Fremragende idé. Fremragende.