Læsetid: 5 min.

Da det finere franske fik fingeren

I anledning af genudgivelsen af Luc Bessons film på Blu-ray tager vi et tilbageblik på cinema du look, 1980’ernes overfladiske, men billedskønne filmiske oprørsbevægelse
I anledning af genudgivelsen af Luc Bessons film på Blu-ray tager vi et tilbageblik på cinema du look, 1980’ernes overfladiske, men billedskønne filmiske oprørsbevægelse
20. november 2009

Hvis man ved ordene ’fransk film’ forstår noget støvet, selvhøjtideligt, højpandet og snakkesaligt, er det i hvert fald ikke cinema du look-instruktørernes skyld. For snart 30 år siden skabte to meget unge og en noget ældre instruktør nemlig en ny filmisk bølge, hvor realisme, samfundsrelevans, og dybsindighed var så godt som bandlyst, æstetik noget, man drev rovdrift på, og iscenesættelse noget, man skiltede med. Deres mission var ikke at ’fortælle en god historie’, men derimod at tage tilskueren med på et heftigt billedtrip.

Trekløveret bragte samtidig for alvor postmodernismen ind i fransk film. Det begyndte med Jean-Jacques Beineix’ Diva i 1981. MTV gik i luften samme år, hvilket ligner en tanke, da du look-instruktørerne lod sig inspirere af både musikvideoen og reklamefilmens æstetik. Og de gik ikke af vejen for at blande disse med elementer fra højkulturens sfære, i Divas tilfælde opera.

Beineix var 35 år gammel, da han drejede Diva, og dermed en ren oldsag i forhold til du look-bølgens to andre hovedskikkelser, Leos Carax og Luc Besson, der er født i henholdsvis 1960 og 1959.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Indholdsløse billeder, frembringer indhold.

Det er sgu' da "flot"

Reciever.

"And then there was the artist who clapped at his audience"