Kommentar
Læsetid: 3 min.

Komedianter og dilettanter

Efterårets danske filmudbud byder på mange komedier og debuterende instruktører. Det ser unægtelig ud, som om nogen forsøger at bombe dansk film tilbage til Walter & Carlos velmagtsdage. Men der er snarere tale om en sund trang til fornyelse
Kultur
25. september 2009

Det ser jo helt forrykt ud. Næsten hele det danske efterår er et slaraffenland for folkekomedianter og instruktørdebutanter. Ud af 21 danske filmpremierer i anden halvdel af 2009 er syv instrueret af debutanter, mens fem film er rene komedier. Hertil kommer fire børnefilm med komiske elementer og 2-4 film, der ligger på grænsen til komedier.

Hvad sker der? Nu gik det lige så godt med den seriøse og ambitiøse side af dansk film. Der blev sat rekord i antallet af danske film på årets filmfestival i Berlin, og i Cannes blæste Lars von Trier byen omkuld med sin Antichrist. Nu bliver det hele tilsyneladende smidt over bord af en flok halvdilettanter og grinebidere, der vil have fat i så stort et publikum som muligt.

Jovist, der er lagt op til endnu en udflugt ud i den velkendte meningsdannerbrokkedisciplin 'der er noget galt med dansk film'. Hvis der nogensinde har været en oplagt anledning til at brokke sig, er det nu, hvor nogen ser ud til at forsøge at bombe dansk film tilbage til dengang i 80'erne, da Walter & Carlo tegnede dansk film.

Ingen er smidt ud

Men vent lige lidt. Tøv en kende.

Det hele er mere nuanceret end som så. Der er ikke nogen, der har besluttet, at filmefteråret 2009 skal placeres i hænderne på komikere og debutanter. Film er et langsommeligt og besværligt medie, og kimen til de film, der kommer op i biograferne nu, er lagt for 2-3 år siden - måske endda endnu tidligere.

Der ligger ikke nogen velovervejet strategi bag, ej heller en finanskrise eller en ny filmlov. Der er ingen, der har smidt de store danske instruktører på porten og sagt 'nu starter vi på en frisk'. Allerede i de første tre måneder af 2010 bliver der igen vendt op og ned på det hele med nye film af etablerede, alvorlige mænd som Thomas Vinterberg, Per Fly, Christoffer Boe og Nicolas Winding Refn.

Men hvad er det, der sker? Hvem har ansvaret? Hvem har skylden? Ikke nogen, faktisk. Der har længe været et stort ønske om at få flere unge, nye instruktører ud i biograferne, hvilket kan ses af den aftale, TV 2 og filmselskabet Nimbus har indgået under navnet Ny. TV 2 putter penge i fire film, hvis Nimbus til gengæld sørger for, at de to af filmene instrueres af debutanter. Det er blevet til Sorte Kugler af Anders 'Anden' Matthesen og Camping af Jakob Bitsch. Begge film er komedier, hvilket understreger, at dansk film i øjeblikket er dybt optaget af at være morsom - sikkert fordi Den Danske Folkekomedie trænger til en revival, og helt afgjort fordi der er penge i at få danskerne til at grine for tiden. Og nej, det behøver ikke have noget med finanskrisen at gøre.

To tendenser

Med andre ord er det to tendenser, der ramler sammen her i efteråret, mens de etablerede navne gjorde sig færdig i foråret eller gør det til vinter. Det ligner en lyssky lokumsaftale, hvor al seriøsitet og erfaring i dansk film kastes overbord, men der er snarere tale om noget så sundt som lyst til fornyelse. Nye filmfolk giver nye idéer (i teorien), og når komedien kommer væltende ind i biograferne med Sorte Kugler, Winnie & Karina, Camping, Ved verdens ende, Simon & Malou og Julefrokosten, er det mest af alt et tegn på, at dansk film flytter sig. Camping, en sort komedie om en dysfunktionel familie, er ihvertfald et udtryk for, at dansk film ikke nødvendigvis går efter de billige point.

Hvis trangen til at trække publikum i biografen med sjov og fis havde fortsat langt ind i 2010, havde der været grund til bekymring. Hvis komedierne kun fik modspil fra børnefilm, som det her efterårs Storm, Monsterjægerne, Æblet og Ormen og Superbror, havde der været grund til ængstelse. Hvis dansk films grand ol' men and women var blevet dømt ude, havde dansk film virkelig haft et problem. Men til vinter ændrer det hele sig altså igen, sådan som det skal. Til den tid vil vi undre os over, hvorfor dansk film skal være så seriøs, og hvorfor det kun er kendte instruktører, der får lov at lave film.

Per Juul Carlsen er vært på P1's Filmland

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her