Læsetid: 2 min.

Henning Larsen: Per Arnoldis opera-udsmykning er misforstået

Per Arnoldi assisterede Mærsk Mc-Kinney Møller i desavoueringen af operaens arkitektoniske udtryk, hævder Henning Larsen. Selv vil billedkunsteren lade arkitekten 'synge solo'
1. december 2009

»Den kunne værre blevet meget værre - nemlig hvis Per Arnoldi var kommet igennem med sine oprindelige forslag!«

Sådan skriver Henning Larsen i sit såkaldte »kulturhistoriske testamente om Operaen«, De skal sige tak!

I bogen leverer arkitekten et skarpt angreb på bygherren Mærsk Mc-Kinney Møller, som ifølge Henning Larsen desavouerede de arkitektoniske planer for operabyggeriet, men også Hr. Møllers kunstneriske rådgiver, Per Arnoldi, får hårde hug.

Af »uransagelige grunde« var Per Arnoldi blevet hr. Møllers kunstneriske rådgiver, forklarer Henning Larsen, men hans forslag til udsmykningen af huset var »helt forfejlet i forhold til det arkitektoniske greb og det lyse, nordiske helhedsudtryk, som lå til grund for Opera-projektet.«

Blandt andet planlagde Per Arnoldi, at operaens logo - to O'er inden i hinanden - skulle nedfældes i foyergulvet, mens auditorieskallen, den såkaldte konkylie, skulle være højrød med noter i bladguld og komponistnavne i guld på soklen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Information.dk

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu