Læsetid: 3 min.

Originale koncepter søges

Manglen på gode, originale koncepter i filmindustrien er enorm. Derfor kom science fiction-filmen ’District 9’ som sendt fra Himlen
4. september 2009

G.I. Joe. District 9. Umiddelbart ligner de to aktuelle film hinanden til forveksling. Hæsblæsende action, magtbegærlige super­skurke og en uendelig fascination af super-avancerede våben. Men der er væsentlige forskelle.

Mens helten i G.I. Joe er en godhjertet og muskelsvulmende kvindebedårer, er hans kollega i District 9 noget så usædvanligt og interessant som et usympatisk kæmpekvaj. Men det afgjort mest usædvanlige ved dette sydafrikansk-new zealandske science fiction-drama er, at det bygger på et helt nyt, originalt koncept. Det er ikke bare usædvanligt – det er nærmest fuldstændigt uhørt i år 2009.

De sidste 10-15 år er filmindustriens stort opsatte action- og effektfilm i støt stigende grad blevet baseret på etablerede varemærker og brands, hentet fra tv, tegneserier, computerspil og legetøj. Listen er lang, så lad os nøjes med at nævne Batman, X-Men, Hulk, Superman, Spiderman (tegneserier), Hitman, Tomb Raider, Resident Evil (computerspil), Transformers og G.I. Joe (legetøj).

Fattige tider

Af sidste års blockbusters var kun Cloverfield, Quantum of Solace, Rambo, Indiana Jones og Krystalkraniets kongerige og National Treasure 2 selvstændigt udtænkte ideer.

Resten var enten baseret på bøger, tegneserier, computerspil eller gamle filmklassikere. Og på listen over selvstændigt udtænkte ideer er det kun Cloverfield, der kan påstå at være en ny idé. De øvrige følger op på for længst etablerede actionbrands som Rambo og James Bond.

Den tendens ser der ikke ud til at blive pillet ved i år, hvor indtil videre kun District 9 ikke bygger på noget, som allerede har bevist sin salgbarhed.
Statistikken siger ikke noget om filmenes kvalitet. Især tegneseriefilmatiseringer som Batman, Wanted, Hellboy og X-Men har haft et skyhøjt niveau med talrige begavede plots og kreative tanker. Men hvad selve konceptet, kernen i historierne og figurerne, angår, er det fattige tider i filmverdenen.

Naturligvis er der både indlysende og fornuftige forklaringer på filmproducenternes ængstelige satsen på det allerede etablerede. Det er dyrt og besværligt at producere film. Mens det er forholdsvis billigt at sende et originalt romankoncept på markedet, skal der bruges et trecifret millionbeløb for bare at følge med i tidens jagt på de mest spektakulære actionbrag og computereffekter. Dertil kommer det enorme pr-apparat, der skal overbevise biografgængerne om, at det er værd at bruge tid på det her ukendte koncept.

Hinsides virkeligheden

En anden forklaring er det stagnerende dvd-salg og kampen mod filmpirateriet, der har gjort det sværere at tjene udgifterne til en filmproduktion hjem. Og så skal man naturligvis ikke glemme, at der er rigtig lukrative muligheder for en filmproducent ved at indgå en aftale med f.eks. legetøjsgiganten Hasbro om at omsætte deres Transformer- og G.I. Joe-figurer til et filmunivers.

Derfor kom det heller ikke som den mindste overraskelse, da danske Lego for et par uger siden indgik en aftale med den amerikanske filmgigant Warner Bros. om en spillefilm baseret på Lego.

Det måske mest iøjnefaldende resultat af tidens spekulation i det veletablerede er den biografaktuelle G.I. Joe. Der er intet ved de svage legetøjskarakterer eller det endnu svagere plot, der retfærdiggør, at der er kommet en film ud af det. Det har de kreative kræfter bag G.I. Joe tilsyneladende indset. Derfor har de fyldt filmen med psykedeliske og surrealistiske actionsekvenser, der er hinsides enhver kontakt med det, vi forstår ved virkeligheden. Det er filmens enlige kvalitet, og man kan sagtens håbe/frygte, at G.I. Joe er et signal om at filmindustrien er ved at køre helt af sporet i sin jagt på bæredygtige brands.

Derfor kommer District 9 som en stor befrielse. Der er noget ærligt, uspoleret og især forfriskende ved den film. Den fungerer måske nok efter velkendte actionformler, men tænk, at nogen har fået en original idé?! Det er den usædvanlige, berusende fornemmelse, der skyller gennem én, mens man ser filmen.

Her er noget nyt! Noget, vi ikke kender! Noget, der kan føre os ud på helt nye eventyr! Lov os, oh-mægtige filmproducenter, at der ikke skal gå et helt år, før vi igen kan mærke den berusende følelse i biografen.

film@information.dk

Anmeldelser af ’District 9’ og ’G.I. Joe’ på Information.dk

Per Juul Carlsen er vært på P1’s Filmland

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu